Ενότητα για επιβίωση

 

Σε ένα μήνα περίπου και πιο συγκεκριμένα από την Πρωτοχρονιά (μοιάζει με μποναμά...) θα πάρουμε στα χέρια μας τα νομίσματα του ΕΥΡΩ. Δεν πρόκειται για μια απλή αλλαγή νομίσματος. Τέτοιες γίνονται συχνά. Πρόκειται για μια οικονομική επανάσταση που αποβλέπει στο να φέρει ακόμα πιο κοντά τους λαούς της Ευρώπης. Πέρα από κάποιες αλλαγές στις οικονομικές μας συνήθειες και κάποια σύγχυση που θα κρατήσει το πολύ μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, το μέτρο αυτό θα έχει και ψυχολογικές επιπτώσεις στα εκατομμύρια των ευρωπαίων πολιτών. Θα μπορέσουν να αισθανθούν ακόμα πιο κοντά ο ένας στον άλλο και θα μπορέσουν να συμμετάσχουν στην ανοικοδόμηση ενός ακόμα πιο κοινού πολιτισμού.

Στην εποχή που ζούμε και που χαρακτηρίζεται από το γεγονός της παγκοσμιοποίησης και της τρομοκρατίας, ιδιαίτερα από τις 11 Σεπτεμβρίου και μετά, αισθανόμαστε όλοι οι άνθρωποι την ανάγκη να βρεθούμε ο ένας πιο κοντά στον άλλο, απ’ τη στιγμή, μάλιστα, που συνειδητοποιούμε πως ο κίνδυνος ενός ολέθρου είναι ορατός, ενώ ο εχθρός μπορεί να παραμένει αόρατος.

Σε όλη αυτή την κατάσταση τρόμου που έχει επικρατήσει, ο δυτικός κόσμος απάντησε και αυτός με τρόμο. Οπλίστηκε και άρχισε τον πόλεμο. Κινδυνεύουμε να μπούμε (αν δεν έχουμε ήδη μπει) μέσα σε ένα μόνιμο πολεμικό καθεστώς και να καταστεί συνείδηση πως ο πόλεμος είναι ο πατήρ των πάντων, όπως έλεγε και ένας αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος, χωρίς, όμως, να εννοεί απόλυτα αυτό που λέμε εδώ.

«Και πώς θα μπορούσε να αντιδράσει η πολιτισμένη ανθρωπότητα σε τέτοιου είδους βαρβαρότητες;» Θα μπορούσε να τη θέσει ο καθένας μας μια τέτοια ερώτηση. Η απάντηση δεν είναι εύκολη, επειδή απαιτεί ένα διαφορετικό είδος συλλογιστικής από εκείνο που αναδεικνύει τη βία ως μόνο τρόπο αντιμετώπισης της βίας. Πράγματι, κανένας δεν μπορεί να ισχυριστεί πως στον πλανήτη μας το μόνο πρόβλημα που υφίσταται είναι αυτό της τρομοκρατίας. Υπάρχει και εκείνη η βία που ασκεί ο πρώτος κόσμος εναντίον του τρίτου με την υπέρμετρη και κακή εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, με την καταστροφή του περιβάλλοντος, με τον υποσιτισμό, με τον αναλφαβητισμό κ.ά.

Έρχεται, λοιπόν, η απάντηση που πηγάζει από την ειλικρινή αναγνώριση των ευθυνών του κόσμου μέσα στον οποίο είμαστε ενταγμένοι: ενότητα όλων των ανθρώπων, ισότητα και ίσα δικαιώματα σε όλους χωρίς καμιά διάκριση. Όπως και να το κάνουμε, αν ισχύει το αξίωμα πως η βία φέρνει βία, τότε πρέπει να ισχύει πως η ενότητα εξασφαλίζει την επιβίωση, ιδιαίτερα σε μια στιγμή της παγκόσμιας ιστορίας όπου όλοι φοβούνται όχι για το αύριο, αλλά και γι’ αυτό το ίδιο το σήμερα. Οι αρχές του Ευαγγελίου δεν είναι για τους άμβωνες τόσο, όσο για να υλοποιούνται σε καθημερινό επίπεδο, για τη σωτηρία και την επιβίωση όλων των ανθρώπων, ανεξάρτητα από τον τόπο που κατοικούν και τον θεό που προσκυνούνε. 



Των Κεκοιμημένων

Σε όλα τα Κοιμητήρια των ενοριών μας την παραμονή και ανήμερα της 2 Νοεμβρίου τελέστηκαν μνημόσυνα και επιτάφιες δεήσεις για την ανάπαυση των ψυχών των κεκοιμημένων πιστών, των οποίων τα σώματα αναπαύονται εκεί. Όλοι οι πιστοί προσήλθαν για να προσευχηθούν και για να δώσουν με την παρουσία τους τη μαρτυρία της χριστιανικής πίστης στην ανάσταση των νεκρών. Όπως συνηθίζεται από την αρχαιότητα, οι πιστοί φέρουν φαγητά και γλυκά και τα προσφέρουν μεταξύ τους, πάνω από τους τάφους των νεκρών. Έτσι αναβιώνουν τα αρχαία «νεκρικά δείπνα», τα οποία υιοθέτησε η Εκκλησία, όπως το μαρτυρούν τα μνημεία της χριστιανικής αρχαιότητας στις κατακόμβες της Ρώμης και αλλού.

Κάτω Μέρη

v     Στις 27 Οκτωβρίου στον ενοριακό ναό του Κάτω Κλείσματος έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος η Καλλιόπη Ανδριώτη του Νικολάου και της Ιωάννας

v     Στις 30 Οκτωβρίου στην Αετοφωλιά απεβίωσε η Μαριάννα Γρε, σε ηλικία 83 ετών. Επίσης, στις 3 Νοεμβρίου απεβίωσε στην Κρήτη όπου εργαζόταν ο Μάρκος Αλβέρτης, ηλικία 46 ετών. Ακόμα, στις 10 Νοεμβρίου πέθανε στη Αθήνα ο Γεώργιος Άνδροβικ 82 ετών. Συλλυπούμαστε τους οικείους τους και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής τους στους ουρανούς.

v     Στις 5 Νοεμβρίου πανηγύρισε ο ενοριακός ναός της Καλλονής αφιερωμένος στη μνήμη του Αγ. Ζαχαρία, πατέρα του Ιωάννη του Προδρόμου. Αποβραδίς ο εφημέριος τέλεσε τον επίσημο εσπερινό και την επομένη ο Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος, προήδρευσε στην ευχαριστιακή σύναξη της ενορίας μας, μαζί με πολλούς ιερείς από άλλες ενορίες.

v      Στις 21 Νοεμβρίου, εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου πανηγύρισε ο ενοριακός ναός του Κάτω Κλείσμα και στις 25 Νοεμβρίου ο ναός της Αγ. Αικατερίνας.  

Κάμπος

Τελέστηκαν τα λεγάτα του Αγ. Ματθαίου στο ομώνυμο ενοριακό εξωκλήσι στη Νερατζιά, το ιδιωτικό λεγάτο του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (Ασώματος) και του Αγ. Ελευθερίου στα Ανώγεια.

Κτικάδος

Τελέστηκε στις 18 Οκτωβρίου το ενοριακό λεγάτο του Αγ. Λουκά στο ομώνυμο ενοριακό εξωκκλήσι στην Ψαρησκιά.

