Για το νέο

Ποιμαντικό Έτος

 

Ο μήνας του Σεπτεμβρίου κάθε έτους αφιερώνεται, μαζί με την πανηγυρική τέλεση των εορτών που τον χαρακτηρίζουν (Γέννηση της Θεοτόκου, Ύψωση Τ. Σταυρού, Παναγίας Πονεμένης, Αγ. Αναργύρων, Αγ. Μιχαήλ κλπ), στη μελέτη των βασικών ποιμαντικών γραμμών που θα ακολουθήσει η τοπική Εκκλησία κατά τη νέα ποιμαντική χρονιά.

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ολοκλήρωσε τις εργασίες της η 8η τοπική Σύνοδός μας και μόλις 4 μήνες μας χωρίζουν από τη σημαντική ημερομηνία της Επίσκεψης του πάπα Ιωάννη-Παύλου Β’ στην Αθήνα, όπου είχαμε τη χαρά να ακούσουμε τον ενθαρρυντικό του λόγο, πλήρη από ευαγγελικό πνεύμα. Το λόγο του αυτόν τον μεταφέραμε στις σελίδες των ΤΜ, ώστε να αποτελέσει βάση για ποιμαντικό προβληματισμό της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα. Παρεμπιπτόντως, να θυμίσουμε πως στα μέσα Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα μια μικρή σύναξη εκπροσώπων των Εκκλησιαστικών μας Επαρχιών που θα έχει ως κεντρικό θέμα μελέτης: «Αξιολόγηση και αξιοποίηση του προσκυνηματικού ταξιδιού του Αγίου Πατέρα στον Άρειο Πάγο Αθήνας». Και απ’ αυτή τη σύναξη περιμένουμε πολλά.

Έτσι έχουμε δυο θεμελιώδη ποιμαντικά κείμενα πάνω στα οποία να προβληματιστούμε, να σκεφτούμε και να αποφασίσουμε σε ποιους τομείς της ζωής της τοπικής μας Εκκλησίας να ρίξουμε το βάρος. Ο κατηχητικός τομέας, όπως πάντα, κατέχει την πρώτη θέση. Ήδη έχουν δρομολογηθεί από πριν το καλοκαίρι κάποιες σκέψεις προς την κατεύθυνση της υλοποίησης νέων κατηχητικών «εργαλείων», με σημαντικότερο εκείνο της κατηχητικής προετοιμασίας του Μυστηρίου του Γάμου και η μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη συμμετοχή των λαϊκών στη ζωή και στην ευθύνη της τοπικής Εκκλησίας.

Θα δούμε τι θα πει το Πνεύμα στην τοπική μας Εκκλησία και στη νέα ποιμαντική χρονιά!



Βρυσί

v      Πανηγύρισε με κάθε εκκλησιαστική λαμπρότητα το Θεομητορικό Προσκύνημα της Μετάστασης της Θεοτόκου στο Βρυσί. Καθημερινά από τις 1 ως τις 13 Αυγού-στου τελούνταν Ακολουθία προετοι-μασίας για την πανήγυρη της Μετά-στασης. Την παραμονή τελέστηκε πα-νηγυρικός Εσπερινός από τον Ιερατικό Υπεύθυνο του Προσκυνήματος π. Φραγκίσκο και στη συνέχεια η Αγρυπνία και η Αρχιερατική Θ. Λειτουργία. Την ημέρα της Πανήγυρης μετά τις πρωινές Θ. Λειτουργίες τελέστηκε Αρχιερατική Θ. Λειτουργία. Την παραμονή μετά την Ακολουθία του Εσπερινού και ανήμερα της πανήγυρης μετά την Αρχιερατική Θ. Λειτουργία προσφέρθηκε από το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο του Προσκυνήματος κέρασμα σε όλους τους πιστούς.

v      Στις 22 Αυγούστου τελέστηκε Αρχιερατική Θ. Λειτουργία προς τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου Βασίλισσας του σύμπαντος κόσμου.

v      Ευχαριστούμε όλους εκείνους που μας στηρίζουν με τις προσφορές τους και συμβάλλουν στην ολοκλήρωση των εργασιών που έχουν ξεκινήσει την περίοδο αυτή στους χώρους του Προσκυνήματος. Ήδη ολοκληρώθηκε το στρώσιμο με μπετό του υπόλοιπου δρόμου και ξεκίνησε η διαμόρφωση της πλατείας με το κτίσιμο πέτρας και δεντροφύτευσή της. Επίσης τοποθετήθηκε αγωγός ώστε τα όμβρια να μην εισέρχονται εντός των χώρων του Προσκυνήματος. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Επιτροπή που αποτελείται από τους κκ. Νικ. Δερουγγέρη, Νικ. Ρήγο και Ιωσήφ Καντζηλιέρη, στις συζύγους των Επιτρόπων καθώς και στην κ. Αννέζα Καλουμένου και σε όλους εκείνους που με αγάπη πρόσφεραν τον πολύτιμο χρόνο τους για τον καθαρισμό και ευπρεπισμό των χώρων του Προσκυνήματος.

Κώμη

v     Τελέστηκε πανηγυρική Θ. Λειτουργία στις 26 Ιουλίου στο Παρεκκλήσιο της Αγ. Άννας, στις 16 Αυγούστου στο Παρεκκλήσιο του Αγίου Ρόκκου.

v     Την Κυριακή 12 Αυγούστου τελέστηκε στον Ενοριακό Ναό Αρχιερατική Θ. Λειτουργία από τον Σεβασμιότατο π. Νικόλαο Φώσκολο με την ευκαιρία της 28ης επετείου της Επισκοπικής του Χειροτονίας.

Αγάπη

v     Τελέστηκε πανηγυρική Θ. Λειτουργία στις 17 Ιουλίου στο Εξωκκλήσι της Αγίας Μαρίνας, στις 20 Ιουλίου στο Εξωκκλήσι του Προφήτη Ηλία, στις 25 Ιουλίου προς τιμή του Αγίου Ιακώβου στο Παρεκκλήσιο του Κοιμητηρίου στη Γρίζα, στις 16 Αυγούστου προς τιμή του Αγίου Ρόκκου στο Εξωκκλήσι της Κιουράς

v     Πανηγύρισε η Ενοριακή Κοινότητα τον Άγιο Προστάτη της. Την παραμονή τελέστηκε ο 1ος Εσπερινός και την ημέρα της Πανήγυρης Αρχιερατική Θ. Λειτουργία από το Σεβασμιότατο π. Νικόλαο Πρίντεζη. Συλλειτούργησαν οι π. Φραγκίσκος Βιδάλης, π. Γεώργιος Ανδριώτης, π. Ριχάρδος Ταράσκιεβιτς, π. Στέφανος και π. Πέτρος Αρμακόλλας καθώς και ο Διάκονος της Εκκλησίας μας Στανίσλαος Στουραΐτης. Το απόγευμα τελέστηκε ο 2ος Εσπερινός. Το βράδυ όπως κάθε χρόνο ο Σύλλογος των Απανταχού Αγαπιανών διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία γλέντι. Φέτος συμπληρώθηκαν 10 χρόνια από τη σύστασή του. Αξίζουν συγχαρητήρια στα μέλη του Συλλόγου που αγωνίζονται για το καλό όλων.

Περάστρα

v     Τελέστηκε πανηγυρική Θ. Λειτουργία στις 14 Αυγούστου στο Παρεκκλήσιο της Παναγίας.

v     Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών ανοικοδόμησης Οστεοφυλακίου στο Κοιμητήριο, τοποθετούνται τα οστά των κεκοιμημένων στις θυρίδες του. Παρακαλούνται οι συγγενείς των κεκοιμημένων να έρθουν σε επαφή με τον Εφημέριο.

 

Κάτω Μέρη

v     Στις 23 Ιουλίου πέθανε στον Καρκάδο η Μαργαρίτα Αρμάου (Αντωναρού), σε ηλικία 96 ετών. Στις 30 Ιουλίου απεβίωσε στην Καλλονή η Ανεζούλα Στεριώτη, 90 ετών. Στις 16 Αυγούστου πέθανε στην Αετοφωλιά ο Ιωάννης Αρμάος (Μπακές), ηλικίας 92 ετών. Συλλυπούμαστε τους οικείους τους και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής τους.