Λουτρά

v     Ύστερα από την οχλαγωγία και τις παιδικές φωνές του καλοκαιριού, στα Λουτρά μείναμε πάλι οι συνηθισμένοι 8-9 μόνιμοι κάτοικοι του χειμώνα. Αναπολούμε τις ωραίες μέρες με τις αυγουστιάτικες συντροφιές και περιμένουμε να γυρίσει ο χρόνος για να τις ξαναβρούμε.

v     Στο μεταξύ, κάποιοι από μας μπόρεσαν να συμμετάσχουν στην εκδρομή που οι Λουτριανοί της Αθήνας οργάνωσαν για το Σαββατοκύριακο των Αγίων Πάντων (1 Νοεμβρίου). Ευτυχώς, καλά κρατάει ο σύνδεσμος του χωριού με το Σύλλογο και το αντίστροφο. Πάντα με χαρά θυμόμαστε τις ωραίες μέρες που περάσαμε όλοι μαζί σε μια εκδρομή, σε μια γιορτή.

v     Η Εκδρομή αυτή ήταν η αιτία που καθυστερήσαμε να τιμήσουμε του νεκρούς μας. Όχι ότι τους ξεχάσαμε, αντίθετα μάλιστα. Όλοι ήθελαν να παραβρεθούν στη λειτουργία που τελέστηκε στον άγιο Δημήτρη. Όμως, θέλετε η συμμετοχή στην Εκδρομή, θέλετε κάποια καθυστέρηση στην Αθήνα για κάποιες υποθέσεις ή για γιατρούς, τιμήσαμε τους νεκρούς μας στις 13 Νοεμβρίου. Και δεν παραλείψαμε τίποτα από το πατροπαράδοτο τυπικό. Να πληροφορήσουμε, με την ευκαιρία, ότι ο Άγιος Δημήτριος, από τις 3 Οκτωβρίου 2001 συνδέθηκε με το δίκτυο της ΔΕΗ.

 

Σκαλάδος

v      Ύστερα από την ανακαίνιση που έγινε στο ναό (βάψιμο, υγρασίες, κλπ), η ενορία μας προσπαθεί να ανακαινιστεί στο έμψυχο υλικό της. Στις 17 Οκτωβρίου το ενοριακό Συμβούλιο, καίτοι απερχόμενο, αφού η θητεία του λήγει αυτό το μήνα, συνήλθε και μελέτησε την οργάνωση της ενορίας για την ενοριακή περίοδο που αρχίζει. Συζητήθηκε η ανάγκη συμμετοχής των ενηλίκων στην οργάνωση των δραστηριοτήτων της ενορίας, καθώς και η προετοιμασία των θρησκευτικών ασμάτων για τον εμπλουτισμό και την περιποίηση των ιεροπραξιών. Ήδη ξεκίνησαν επίσης οι συναντήσεις του εφημερίου με τα παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου. Πολύ ελπιδοφόρο το χωριό μας αφού Δημοπτικό και Γυμνάσιο συγκεντρώνει 12 παιδιά, ενώ τα άτομα που είναι κάτω των 22 ετών ανέρχονται σε 30.

v      Στις 2 Νοεμβρίου, ημέρα μνήμης όλων των κεκοιμημένων, τιμήσαμε κι εμείς τους νεκρούς μας στο κοιμητήριο. Παρά τον άσκημο καιρό, το παρεκκλήσιο του κοιμητηρίου ήταν κατάμεστο. Εκείνη την ώρα ο Κύριος μας έστειλε επίσης τη βροχή, και δεν παραλείψαμε, πριν σκορπίσουμε, να τον ευχαριστήσουμε για το δώρο που από καιρό ζητούσαμε.

v      -Την ίδια μέρα, μετά τη Λειτουργία, όλοι βρεθήκαμε στην Αίθουσα με τα συνηθισμένα κεράσματα. Και έγινε το «ΚΑΝΤΟ» για τα χωράφια της εκκλησίας. Δεν υπήρξαν εκπλήξεις.

v     -Επίσης την ίδια μέρα έγινε η εκλογή του νέου Ενοριακού Συμβουλίου. Ο εφημέριος καλωσορίζει και συγχαίρει τα νέα Μέλη (κατ’ αλφαβητική σειρά): Αρμακόλα Ισίδωρο, Δελατόλα Μάρκο, Ζαλώνη Κονκέπτα, Ζαλώνης Ιωσήφ, Ξενοπούλου Ρένα. Χαιρετίζει επίσης και ευχαριστεί δημόσια το απερχόμενο Συμβούλιο για την ενεργό συμμετοχή του στην ενορία και για την αρμονική και ειρηνική συνεργασία τόσο με τον εφημέριο όσο και μεταξύ τους. Τα Μέλη του απερχόμενου Ενοριακού συμβουλίου είναι: Βιδάλη Ανέζα, Βιδάλης Νίκος, Δελατόλα Μαίρη, Δελατόλας Αντώνης.

Προετοιμασία μελλονύμφων

Από τη Δευτέρα 19 Νοεμβρίου ξεκίνησε το νέο κατηχητικό πρόγραμμα της προετοιμασίας των μελλονύμφων στην αίθουσα συνεδριάσεων του κτιρίου της Αρχιεπισκοπής στην Ξινάρα, όπως είχε ορίσει ο Αρχιεπίσκοπος με Διάταγμά του (βλ. προηγούμενο φύλλο των ΤΜ). Την πρώτη αυτή φορά έλαβαν μέρος 6 ζευγάρια από διάφορες ενορίες της Τήνου. Τις δυο πρώτες συναντήσεις είχε ετοιμάσει ο π. Μάρκος Φώσκολος (19 και 21 Νοεμβρίου) και τις αμέσως επόμενες ο π. Σεβαστιανός Φρέρης (26 και 28 Νοεμβρίου).

Χώρα

Στις 7 Νοεμβρίου ο Σεβ/τατος Αρχιεπίσκοπος π. Νικόλαος ονόμασε ως υπεφημέριο του Ενοριακού Ναού Αγίου Νικολάου Χώρας Τήνου τον π. Ριχάρδο Ταράσκεβιτς, ο οποίος ταυτόχρονα διατηρεί και τα προηγούμενα καθήκοντα ως εφημέριος του ενοριακού Ναού των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, τη θέση του  Ιερατικού Υπευθύνου του Καθεδρικού Ναού της Παναγίας του Ροδαρίου, ενώ η ποιμαντική ευθύνη της ενορίας της Παναγίας του Αγίου Ροδαρίου της Μυκόνου ανατίθεται από κοινού στην φροντίδα του Εφημερίου και Υπεφημερίου του Ενοριακού Ναού του Αγ. Νικολάου της Χώρας Τήνου.

Χίος

Το Σαββατοκύριακο 10-11 Νοεμβρίου επισκέφτηκε τις ενοριακές κοινότητες της Χίου και της Μυτιλήνης ο π. Νικ. Ψάλτης. Επίσης την κοινότητα της Χίου επισκέφτηκε ο Αρχιεπίσκοπος π. Νικόλαος στις 22-25 Νοεμβρίου.

Σάμος

Την Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2001 ο Αρχιεπίσκοπος π. Νικόλαος ανήγγειλε την από καιρό αναμενόμενη έναρξη των εργασιών για την ανακαίνιση του εκεί ενοριακού ναού. Η προβλεπόμενη δαπάνη ανέρχεται στο ποσό των εκατό χιλιάδες ευρώ. Το Ταμείο του Ναού αυτή τη στιγμή διαθέτει επτακόσιες χιλιάδες δρχ. Για τον λόγο αυτό ανοίχτηκε ειδικός λογαριασμός στην ALPHA BANK (αρ.: 604-00-2310000530), όπου μπορεί να καταθέσει ο κάθε ευεργέτης την προσφορά του. Υπενθυμίζουμε πως το μεγάλο και επιβλητικό κτίριο που βρίσκεται στην παραλία του Βαθέως Σάμου και το οποίο στο παρελθόν στέγαζε τους Καθολικούς Ιερομονάχους της Αποστολής για την Αφρική, από το έτος 1979 δεν ανήκει στην Καθολική Εκκλησία. Μόνο ο Ναός που βρίσκεται μέσα στο κτίριο αυτό, ανήκει στην Καθολική Επισκοπή Χίου (Χίος, Μυτιλήνη, Σάμος). Αυτός ο ναός βρίσκεται τώρα υπό ανακαίνιση.