v     Στις 12 Αυγούστου, έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος ο Φραγκίσκος Στεριώτης του Ιωάννη και της Μαριέττας. Επίσης στις 19 Αυγούστου έλαβε το Βάπτισμα ο Νικόλαος Αρμάος του Λαυρεντίου και της Μαριέττας. Επίσης στις 25 Αυγούστου έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος ο Ιωάννης Ρεμούνδος του Νικηφόρου και της Λουκίας. Ευχόμαστε στους ευτυχείς γονείς να δουν μια μέρα τα παιδιά τους καλούς χριστιανούς!

v     Μέσα στο μήνα Αύγουστο τελέστηκαν τα παρακάτω πανηγύρια: του Σωτήρος (Ενορία Καρκάδου και κοιμητήριο Αετοφωλιάς), του Αγ. Δονάδου (Λιντάδος), του Αγ. Διακόνου Κυριακού (παλαιό κοιμητήριο Κάτω Κλείσματος). Στις 15 Αυγούστου ο Αρχιεπίσκο-πος π. Νικόλαος τέλεσε το πανηγύρι της Ενορίας του Κάτω Κλείσματος προς τιμήν της Κοιμήσεως και Μεταστάσεως της Θεοτόκου, λόγω απουσίας του εφημέριου π. Αντωνίου στη Χίο. Τελέστηκαν ακόμα τα λεγάτα του Αγίου Ρόκκου (Καρκάδος), της Παναγίας Βασίλισσας του κόσμου (Καλλονή) και του Μαρτυρίου του Αγ. Ιωάννη του Προδρόμου (Αετοφωλιά).

Κάμπος

v     Στις 3 Αυγούστου απεβίωσε μετά από μακροχρόνια ασθένεια ο Στέφανος Φιλιππούσης ετών 69 και κηδεύτηκε την επόμενη στην ενορία μας. Επίσης στις 27 Αυγούστου μετά από τραγικό δυστύχημα στην οικία του στον Άγ. Ρωμανό, απεβίωσε ο Μάριος Κατζηλλιέρης ηλικίας 36 ετών. Την κηδεία του τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος. Συλλυπούμαστε τις οικογένειες των θανόντων και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής τους στους ουρανούς!

v     Στις 9 Αυγούστου πανηγύρισε ο ναός του Αγ, . Ρωμανού στον ομώνυμο οικισμό. Στις 16 Αυγούστου πανηγύρισε ο ναός του Αγ. Ρόκκου. Στις 20 Αυγούστου τελέστηκε η Θ. Λειτουργία στο ιδιωτικό εξωκκλήσι του Αγ. Βερνάρδου. Στις 25 Αυγούστου με φροντίδα του Συλλόγου του Κάμπου τελέστηκε επιμνημόσυνη Θ. Λειτουργία για όλους τους κεκοιμημένους της ενορίας.

Κτικάδος-Χατζηράδος

v     Στις 5 Αυγούστου πανηγύρισε ο παλαιός ενοριακός ναός της Παναγίας των Χιόνων. Αποβραδίς τέλεσε ο εφημέριος τον πανηγυρικό Εσπερινό και την επομένη ο Αρχιεπίσκοπός μας την πανηγυρική Θ. Λειτουργία. Συλλειτούργησε ο εφημέριος και ο π. Μάριος Ψάλτης και παρέστησαν οι σσ. ππ. Μάρκος Θεοδοσίου και Αντώνιος Φώσκολος. Υπέρ της Παναγίας των Χιόνων πρόσφεραν οι γονείς του νεαρού Σταμάτη Φώσκολου που είχε σκοτωθεί σε τροχαίο ατύχημα το ποσό των 42.000 δρχ. που είχε συγκεντρωθεί στο 9ήμερο μνημόσυνό του. Ο Θεός ας αναπαύσει την ψυχή του και ας παρηγορήσει τους γονείς του.

v     Στις 6 Αυγούστου πανηγύρισε ο ναός της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος.

v     Στις 24 Αυγούστου τελέσαν τους γάμους τους ο Ιρλανδός Κέβιν Μακ-Κωλ και η Ανθή Καραϊσκου. Τους ευχόμαστε να σχηματίσουν μια ευτυχισμένη χριστιανική οικογένεια!

Καρδιανή

v     Τελέστηκε το ιδιωτικό λεγάτο της Αγ. Μαρίνας (Πρόβαλμα) και του Αγ. Ιωάννη (Γιαννάκη). Επίσης στις 22 Αυγούστου, εορτή της Παναγίας Βασίλισσας, τελέστηκε το ιδιωτικό λεγάτο στο ανακαινισμένο εξωκλήσι της Παναγίας της Σαραντίσσας.

v      Στις 25 Αυγούστου τέλεσαν τους γάμους των στην ενορία μας ο Yannick Fonvieille και η Λουκία Ζαρμπή που κατάγεται από την Ποταμιά. Ευλόγησε τον γάμο ο π. Ρόκκος Ψάλτης. Ευχόμαστε στους νεόνυμφους να σχηματίσουν μια ευτυχισμένη χριστιανική οικογένεια.

v     Συνεχίζονται οι εργασίες ανακαίνισης του ενοριακού μας κοιμητηρίου, με τη φροντίδα τεχνιτών απόδημων ενοριτών. Ο εφημέριος αισθάνεται την υποχρέωση να ευχαριστήσει όλους εκείνους του απόδημους οι οποίοι με τον οβολό τους, την προσωπική τους εργασία και τις εξειδικευμένες υποδείξεις τους βοηθούν στα ενοριακά μας έργα. Ευχαριστούμε επίσης και την Αδελφότητα Καρδιανιωτών που έστρωσε με μάρμαρα την ενοριακή μας αίθουσα.

Σμαρδάκιτο

v      Στις 29 Αυγούστου τελέστηκε η Θ. Λειτουργία στο παρεκκλήσιο του Αγ. Ιωάννη, το οποίο φροντίζει ο κ. Πέτρος Ρεμόνδος. Παραβρέθηκαν οι ενορίτες και πολλοί ευλαβείς από την Τήνο και την Αθήνα.

Στενή

v     Στις 11 Αυγούστου τέλεσαν τους γάμους των στην ενορία μας ο Νικόλαος Ρουγγέρης και η Μαριάννα Ζαλώνη. Ευλόγησε τον γάμο ο π. Μάρκος Φώσκολος. Ευχόμαστε στους νεόνυμφους να σχηματίσουν μια ευτυχισμένη χριστιανική οικογένεια.

v     Την Κυριακή 19 Αυγούστου πανηγύρισε το θεομητορικό προσκύνημα της Παναγίας της Φανερωμένης, με τη συμμετοχή των ενοριτών, αποδήμων και ευλαβών της Παναγίας από διάφορες ενορίες της Τήνου. Αποβραδίς τέλεσε τον Εσπερινό της Παναγίας ο εφημέριος π. Νικ. Ψάλτης και την επομένη την πανηγυρική Θ. Λειτουργία ο π. Μάρκος Φώσκολος. Τελέστηκαν κατά το έθιμο το μνημόσυνο όλων των κεκοιμημένων πιστών και άλλες λειτουργίες κατά τη διάρκεια όλης της εβδομάδας. 

Κουμάρος

Στις 6 Αυγούστου πανηγύρισε με κάθε μεγαλοπρέπεια ο ενοριακός μας ναός αφιερωμένος στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος.

Σκαλάδος

v     Κατά τον Ιούλιο μήνα, το χωριό μας άρχισε σιγά σιγά να βλέπει σπίτια, που όλο το χειμώνα έμενα κλειστά, να ξανανοίγουν τα προτοπαράθυρά τους και να είναι έτοιμα να καλοσορίσουν τον όποιο επισκέπτη ήθελε να διαβεί το κατώφλι τους. Οι παιδικές φωνές πολλαπλασιάστηκαν και η αυλή του παλαιού Σχολείου έγινε μικρή για να δεχτεί όλα τα παιδιά κάποιο χώρο για να παίξουν. Τον Αύγουστο, ο πληθυσμός αυξήθηκε κατά 100% και τα στενά δρομάκια απόκτησαν νέα ζωή.