 

ΜΙΚΡΗ ΣΥΝΑΞΗ ΤΗΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

(16 Νοεμβρίου 2001)


Στις 16 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα μια «Μικρή Σύναξη» της Ιεραρχίας, με αντιπροσώπους των εφημερίων, των μοναχών και των λαϊκών όλων των εκκλησιαστικών Επαρχιών της πατρίδας μας, με σκοπό την «Αξιολόγηση και αξιοποίηση του προ-σκυνηματικού ταξιδιού του πάπα Ιωάννη-Παύλου Β’ στην Αθήνα» τον περασμένο Μάιο. Η Σύναξη, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της κοινότητας των πατέρων Ελληνορρύθμων, είχε προετοιμαστεί από τους εκ-προσώπους του εφημερια-κού κλήρου και είχε ανατεθεί η παρουσίαση και η ανάλυση του ταξιδιού του Αγ. Πατέρα στους κ. κ. Μάρκο Φρέρη (δικηγόρο από τη Σύρο), Αντώνη Φώσκολο (οικονομολόγο από την Αθήνα), την κ. Χουανίτα Αλβάρεζ (γραμματέα στην πρεσβεία της Κολομβίας) και τον π. Θεόδωρο Κοντίδη.

Τις εμπεριστατωμένες εισηγήσεις ακολούθησε πλούσιος διάλογος μεταξύ των αντιπροσώπων, που κράτησε το υπόλοιπο πρωινό και όλο το απόγευμα, μετά από συζήτηση σε ομάδες και σε ολομέλεια. Υπήρξε ευρύτατος διάλογος για τα επιμέρους σημεία της επίσκεψης, ιδιαίτερα για τις σχέσεις μας με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος, καθώς και για τη στάση που καλούμαστε να κρατήσουμε στο άμεσο μέλλον, ως προς το ευρύτερο περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε. 

Κοινή διαπίστωση ήταν πως η παρουσία του πάπα Ιωάννη-Παύλου Β’ στην Ελλάδα, έστω και για 24 ώρες μόνο, υπήρξε ένας καταλύτης για διάφορες πραγματικότητες της πατρίδας μας. Όλη η ζωή της εκείνες τις μέρες, που προηγήθηκαν και ακολούθησαν, κινήθηκε γύρω απ’ αυτόν τον άξονα: η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία, η θρησκευτική ηγεσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο τύπος και τα Μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά και το σύνολο του λαού μας, ενδιαφέρθηκε και αναφέρθηκε για την παρουσία του πάπα. Ποτέ στον τόπο μας δεν έγινε τόσος λόγος για την Καθολική Εκκλησία όσο εκείνη την περίοδο. Παρά τις αρνητικές αντιδράσεις που προέρχονταν από άτομα φανατισμένα (που, όπως αποδείχτηκε,  δεν είναι παρά μια μικρή μειοψηφία), η πατρίδα μας, μέσω αυτών που την εκπροσωπούν, καθώς και ο αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος, απέκτησε μια ακόμα πιο θετική εικόνα στον υπόλοιπο κόσμο.

Για την τοπική μας Εκκλησία τα οφέλη ήταν πολλαπλά. Πέρα από τη χαρά να έχουμε ανάμεσά μας τον πρώτο επίσκοπο της Εκκλησίας μας, να προεξάρχει στην τέλεση της Θ. Ευχαριστίας και να δεχθεί την ευλογία του, είχαμε τη δυνατότητα, πέρα από τους ενδοιασμούς που είχαν εκφραστεί για την καταλληλότητα της στιγμής για μια τέτοια επίσκεψη, στάθηκε δυνατό να συνειδητοποιήσουμε κατά τρόπο αναμφισβήτητο την καθολικότητα και ενότητα της Εκκλησίας μας. Μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε και να συνειδητοποιήσουμε τις δυνάμεις μας, αλλά και τις ελλείψεις και τις ανάγκες μας, καθώς και να διακρίνουμε τους νέους καιρούς στους οποίους η τοπική μας Εκκλησία εισέρχεται. Η είσοδος σ’ αυτούς τους καιρούς σημαδεύτηκε απ’ αυτό το γεγονός, που μας καλεί να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα και την ιστορικότητά μας με ένα διαφορετικό βλέμμα.

Η ολομέλεια της Σύναξης πρότεινε στην Ιεραρχία, προς μελέτη, τις εξής προτάσεις:

1.         Ίδρυση μιας συνοδικής Επιτροπής δημοσίων σχέσεων, που θα αναλάβει να προβάλλει την Καθολική Εκκλησία, τις απόψεις, τις θέσεις και το έργο της προς τα έξω, με όλους εκείνους τους ενδεδειγμένους τρόπους που απαιτεί η εποχή μας. 

2.         Να βρίσκεται πάντα σε προτεραιότητα το χρόνιο αίτημα μας προς την πολιτική εξουσία για αναγνώριση της νομικής προσωπικότητας της Εκκλησίας μας, σύμφωνα με τις επιταγές της ισονομίας των πολιτών και τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.

3.         Να ετοιμαστεί ένα νέο δεκαετές ποιμαντικό πρόγραμμα που να εμπνέεται από τις ομιλίες του Αγίου Πατέρα, που μας απηύθυνε κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην πατρίδα μας.


 

 

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Θα πούμε τη δραχμούλα Ευρώ...

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

 

Τέρμα τα δίφραγκα, που λέτε.... Σε ένα μήνα περίπου (από την 1 Ιανουαρίου 2002) θα κρατούμε στα χέρια μας το νέο νόμισμα του ΕΥΡΩ ( = αυτό είναι το σύμβολό του) κι απ’ ότι φαίνεται η Δραχμή έχει κλείσει οριστικά τον ιστορικό της κύκλο. Η καθιέρωση του Ευρώ, ως κοινού νομίσματος της Ενωμένης Ευρώπης, αποτελεί μια επανάσταση που δεν είχε ξαναγίνει. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά αποτελεί ένα ακόμα βήμα προς την πλήρη συνένωση των κρατών της Ευρώπης, για την οποία πολλές ελπίδες τρέφουν οι λαοί της. Είναι, λοιπόν, η είσοδός μας στο νέο νόμισμα, ένα θετικό βήμα προς τα εμπρός. Ας δούμε, λοιπόν, κάποια πράγματα που θα μας βοηθήσουν να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τη συντελούμενη οικονομική αυτή αλλαγή, που θα έχει επιπτώσεις στην καθημερινή μας ζωή. Κι ας αρχίσουμε από την ιστορία της δραχμής.

Λίγη ιστορία

Η δραχμή, ως νόμισμα του νεοελληνικού κράτους, καθιερώθηκε στις αρχές του 1833 και υποδιαιρούνταν σε 100 «λεπτά». Μέχρι τότε (απ’ το 1828 με τον Καποδίστρια) υπήρχε ο «φοίνικας». Πιο πριν, ακόμα, το επίσημο νόμισμα στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, ήταν το τουρκικό «γρόσι» που διαιρούνταν σε «παράδες». Όλες αυτές είναι λέξεις (πλην του «φοίνικα») που πέρασαν στη λαϊκή γλώσσα και διατηρούνται ακόμα. Λέμε τα χρήματα «λεπτά», αλλά και «παράδες» και «γρόσια». Οι πρόγονοί μας, στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, δε χρησιμοποιούσαν μόνο το επίσημο τουρκικό νόμισμα (που συχνά το νόθευαν οι σουλτάνοι όταν υπήρχαν οικονομικά προβλήματα), αλλά και μια σειρά από ευρωπαϊκά νομίσματα και αν και πιο αγράμματοι από μας κατόρθωναν να συναλλάσσονται με μεγάλη ευκολία έχοντας στις τσέπες τους (ή καλύτερα στα σακούλια ή «πουγκιά» τους) πληθώρα διαφορετικών νομισμάτων. Έτσι, ακόμα σήμερα χρησιμοποιούμε τη λέξη «φράγκα» (γαλλικό νόμισμα κυρίως) για να αναφερθούμε στα χρήματα γενικά ή και «τάληρα», λέξη που προέρχεται από την ιταλική και γερμανική γλώσσα και που έχει την ίδια ρίζα με τη λέξη «δολάριο»! Πριν από την τουρκοκρατία, στην Τήνο χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί μας τα νομίσματα της Δημοκρατίας της Βενετίας, που ακόμα πολλοί βρίσκουν «σπαρμένα» στα χωράφια τους. Τα νομίσματα αυτά (όλα κέρματα) ήταν τα «τορνέσια» που υποδιαιρούνταν σε «σορδίνια». Λίγο νωρίτερα χρησιμοποιούσαν και τους «οβολούς», τα «υπέρπυρα» (βυζαντινό νόμισμα). Οι Γκίζηδες, μάλιστα, είναι κόψει και δικά τους νομίσματα (ασημένια και χάλκινα τορνέσια) για την Τήνο και τις άλλες κτήσεις τους.

 Ο Καποδίστριας αποφάσισε να εξαλείψει αυτή τη νομισματική πολυεθνία, θεσπίζοντας το πρώτο νεοελληνικό νόμισμα, τον «φοίνικα», που παρουσίαζε το μυθικό αυτό πουλί (που υιοθέτησε αργότερα και πάνω στα νομίσματα η δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967). Και όπως είπαμε, στα 1833 ήρθε η «δραχμή» για να αρχίσει μια ιστορία που κράτησε 168 χρόνια.

Το ευρώ αντικατάστησε, κατά κάποιο τρόπο, τη δραχμή από την 1η Ιανουαρίου του 2001, με το να γίνει υποδιαίρεση του ευρώ (1 ευρώ=340,75 δρχ.). Το κάθε ευρώ υποδιαιρείται σε 100 εκατοστά ή λεπτά, όπως ήταν και η δραχμή.

Τι πρόκειται να γίνει

Την 1η Ιανουαρίου 2002 οι δραχμές αντικαθίστανται από τα ευρώ. Όλες οι επίσημες συναλλαγές (κράτος, τράπεζες) γίνονται μόνο σε ευρώ και προς διευκόλυνση των πολιτών θα συνεχίζει να κυκλοφορεί η δραχμή μέχρι την 1η Μαρτίου 2002. Από τότε θα τη δέχονται μόνο οι τράπεζες για να την αλλάζουν σε ευρώ και αυτό για 10 χρόνια. Από αυτή την ημερομηνία ούτε και οι πολίτες μεταξύ τους δεν θα συναλλάσσονται σε δραχμές.

Μας συμφέρει ή δε μας συμφέρει; Αυτή είναι η ερώτηση που κάνει ο κάθε απλός πολίτης. Αναμφίβολα μας συμφέρει, φτάνει να έχουμε τα μάτια μας ανοικτά τους 2-3 πρώτους μήνες, ώστε να μη κερδοσκοπούν σε βάρος μας κάποιοι. Για τον λόγο αυτό, όσο πιο γρήγορα αρχίσουμε να συναλλασσόμαστε με το νέο νόμισμα, τόσο καλλίτερο. Εξάλλου, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις όρισαν να γίνονται όλες οι στρογγυλοποιήσεις προς τα κάτω.

Από τις άμεσες θετικές επιπτώσεις που θα έχει η ένταξή μας στο ευρώ, είναι οι πιο κάτω:

1.      Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών παραμένει σταθερή, αφού αποκλείεται η υποτίμηση του εθνικού νομίσματος.

2.      Ο πληθωρισμός θα παραμείνει σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

3.      Σταθερότητα στις τιμές των προϊόντων που έρχονται από τη Δ. Ευρώπη, αφού δε θα υπάρχουν συναλλαγματικές αυξήσεις. 

4.      Μείωση του κόστους των ταξιδιών στις χώρες της ζώνης του νέου νομίσματος, αφού δε θα χρειάζεται να «κάνουμε συνάλλαγμα». Το ευρώ θα είναι από τα πιο ισχυρά νομίσματα του κόσμου. 

 

Τα νομίσματα του ευρώ και οι αντιστοιχίες τους

Το ευρώ θα κυκλοφορεί σε 8 κέρματα και σε 7 χαρτονομίσματα που θα έχουν τις εξής αντιστοιχίες σε δραχμές:

 

Κέρματα

Χαρτονομίσματα

1 λεπτό

3 δρχ.

5 ευρώ

1704 δρχ.

2 λεπτά

7 δρχ.

10 ευρώ

3408 δρχ.

5 λεπτά

17 δρχ.

20 ευρώ

6815 δρχ.

10 λεπτά

34 δρχ.

50 ευρώ

17.038 δρχ.

20 λεπτά

68 δρχ.

100 ευρώ

34.075 δρχ.

50 λεπτά

170 δρχ.

200 ευρώ

68.150 δρχ.

1 ευρώ

341 δρχ.

500 ευρώ

170.375 δρχ.

2 ευρώ

682 δρχ.

-

-

Έτσι, λοιπόν, οι πιο παλιοί θα πρέπει να ξαναθυμηθούν τις πεντάρες, τις δεκάρες, τις εικοσάρες, τα πενηνταράκια, που έχουν εξαφανιστεί από την κυκλοφορία από κάποια χρόνια. Εδώ έχουν εξαφανιστεί η δραχμή και το δίφραγκο... Αν σας έχουν ξεμείνει κάποια απ’ αυτά τα νομίσματα, κρατείστε τα για να τα δείχνετε σαν αρχαιολογικά απολιθώματα σε καμιά δεκαριά χρόνια στα εγγόνια σας... 

Μετά την 1η Μαρτίου 2002 η δραχμή δε θα αποτελεί νόμιμο χρήμα και δε θα γίνεται δεκτή σε συναλλαγές. Οι δραχμές που θα βρίσκονται στα χέρια σας μετά την 1η Μαρτίου 2002 θα ανταλλάσσονται με το νέο νόμισμα μόνο στην Τράπεζα Ελλάδος. Τα χαρτονομίσματα μέχρι την 1η Μαρτίου 2012 και τα κέρματα μέχρι την 1η Μαρτίου του 2004, καθώς και σε όλες τις οικονομικές υπηρεσίες του κράτους (ΔΟΥ). Αν, λοιπόν, κάποιος παππούς έκρυψε χρήματα σε κάποιο στρώμα πριν από χρόνια και τα βρείτε εσείς, έχετε καιρό να πάτε να τα αλλάξετε...

Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να βρείτε δωρεάν πληροφοριακό υλικό σε όλες τις τράπεζες, αλλά και στις εφημερίδες.

 

Και κάποιες πρακτικές συμβουλές

-         Αγοράστε μικρά πορτοφόλια για τα κέρματα! Είναι απαραίτητα!