v     Στις 27 Ιουλίου, γιορτάσαμε το δεύτερο προστάτη μας, τον άγιο Παντελεήμονα. Συχνά, μέσα στο χρόνο, τελούμε τη θεία Λειτουργία στο μικρό ναό που βρίσκεται στη μέση του χωριού, αγκαλιασμένος από τα σπίτια, λες ότι κι αυτά, όπως οι κάτοικοι, ζητούν την προστασία του. Σήμερα, η Λειτουργία ήταν πανηγυρική. Οι κάτοικοι συνάχθηκαν όλοι. Στο χωριό, η ημέρα αυτή είναι αργία. Αλλά και πολλοί άλλοι ευλαβείς του αγίου πλαισίωσαν τους Σκαλαδιώτες. Το εσωτερικό του ναού, η αυλή, το μικρό πλακόστρωτο δρομάκι, ακόμα και η άσφαλτος μπροστά, όλα πλημμύρισαν από πιστούς που ήρθαν να τιμήσουν τον άγιο Παντελεήμονα και να του ζητήσουν να τους έχει καλά.

v     Στις 15 Αυγούστου γιορτάζουμε τη Παναγία, κι εμείς, στο Σκαλάδο, λειτουργούμε το μικρό εκκλησάκι της «Παναγίτσας». Στην άκρη του βράχου, εκεί φαντάστηκαν οι πατεράδες μας ότι στέκεται η Παναγία, απ’ όπου μπορεί να επιβλέπει και να προστατεύει ασφαλέστερα το χωριό,. Κι εκεί της έστησαν το ναό της, μικρό κομψοτέχνημα αρχιτεκτονικής, και καταπληκτικό χώρο για περισυλλογή και αυτοσυγκέντρωση. Εκεί, μαζί με όλους τους κατοίκους του χωριού και κάποιους φίλους από τον Κρόκο και τα Λουτρά, στις 7 η ώρα το βράδυ, τελέσαμε την πανηγυρική θεία Λειτουργία.

v     Κατά το δίμηνο Ιούλιο-Αύγουστο, στο χωριό μας έγιναν επίσης 3 βαπτίσεις. Την 1 Ιουλίου, έλαβε το μυστήριο του Βαπτίσματος ο υιός του Χρήστου Τσαβάλου και της Μαρκέττας Φόνσου, και έλαβε το όνομα Παντελής-Άγγελος. Στις 10 Αυγούστου έλαβε το μυστήριο του Βαπτίσματος ο υιός του Μάριου-Συλβέστρου Ξενόπουλου και της Αικατερίνης-Ιωσηφίνας Ρουγγέρη, και έλαβε το όνομα Ιωάννης. Τέλος, στις 19 Αυγούστου έλαβε το μυστήριο του Βαπτίσματος η κόρη του Ισιδώρου Αρμακόλλα και της Ελένης Δελατόλα και έλαβε το όνομα Ιωάννα Κρίστη. Ευχόμαστε στους ευτυχείς γονείς να δουν τα παιδιά τους μια μέρα καλούς χριστιανούς!


 Λουτρά

v      Στις 31 Ιουλίου, με επισημότητα γιορτάσαμε τον άγιο Ιγνάτιο, προστάτη του χωριού μας και Ιδρυτή του τάγματος των Ιησουϊτών. Έκτακτη υποχρέωση του σεβασμιότατου αρχιεπίσκοπού μας, μας στέρησε την παρουσία του. Όμως, η παρουσία δύο άλλων επισκόπων, ων σεβαμασμιότατων Ιωάννη (πρώην Νάξου-Τήνου) και Ανδρέα (γάλλου επισκόπου που παραθερίζει στην Τήνο) διατήρησε στην τελετή την αρμόζουσα επισημότητα. Ο ενοριακός ναός ήταν ασφυκτικά πλήρης τόσο από τους απόδημους λουτριανούς που επανέκαμψαν είτε για να περάσουν κάποιες μέρες διακοπές είτε και για να τιμήσουν απλά και μόνο την εορτή του αγίου προστάτη, όσο και από τους φιλέορτους των γύρω χωριών και όχι μόνο. Και ο ναός του αγίου Ιγνατίου ξανάζησε τις στιγμές παλιάς δόξας.