-         Για γρήγορες (αλλά όχι ακριβείας!) συναλλαγές, ένα χιλιάρικο αντιστοιχεί σε 3 ευρώ. Για την ακρίβεια 1022,25 δρχ.

-         Μη φοβάστε πως θα σας κλέψουν στις επίσημες συναλλαγές, όπως π. χ. στην είσπραξη των συντάξεων. Οι γεωργικές συντάξεις (για παράδειγμα) που είναι 46.273 δρχ. (καθαρές), αντιστοιχούν σε 135,80 ευρώ. Με αυτά τα χρήματα, ένας συνταξιούχος γεωργός θα μπορεί να αγοράζει τα ίδια (ελάχιστα, δυστυχώς...) πράγματα που αγόραζε και με τις αντίστοιχες δραχμές.

-         Φροντίστε το συντομότερο να εξοικειωθείτε με το νέο νόμισμα και εγκαταλείψτε τις δραχμές όσο πιο γρήγορα γίνεται, αφού τόσο πιο γρήγορα θα διώξτε τους πρώτους πονοκεφάλους και αμφιβολίες... Μάθετε, επίσης, γρήγορα τις τιμές των προϊόντων που συνήθως αγοράζετε (ψωμί, ζάχαρη, κλπ) και να ετοιμάζετε από πριν τα κέρματα, ώστε να τα συνηθίσετε πιο εύκολα. 

-         Αποφεύγετε να έχετε δοσοληψίες και στα δυο νομίσματα ταυτόχρονα. Θα μπερδευτείτε, εκτός και αν είστε πολύ καλός στην αριθμητική.

-         Μην τρέχετε στις τράπεζες για να αλλάξετε τα βιβλιάριά σας. Αυτό θα γίνει αυτόματα στην πρώτη δοσοληψία που θα έχετε μαζί τους. Η αλλαγή των νομισμάτων από τις τράπεζες γίνονται δωρεάν. Αν και θα πρέπει να ξέρετε πως οι καταθέσεις του ταμιευτηρίου, τις τελευταίες ημέρες, είναι απολύτως ζημιογόνες, μετά που θα αφαιρεθεί ο φόρος. Δηλαδή όχι μόνο δεν θα παίρνετε τόκους, αλλά θα πληρώνετε κιόλας επιπλέον που η τράπεζα θα φυλάει τα χρήματά σας (και, βέβαια, θα τα εκμεταλλεύεται). Συμφέρουν, όμως, κάποια δάνεια. Είναι καλό να ελέγξετε για το τι θα συμβεί από εδώ και πέρα με τις απλές καταθέσεις των τραπεζικών ταμιευτηρίων, για να μη βρεθείτε κάποια στιγμή μπροστά σε δυσάρεστη έκπληξη.

-         Αν κατέχετε στο σπίτι σας άλλα ευρωπαϊκά νομίσματα (γερμανικά μάρκα, γαλλικά και βελγικά φράγκα, ιταλικές λιρέττες κλπ) και δεν σκέπτεστε να ταξιδέψετε στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου 2002, καλό είναι να φροντίστε την εξαργύρωσή τους σε ευρώ στις τράπεζες. Κανονικά η αλλαγή θα πρέπει να γίνεται δωρεάν.

-         Καλές εισπράξεις και σε καλή μεριά...

 

€ € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € €

O Πάπας και η Καθολική Εκκλησία

για την ειρήνη

Την Κυριακή 18 Νοεμβρίου, πριν από την κυριακάτικη προσευχή του Angelus, ο Πάπας κάλεσε τους πιστούς όλου του κόσμου να συμμετάσχουν έμπρακτα, με την προσευχή και τη νηστεία, στην αναζήτηση της παγκόσμιας ειρήνης. Η σύντομη αυτή ομιλία μας δίνει έντονα την εικόνα: 

Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές,

1. Η παγκόσμια σκηνή συνεχίζει να είναι τα ταραγμένη από ανησυχητικές εντάσεις. Δε μπορούμε να μη θυμόμαστε τα μεγάλα δεινά που ταλαιπώρησαν και συνεχίζουν να τυραννούν πολλά αδέλφια μας στον κόσμο: χιλιάδες αθώα θύματα στις σοβαρότατες επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Αναρίθμητα άτομα αναγκασμένα να εγκαταλείψουν τις εστίες τους για να αντιμετωπίσουν το άγνωστο και συχνά ένα αιματηρό θάνατο. Γυναίκες, γέροντες και μικρά παιδιά εκτεθειμένοι στον κίνδυνο να πεθάνουν από κρύο και πείνα.

Σε μια κατάσταση που έχει γίνει δραματική από τον πάντοτε επικείμενο κίνδυνο της τρομοκρατίας, αισθανόμαστε την ανάγκη να υψώσουμε την κραυγή μας προς τον Θεό. Όσο πιο αξεπέραστες μας φαίνονται οι δυσκολίες και σκοτεινές οι προοπτικές, τόσο πιο επιτακτική πρέπει να γίνεται η προσευχή μας για να ζητήσουμε από τον Θεό το δώρα της αμοιβαίας κατανόησης, της ομόνοιας και της ειρήνης.

2. Γνωρίζουμε πως η προσευχή αποκτά δύναμη αν συνοδεύεται από τη νηστεία και την ελεημοσύνη. Έτσι μας διδάσκει η Παλαιά Διαθήκη και οι χριστιανοί, στους πρώτους αιώνες, αποδέχτηκαν αυτή την υπόδειξη και την εφάρμοσαν, ιδιαίτερα κατά τις περιόδους της Παρουσίας και της Σαρακοστής. Από την πλευρά τους, οι πιστοί του Ισλάμ μόλις άρχισαν το Ραμαζάνι, ένα μήνα αφιερωμένο στη νηστεία και την προσευχή. Εμείς οι χριστιανοί σε λίγες μέρες αρχίζουμε την περίοδο της Παρουσίας, για να ετοιμαστούμε, με την προσευχή, στον εορτασμό των Χριστουγέννων, ημέρα γέννησης του «Άρχοντα της ειρήνης».

Σ’ αυτή την κατάλληλη περίοδο ζητώ από τους καθολικούς να ζήσουν την ερχόμενη 14η Δεκεμβρίου ως ημέρα νηστείας, κατά την οποία να προσευχηθούν με θέρμη στον Θεό, ώστε να χαρίσει στον κόσμο μια ειρήνη σταθερή, βασισμένη στη δικαιοσύνη και να κάμει έτσι ώστε να βρεθούν κατάλληλες λύσεις στις πολλές συγκρούσεις που ταλαιπωρούν τον κόσμο. Αυτό που αφαιρούμε από τον εαυτό μας κατά τη νηστεία μπορούμε να το θέσουμε στη διάθεση των φτωχών, ιδιαίτερα εκείνων που αυτή τη στιγμή υποφέρουν από τις επιπτώσεις της τρομοκρατίας και του πολέμου. 

Θέλω, επίσης, να σας ανακοινώσω πως είναι πρόθεση μου να προσκαλέσω τους αντιπροσώπους των θρησκειών του κόσμου στην Ασσίζη στις 24 Ιανουαρίου 2002 για προσευχή,  ώστε να ξεπεραστούν οι αντιθέσεις και να προωθηθεί η αυθεντική ειρήνη. Θα ήθελα να βρεθούν μαζί, ιδιαίτερα, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, για να διακηρύξουν μπροστά στον κόσμο πως η θρησκεία δεν πρέπει ποτέ να αποτελεί αιτία σύγκρουσης, μίσους και βίας. Όποιος δέχεται μέσα του τον λόγο του καλού και φιλεύσπλαχνου Θεού, δεν μπορεί να μη διώξει από την καρδιά του κάθε μορφή κακίας και έχθρας. Αυτή την ιστορική στιγμή η ανθρωπότητα έχει ανάγκη να δει κινήσεις ειρήνης και να ακούσει λόγους ελπίδας. Όπως είχα πει πριν 15 χρόνια όταν είχα αναγγείλει τη συνάντηση για προσευχή υπέρ της ειρήνης που συγκλήθηκε στην Ασσίζη τον Οκτώβριο του 1986, «είναι επείγον να υψώσουμε μια επίκληση όλοι μαζί από τη γη στον Ουρανό, για να ζητήσουμε από τον Παντοδύναμο, στα χέρια του οποίου βρίσκεται η τύχη του κόσμου, το μεγάλο δώρο της ειρήνης, που αποτελεί την απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε σοβαρή προσπάθεια στην αναζήτηση της πραγματικής προόδου της ανθρωπότητας».

3. Εμπιστεύομαι από τώρα αυτές τις πρωτοβουλίες στη μητρική μεσιτεία της Αειπαρθένου Μαρίας, ζητώντας της να στηρίξει τις προσπάθειές μας και εκείνες όλης της ανθρωπότητας, στον δρόμο της ειρήνης. Σε σένα, Βασίλισσα της ειρήνης, ζητούμε να μας βοηθήσεις να απαντήσουμε με τη δύναμη της αλήθειας και της αγάπης στις καινούριες και συνταρακτικές προκλήσεις της παρούσας στιγμής. Βοήθησέ μας να ξεπεράσουμε και αυτή τη δύσκολη στιγμή, και να αφοσιωθούμε χωρίς αναβολές στην ανοικοδόμηση ενός αυθεντικού πολιτισμού ειρήνης, κάθε μέρα και σε κάθε τόπο.


 


Ανανεωμένο φέτος, με όρεξη για δουλειά ξεκίνησε τις συναντήσεις του το Συμβούλιο της Συντονιστικής Επιτροπής Καθολικής Νεολαίας Τήνου. Διαδοχικά είχαμε επαφές με τον Αρχιεπίσκοπο και τον εκκλησιαστικό μας παραστάτη π. Μάρκο Φώσκολο.

Η ΝΕΟΛΑΙΑ

ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ

ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΖΕΤΑΙ

Η πρώτη παντηνιακή εκδήλωση έγινε όπως γνωρίζετε στην Κώμη στις 21 Οκτωβρίου 2001, το απόγευμα. Η βραδιά περιελάμβανε απολογισμό δραστηριοτή-των της προηγούμενης περιόδου και ανακοίνωση του προτεινόμενου προγράμ-ματος για τη νέα περίοδο. Οι παρε-βρισκόμενοι κατέθεσαν τις απόψεις και τις ιδέες τους με ένα πρωτότυπο τρόπο, συμπληρώνοντας ένα ερωτηματολόγιο. Από τις απαντήσεις προέκυψαν: Οι περισσότεροι συμμετέχουν συχνά σε εκδηλώσεις της ΣΕΚΑΝΝΤ. Ενημερώ-νονται για τις εκδηλώσεις από έντυπες ανακοινώσεις από φίλους και κυρίως από τα μέλη του Συμβουλίου. Η απόσταση εμποδίζει κάποιους να είναι περισσότερο ενεργά μέλη. Σε ενδεχόμενη εκδρομή της ΣΕΚΑΝΝΤ τα 3/4 των συμ-μετεχόντων απάντησαν θετικά, προτείνοντας μάλιστα και μέρη όπως Αθήνα, Νάξο, Κέρκυρα. Όσων αφορά τις εκδηλώσεις που κίνησαν το ενδιαφέρον ιδιαίτερα ήταν η διημερίδα στο Εξώμβουργο και φυσικά τα πάρτυ.Ευχαριστούμε την ΕΚΝΕ Κώμης για τη συνεργασία.

Η επόμενη εκδήλωση ήταν την Κυριακή στις 11 Νοεμβρίου  όπου στην ΕΚΝΕ της Χώρας διοργανώθηκε ένα απόγευμα με συζήτηση έχοντας ως θέμα «Σε τι χρησιμεύουν οι άλλοι και γενικότερα η έννοια της φιλίας» και ολοκλη-ρώθηκε με βιβλική αναζήτηση. Το συμπέρασμα ήταν ότι ως χριστιανοί οι νέοι δεν πρέπει να έχουμε επικριτική στάση και προκαταλήψεις απέναντι στους άλλους. Η αγάπη, η αλληλεγγύη και η κατανόηση που πρέπει να δείχνουμε σε κάθε συνάνθρωπό μας δεν είναι ανάγκη να διαλαλείται. Η εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, η στήριξη από το γύρω φιλικό περιβάλλον, η πίστη στο Θεό και η ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον, μας δίνουν δύναμη για να μην απόγοητευόμαστε από ατυχίες στην προσπάθειά μας για προσέγγιση των άλλων. Σημαντικό είναι να παίρνουμε παραδείγματα από άτομα μέσα στην Εκκλησία που έχουν διακριθεί για το έργο τους όπως η Μητέρα Τερέζα της Καλκούτας. Ακολούθησε δείπνο. Ευχαριστούμε τα μέλη της ΕΚΝΕ Χώρας για τη φιλοξενία και τη βοήθεια στην προετοιμασία. Θα θέλαμε να ενημερώσουμε όσους δεν συμμετείχαν ότι το φαγητό που είχε προβλεφθεί γι’ αυτούς προσφέρθηκε στο τέλος της βραδιάς σε αναγκεμένους αδελφούς μας που αναζητώντας καλύτερη τύχη εγκαταλείπουν την πατρίδα τους και τελικά καταλήγουν στο νησί μας.

Την Κυριακή 25 Νοεμβρίου, εορτή

του Χριστού Βασιλιά, προστάτη της Νεολαίας, τελέσαμε τη Θ. Λειτουργία στον ενοριακό ναό της Χώρας, στην προετοιμασία και την τέλεση της οποίας συμμετείχαν νέοι από διάφορες ενορίες. Στη συνέχεια έγιναν από τον π. Ρόκκο Ψάλτη, που αντιπροσώπευε τον Αρχιεπίσκοπό μας, τα εγκαίνια του Γραφείου Νεολαίας δίπλα στον Ι.Ναό και ακολούθησε κέρασμα.

 

Προβλεπόμενες εκδηλώσεις:

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ

v   6 Δεκεμβρίου Ευχές στον Αρχιεπίσκοπο

v   9 Δεκεμβρίου Εκδήλωση-ομιλία στην Καλλονή από τον π. Μάρκο Φώσκολο.

v   14-16 Δεκεμβρίου Διημερίδα στο Εξώ-μβουργο, που θα λάβει και πανελλήνιο χαρακτήρα.

v   19 Δεκεμβρίου Μουσική βραδιά στην ΕΚΝΕ Χώρας

 

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

v   5 Ιανουαρίου Πρωτοχρονιάτικη πίττα

v   20 Ιανουαρίου Ενημέρωση-επιμόρφωση για τη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών

v   27 Ιανουαρίου Εκδήλωση για την ενότητα

 

Σημαντική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι από τις 25 Νοεμβρίου 2001 λειτουργεί το «ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΤΗΝΟΥ». Θεωρούμε ότι η ύπαρξή του δημιουργεί έναν ακόμη δεσμό

 

(è συνέχεια στη σελ. 11)


ΑΠΟ ΤΑ

ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ ΕΝΟΡΙΩΝ ΜΑΣ

Ένα έγγραφο

απ’ τον Κάμπο

 


 

 

Ένα σημαντικό είδος απ’ τα νοταριακά έγγραφα, δηλαδή εκείνα που συνέτασσε ένας νοτάριος (=συμβολαιογράφος) είναι οι διαθήκες. Οι διαθήκες, πέρα από τη σπουδαιότητα που είχαν στην εποχή τους για κληρονομικούς λόγους, έχουν και μια τεράστια ιστορική σημασία. Αποτελούν σημαντικότατη πηγή πληροφοριών για τη ζωή των ανθρώπων μιας εποχής, για τη λαογραφία και την εθνολογία. Αυτή τη φορά παίρνουμε ένα παλαιό έγγραφο που προέρχεται από το Ενοριακό Αρχείο της ενορίας της Αγίας Τριάδας του Κάμπου (ΑΚΤ, Κάμπος, φ. 1). Είναι η διαθήκης της Αντωνίας Ρήγου.