v       Στις 25 Αυγούστου, ημέρα Σάββατο, με πρωτοβουλία και τη συμμετοχή του Συλλόγου, γιορτάσαμε τη δεύτερη προστάτιδα του χωριού μας, την Παναγία την Πηγαδιώτισσα. Η τελετή ξεκίνησε από το παρεκκλήσι της Παναγίας που βρίσκεται κοντά στην πηγή των Λουτρών, απ’ όπου ξεκίνησε η λιτάνευση της εικόνας προς τον ενοριακό ναό. Κατά τη διαδρομή εναλλάσσονταν η απαγγελία του ροδαρίου και θεομητορικοί ύμνοι. Στην πλατεία του χωριού η πομπή σταμάτησε και όλοι οι πιστοί σχημάτισαν κύκλο γύρω από την εικόνα της Θεομήτορος ενώ αναπέμφθηκε δέηση υπέρ των κατοίκων του χωριού αλλά και όλου του κόσμου. Στον κατάμεστο ενοριακό ναό και μέσα σε κατανυκτικό κλίμα, τελέστηκε επίσημη θεία Λειτουργία. Στο τέλος όλοι οι πιστοί ασπάστηκαν την εικόνα και ακολούθησε το καθιερωμένο κέρασμα στο προαύλιο.

Άνδρος

Ιδιαίτερα αυξημένος ο αριθμός των πιστών που συμμετείχαν στην ενοριακή Θ. Λειτουργία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ανδριώτες και παρεπιδημούντες ενωμένοι στην κοινή πίστη, παρά τη διαφορετική γλώσσα και προέλευση. 

Χίος

v      Την ημέρα της Εορτής της Κοίμησης και Μετάστασης της Παναγίας, ο εφημέριος π. Αντώνιος Φόνσος τέλεσε την πανηγυρική Θ. Λειτουργία της εορτής στον ενοριακό Ναό της Μυτιλήνης και στο εξωκκλήσι της Παναγίας στον Κάμπο της Χίου.

ΝΕΟΙ ΣΤΗΝ ΚΟΛΥΜΠΗΘΡΑ 2001

v      Πραγματοποιήθηκε ακόμη για μία χρονιά η κατασκήνωση που διοργανώνουν οι Αδελφοί Μαριανοί στην Κολυμπήθρα. Στη κατασκήνωση αυτή συμμετείχαν φέτος 40 παιδιά πέμπτης και έκτης Δημοτικού, πρώτης και δευτέρας Γυμνασίου, από την Τήνο, Σύρο και Αθήνα, από τις 20 Ιουνίου έως τις 7 Ιουλίου. Υπεύθυνος ο αδ. Ματθαίος Λεβαντίνος με βοηθούς συνεργάτες καθηγητές των Μαριανών Σχολείων, που θέλησαν να προσφέρουν τον πολύτιμο χρόνο τους για να τον βοηθήσουν στην κατασκήνωση αυτή. Το πρόγραμμα της κάθε ημέρας περιελάμβανε στιγμές προσευχής, ψυχαγωγίας, παιχνιδιού, διάφορων εργασιών, προσπαθώντας καθημερινά να ζήσουμε ορισμένα χριστιανικά συνθήματα. Τελέστηκε στις 24 Ιουνίου η πανήγυρη της Γέννησης του Αγίου Ιωάννη με την Θ. Λειτουργία, στις 26 Ιουνίου το Μυστήριο της Συμφιλίωσης στο προσκύνημα της Παναγίας στο Βρυσί και στη συνέχεια εξόρμηση στον Πάνορμο, στις 29 Ιουνίου η Πανήγυρη των Αγίων αποστόλων Πέτρου και Παύλου με τη Θ. Λειτουργία, στις 4 Ιουλίου η ημέρα για τις Κλήσεις με τη Θ. Λειτουργία στον Κουμάρο προς τιμή του Αγίου Μαρκελλίνου Σαμπανιά σε συνδυασμό με τον γύρο του νησιού, και στις 7 Ιουλίου η τελετή λήξης της κατασκήνωσης. Επίσης γιορτάσαμε την επέτειο των 40 χρόνων αρχιεροσύνης, που φέτος συμπλήρωσε ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου π. Ιωάννης Περρής. Την παραμονή της αναχώρησης όπως και κάθε χρόνο μοιράστηκαν σε όλους αναμνηστικά δώρα και ενθύμια. Όλοι αναχώρησαν με τις καλύτερες εντυπώσεις, αποκτώντας πνευματικές δυνάμεις, ευχόμενοι ο ένας στον άλλο να ξαναβρεθούμε και πάλι του χρόνου όλοι μαζί. Τις ημέρες αυτές βοήθησε με την καθοδήγησή του ο Εφημέριος της περιοχής π. Φραγκίσκος Βιδάλης.

v      Από τις 7 έως τις 12 Ιουλίου στην Κολυμπήθρα πραγματοποιήθηκε μία πενθήμερη συνάντηση στοχασμού και επικοινωνίας με τη συμμετοχή 7 εφήβων. Καθημερινές ομιλίες-συζητήσεις από τον π. Φραγκίσκο Βιδάλη, Αδ. Ματθαίο Λεβαντίνο, και Ιγνάτιο Καπετάνιο, είχαν ως στόχο να βοηθήσουν τους συμμετέχοντες στην εμβάθυνση του θέματος «κάλεσμα» μέσα στην Εκκλησία. Στην επιτυχία αυτής της συνάντησης συνέβαλε ακόμη το όμορφο πνεύμα που καλλιεργήθηκε από όλους. Η προσευχή, η συζήτηση, ο προβληματισμός, οι απαντήσεις σε ερωτηματολόγια, οι εξορμήσεις σε διάφορα μέρη της Τήνου, η ψυχαγωγία συνέβαλαν ώστε οι πέντε αυτές ημέρες να αποβούν κατά κοινή ομολογία όλων καρποφόρες.


 

ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΒΡΥΣΙΩΤΙΣΣΑΣ

ΑΝΑΓΟΡΕΥΤΗΚΕ ΣΕ ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ

 

Από πολλούς αιώνες τώρα, στην Εκκλησιαστική Επαρχία της Τήνου είχαν αναδειχθεί ορισμένοι ναοί της Παναγίας σε τοπικά προσκυνήματα, τα οποία συγκέντρωναν την ιδιαίτερη αγάπη των πιστών μιας ενορίας ή και περισσότερων ακόμη.

Ανάμεσα σ’ αυτά το Προσκύνημα της Παναγίας στην αγροτική θέση «Βρυσί», που ανήκε στην παλαιά Ενορία  του Αγ. Νικολάου του ερειπωμένου σήμερα οικισμού Ποταμός και αργότερα στην Ενορία του Αγ. Μιχαήλ Ταραμπάδου, έγινε πόλος έλξης για τους πιστούς περισσότερων ενοριών, όχι μόνο της περιοχής, αλλά και των άλλων γεωγραφικών διαμερισμάτων του νησιού μας. Τους δυο τελευταίους αιώνες, με την προτροπή των εκάστοτε επισκόπων της Τήνου, το μικρό αυτό εξωκκλήσι της Παναγίας που έφερε αρχικά τον τίτλο «Κυρία των Κεριών» αλλά έμεινε γνωστό στις μέρες μας με το όνομα της περιοχής (Βρυσί-Βρυσιώτισσα), αναδείχθηκε με την ανοικοδόμηση νέου ναού και άλλων βοηθητικών κτισμάτων μέσα στο χώρο του, σε κέντρο ευλάβειας και προσευχής. Διάφορα γεγονότα του παρελθόντος, όπως η επιστροφή της σεπτής Εικόνας της Παναγίας από την Κωνσταντινούπολη στην Τήνο στα 1936, η τέλεση των Ιωβηλαίων και των Θεομητορικών ετών του περασμένου αιώνα, η θέσπιση της πανήγυρης του Μαϊου κ. ά. ανέδειξαν το προσκύνημα αυτό σε πόλο έλξης και ευλάβειας των πιστών όχι μόνο στην Εκκλησιαστική μας Επαρχία, αλλά και έξω απ’ αυτήν. Χαρακτηριστική είναι η αγάπη και η κοσμοσυρροή των καθολικών πιστών που κατάγονται από την Τήνο και ζουν αλλού, τόσο κατά την εορτή του Μαϊου, όσο και της Κοίμησης και Μετάστασης της Παναγίας.

Ήταν, λοιπόν ώριμοι οι καιροί, ώστε και η 8η Σύνοδος της τοπικής μας Εκκλησίας να προτείνει να αναγόρευση του Προσκυνήματος του Βρυσιού σε «Θεομητορικό Προσκύνημα» όλης της Εκκλησίας Νάξου-Τήνου. Η συγκεκριμένη πρόταση, που υιοθετήθηκε από τα συνοδικά μέλη είχε ως εξής: «Κέντρο της ευλάβειας της τοπικής Εκκλησίας προς της Παναγία είναι, εκτός από τους καθεδρικούς ναούς της Νάξου και της Τήνου, το θεομητορικό προσκυνητήριο του Βρυσιού. Προτείνεται να ανακηρυχθεί σε «Θεομητορικό Προσκυνητήριο της Εκκλησίας Νάξου-Τήνου» (λαμβανομένων υπόψη των δικαιωμάτων της ενορίας του Αγ. Μιχαήλ του Ταραμπάδου, στην οποία μέχρι σήμερα ανήκει και υπάγεται) και να πανηγυρίζει κάθε χρόνο την ημέρα της Κοίμησης και Μετάστασης της Θεοτόκου (15 Αυγούστου) και την 1η Κυριακή του Μαΐου».

Έτσι ο Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος, λαβαίνοντας υπόψη αυτό το αίτημα του συνόλου των πιστών της Εκκλησίας μας, στις 14 Αυγούστου 2001 δημοσίευσε το παρακάτω Επισκοπικό Διάταγμα, που ανακηρύσει το Προσκύνημα της Παναγίας του Βρυσιού σε Προσκύνημα όλης της τοπικής Εκκλησίας Νάξου-Τήνου, με όλα εκείνα τα δικαιώματα που μπορούν να απολαμβάνουν οι πιστοί σ’ αυτό, με βάση τα όσα καθορίζουν οι κανόνες 1230-1234 του Κανονικού Δικαίου της Εκκλησίας μας. Απομένει να συνταχθεί το συντομότερο το Καταστατικό του Προσκυνήματος, όπου θα ορίζεται ο τρόπος λειτουργίας του, μαζί με όσα ορίζουν οι παραπάνω Κανόνες.

Το κείμενο του Επισκοπικού Διατάγματος έχει ως εξής:

 

+ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΑΞΟΥ-ΤΗΝΟΥ-ΑΝΔΡΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΣ ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΧΙΟΥ

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΝΤΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ

 

Αρ.Πρωτ. 331/2001

Φακ. 001/00100

ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ

Ο Ιερός Ναός, ο αφιερωμένος στην Υπεραγία Θεοτόκο Μαρία, με τον τίτλο «ΜΕΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ» που βρίσκεται στην περιοχή Βρυσί της Τήνου, έχει από χρόνους πολλούς καταστεί τόπος αθρόας προσέλευσης των πιστών από όλες τις ενοριακές κοινότητες της Τήνου και οι οποίοι στον χώρο αυτό εκδηλώνουν ποικιλοτρόπως την ευλάβειά τους προς την Παναγία, ως Μητέρα του Θεού και της Εκκλησίας.

Η ιδιαίτερη αυτή ευλάβεια των πιστών όλων των χωριών της Τήνου προς την Παναγία τη Βρυσιώτισσα μαρτυρείται από τα έγγραφα που σώζονται στο Αρχείο της Αρχιεπισκοπής μας, από παλαιότατους χρόνους. Εκεί, ήδη από τον 17ο αιώνα, σε ένα απλό εξωκλήσι της ενορίας Αγ. Νικολάου του οικισμού Ποταμός και αργότερα του Αγ. Μιχαήλ Ταραμπάδου, συνέρεαν οι πιστοί για να τιμήσουν την Παναγία με την επωνυμία «Κυρία των κεριών», προφανώς από τα πολυάριθμα κεριά που είχαν συνήθεια οι προσκυνητές να ανάβουν και να προσφέρουν προς τιμή της.

Η ευσεβής παράδοση του τόπου μας κάνει λόγο για θαυματουργικές επεμβάσεις της Παναγίας υπέρ της σωτηρίας των τέκνων της σ’ αυτόν τον συγκεκριμένο τόπο, γύρω από τη σεπτή Εικόνα της, την οποία μέχρι σήμερα ευλαβούμαστε. 

Στις μέρες μας, ο ευλογημένος αυτός τόπος όλο και περισσότερο αναδεικνύεται χώρος προσφιλής στους πιστούς, οι οποίοι με την προσευχή, την ακρόαση του