Μια νέα γυναίκα, η Αντωνία Ρήγου, άγαμη κόρη του νεκρού Τζουάννε Ρήγου, βρίσκεται στο κρεβάτι βαριά άρρωστη και αισθάνεται πως σύντομα θα πεθάνει. Καλούν τότε τον νοτάριο Σμεράλδο Βιδάλ για να συντάξει τη διαθήκη της, όπου θα καταγραφούν οι τελευταίες της επιθυμίες. Η Αντωνία Ρήγου, όπως ήταν εξάλλου και γενικευμένη συνήθεια σε όλους τους χριστιανούς, φροντίζει, κατ’ αρχάς, για την ψυχή τους. Ζητά και δίνει συγγνώμη σε όλους και μετά διορίζει ως εκτελεστή της διαθήκης της τον εφημέριο του Κάμπου, πρε Τζουάννε Σκαρδανά. Του αφήνει ένα κτήμα στην τοποθεσία Σαβούρη για να το πουλήσει μετά τον θάνατό της και με τα χρήματα που θα εισπράξει να φροντίσει να γίνουν Λειτουργίες για την ψυχή της. Αφήνει χρήματα για να τελέσει Λειτουργίες και ένας ορθόδοξος ιερέας, ο παπά Τζουάννες Δελλασούδας, που πρέπει να ήταν εφημέριος σε κάποιο γειτονικό χωριό (στον Απεργάδο ή στον Ποταμό, όπου υπήρχαν ορθόδοξοι κάτοικοι).

Η Αντωνία Ρήγου βρισκόταν άρρωστη στο πατρικό της σπίτι. Δεν είχε παντρευτεί και έτσι δεν είχε άμεσους κληρονόμους. Έτσι αφήνει τα περιουσιακά της στοιχεία ως κληρονομιά στη μητέρα της, την Αννέζα, και μετά τον θάνατο και αυτής στην αδελφή της Μαριέττα, που πρέπει να είναι μικρότερή της (η Μαριέττα, γνωρίζουμε από αλλού, πέθανε στις 23 Ιουνίου 1705). Για λόγους που δε γνωρίζουμε (ίσως επειδή ήταν συγγενής ή φίλη της), αφήνει το μερίδιο σε ένα κτήμα που κατείχε στην Καρδιανή (πιθανόν από τον πατέρα της), μαζί με δέντρα, σε κάποια Μαρούλα, σύζυγο Γιάννη Αλικάρη. Η οικογένεια Αλικάρη κατοικούσε στον Κάμπο, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε από το Βιβλίο Θανάτων της Επισκοπής. Έχουμε εδώ ακόμα άλλη μια έμμεση μαρτυρία για την καθυστερημένη ίδρυση του οικισμού της Καρδιανής. Τόσο η Αντωνία Ρήγου όσο και η Μαρούλα Αλικάρη (κάτοικοι Κάμπου) έχουν κτήματα στην Καρδιανή. Μεγάλο μέρος των κτημάτων της περιοχής της Καρδιανής το κατέχουν κάτοικοι από τα Μέσα Μέρη (Σμαρδάκιτο, Κάμπος, Κτικάδος, Χατζηράδος, κλπ), πράγμα που φανερώνει και από πού προήρθε ένα μέρος, τουλάχιστο, των πρώτων κατοίκων της. Ανάλογες τέτοιες ιδιοκτησίες μαρτυρούνται και σε άλλα έγγραφα που προέρχονται από το ίδιο Ενοριακό Αρχείο του Κάμπου.

Η Αντωνία πέθανε στο τέλος Ιανουαρίου ή την πρώτη Φεβρουαρίου. Αμέσως μετά, και συγκεκριμένα στις 3 Φεβρουαρίου, ο πρε Τζουάννες Σκαρδανάς κάλεσε κάποιον εκτιμητή, τον Νικόλαο Σκαρδανά, για να εκτιμήσει το χωράφι που έπρεπε να πουληθεί για να τακτοποιηθούν όλα τα έξοδα που αφορούσαν την τακτοποίηση της ψυχής της θανούσας (Λειτουργίες, κηδεία, μνημόσυνα, ελεημοσύνες). Στην εκλογή του Νικολάου Σκαρδανά συμφώνησε τόσο ο ιερέας, όσο και ο υποψήφιος αγοραστής, που δεν ήταν άλλος από τον Γιάννη Αλικάρη. Το κτήμα εκτιμήθηκε στα 10,5 βενετσιάνικα δουκάτα (ρεάλια), τα οποία και ο Αλικάρης κατέβαλε, προκειμένου να διανεμηθούν όπως είχε ορίσει η διαθέτρια.

Να σημειώσω πως η λέξη «ξάμηνα» και η λέξη «καθημερνό» είναι γραμμένες στα ελληνικά και σημαίνουν η μεν πρώτη τα μνημόσυνα που γίνονταν όταν συμπληρώνονταν οι έξι μήνες από τον θάνατο, ενώ το «καθημερνό», που είναι ένα χρέος που πρέπει να εκτελέσουν η μητέρα και η αδελφή της θανούσας, στις οποίες αναθέτει «τη φροντίδα για την ψυχή της», δεν μπορεί να είναι άλλο από τη μοιρασιά του ψωμιού (=καθημερνός άρτος, από το Πάτερ ημών) σε όλες τις οικογένειες του χωριού, την ημέρα της κηδείας, για να συγχωρέσουν τον νεκρό. 

 

AKT, Κάμπος, I, φ.l

 

Αντίγραφο. Στο Όνομα του Χριστού. Αμήν. 1681 στις 20 Ιανουαρίου στην Τήνο, στο χωριό Κάμπος, στο σπίτι και κατοικία των κληρονόμων του ποτέ Τζουάννε Ρήγου, όπου βρίσκεται κατάκοιτη στο κρεβάτι η Αντωνία, κόρη του παραπάνω ποτέ Τζουάννε, η οποία κάλεσε εμένα τον Σμεράλδο Βιδάλ, νοτάριο, για να σημειώσω την παρούσα διαθήκη και τελευταία της θέληση και αυτό εμπρός στους παρακάτω μάρτυρες που η ίδια κάλεσε, όντας υγιής στο νου της, τις αισθήσεις και το μυαλό της.

Κατ’ αρχάς συνιστά την ψυχή της στον Ύψιστο δημιουργό της και σε όλη την επουράνια Αυλή,  ζητώντας συγγνώμη σε όποιον από λάθος είχε προσβάλλει, όπως επίσης και αυτή συγχωρεί όποιον την είχε προσβάλλει.

Μετά διατάζει και ορίζει ως εκτελεστή της διαθήκης της τον αιδεσιμότατο κ. πρε Τζουάννε Σκαρδανά, στον οποίο αφήνει το κτήμα στο Σαβούρη, δηλαδή εκείνο που είχε αγοράσει από τον Μπελώνια Ρήγο και με την αξία του να μπορεί αυτός ο εκτελεστής να τελέσει τόσες Λειτουργίες για την ψυχή αυτής της διαθέτριας, και τη μια μετά τον θάνατό της. Επίσης του αφήνει και ένα ζευγάρι σεντόνια και με όλα αυτά να οφείλει να της κάμει το τριήμερο, το επταήμερο, το μηνιαίο, τα «(ε)ξάμηνα» και το ετήσιο (μνημόσυνο). Αφήνει ακόμα για να πουληθεί και μια κουβέρτα από την Κωνσταντινούπολη για να γίνουν όλα Λειτουργίες. Δηλώνει ακόμα πως από το παραπάνω κτήμα στο Σαβούρη να δοθούν στον αιδεσιμότατο παπά Τζουάννε Δελλασούδα τρία ρεάλια για να κάμει τις αντίστοιχες Λειτουργίες.

Αφήνει στη Μαρούλα, σύζυγο Γιάννη Αλικάρη το μερίδιό της στα χωράφια με δέντρα και όλα τα δικαιώματα που βρίσκεται στην Καρδιανή. Συνορεύει αυτή η Μαρούλα και ο Νικηφόρος Δελλατόλας. Στα υπόλοιπα αγαθά της, κινητά και ακίνητα, μετά τον θάνατό της να ανήκουν και να θωρούνται της Αννέζας της μητέρας της και για να τα επικαρπούται όσο ζει και μετά τον θάνατό της να ανήκουν και να θεωρούνται της Μαριέττας της αδελφής της, στης οποίες Αννέζα και Μαριέττα αφήνει και τη φροντίδα για την ψυχή της για να μοιράζουν το «καθημερνό».

Αυτά όρισε, σταματώντας και ακυρώνοντας κάθε άλλη διαθήκη που θα είχε κάμει στο παρελθόν. Και έτσι να είναι.

 

Εγώ πρε Τζουάννες Σκαρδανάς ήμουν παρών στην παραπάνω διαθήκη και άκουσα αυτά τα λόγια από το στόμα της διαθέτριας και βεβαιώνω όλα τα πιο πάνω.

Εγώ παπα Τζουάννες Δελλασούδας βεβαιώνω όλα τα παραπάνω.

Σμεράλδος Βιδάλ, νοτάριος.

 

(φ. 1v)

 Στις 3 Φεβρουαρίου 1681

Εγώ ο πρε Τζουάννες Σκαρδανάς, ως εκτελεστής της διαθήκης της ποτέ Αντωνίας, που αναφέρεται πίσω, δηλώνω ότι σε συμφωνία με (όσα ορίζει) η διαθήκη έφερα και εκτίμησε ο Νικόλας Σκαρδανάς, με σύμφωνη γνώμη και των δυο μερών, το κτήμα στο Ζαβούρη και εκτιμήθηκε για δέκα ρεάλια και μισό (αρ. 10 ½), τα οποία κατέβαλε ο Γιάννης Αλικάρης σε με τον ίδιο και σε άλλους, ενώπιον εμού του εκτελεστή και αυτό για να χρησιμεύει προς εγγύησή του.  

 

Η νεολαία και εργάζεται και συνεργάζεται

 

(ç Συνέχεια από τη σελ. 9)

 

των νέων αποτελώντας κέντρο επικοινωνίας μεταξύ τους, με τους φορείς του νησιού, αλλά και με τους νέους σε όλη την Ελλάδα!

Η επικοινωνία μαζί μας είναι πάρα πολύ απλή. Αρκεί να καλέσετε στον αριθμό 0283025467 που λειτουργεί και ως φαξ. Στο μέλλον ελπίζουμε ότι θα υπάρξει σύνδεση στο Internet και ιδιαίτερη ηλεκτρονική διεύθυνση.

Η ΣΕΚΑΝΝΤ περιμένει όλους τους νέους των ενοριών μας για να συνεργαστεί μαζί τους, για το καλό όλων μας, την πρόοδο της Εκκλησίας μας και την εδραίωση της Βασιλείας του Χριστού.  



ΜΑΡΙΑ ΚΟΣΣΙΒΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ  20000

ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΣΚΛΑΒΟΥ  ΚΑΛΛΟΝΗ 3000

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΔΑΠΟΛΑΣ  Ν. ΚΟΣΜΟΣ 5000

ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ - ΜΑΡΙΑ ΣΚΛΑΒΟΥ 5000

ΑΔΕΛΦΟΙ ΣΙΓΑΛΑ  ΑΘΗΝΑ  5000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΜΑΡΔΑΚΙΤΟ  3000

ΕΛΕΝΗ ΦΩΣΚΟΛΟΥ ΣΜΑΡΔΑΚΙΤΟ 5000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΜΑΡΔΑΚΙΤΟ  50000

ΜΑΡΙΑ ΦΙΟΡΑΝΤΗ ΑΘΗΝΑ  5000

ΙΩΣΗΦΙΝΑ ΔΑΜΙΑΝΟΥ ΑΝΔΡΟΣ 10000

ΣΤΑΜΑΤΙΚΗ ΑΡΜΑΚΟΛΛΑ ΣΤΕΝΗ  5000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΚΑΛΛΟΝΗ  5000

ΖΑΝΝΕΤΤΑ ΦΩΣΚΟΛΟΥ   2000

ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΑΠΕΡΓΗΣ ΚΑΡΔΙΑΝΗ 3000


ΝΙΝΑ ΜΑΡΑΒΕΛΙΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ  5000

ΛΟΥΙΖΑ ΚΟΡΝΑΡΟΥ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΡΚΟΥ, ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΜΑΡΗΣ  ΑΘΗΝΑ 10000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΩΝ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΚΑΛΛΟΝΗ 5000

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΑΡΜΑΟΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ ΙΕΡΕΜΙΑ ΑΘΗΝΑ 10000

ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΠΙΠΙΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΝΕΖΑΣ 5000

ΡΟΖΑΝΑ ΑΝΔΡΟΒΙΚ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΖΩΡΤΖΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑΣ ΑΝΔΡΟΒΙΚ  ΣΥΡΟΣ 5000

ΙΩΑΝΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΣΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΥ 5000  

Σας ευχαριστούμε!  (Συνεχίζονται)

 

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Κυκλοφορούν τα

ΤΗΝΙΑΚΑ ΑΝΑΛΕΚΤΑ

ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ "ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ"

ΤΗΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΝΑΞΟΥ-ΤΗΝΟΥ

 

Τόμοι 3 και 4

 

Εικονογραφημένοι τόμοι 500 σελίδων ο καθένας, αφιερωμένοι στην Ιστορία της Τήνου.

Ζητείστε τους στα τηλ. 0283051813 και 0283031359

ή στους εφημερίους σας

Τιμάται 5000 δρχ. ο καθένας

 

Είναι ένα καλό και χρήσιμο δώρο!!!

 

«T H N I A K A  M H N Y M A T A»

Μηνιαία Έκδοση των Καθολικών Εκκλησιών

Νάξου – Τήνου – Μυκόνου – Άνδρου & Χίου

Υπεύθυνος έκδοσης:  π. Μάρκος Φώσκολος

Ταχ. Θυρίδα 8 *  842 00 ΤΗΝΟΣ ή Καρδιανή *  842 01 ΤΗΝΟΣ 

τηλ./fax: 0283031359   e-mail: pmftinos@thn.forthnet.gr

Διανέμεται Δωρεάν

home

main

The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.
Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.
Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.
 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.
The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.
 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing.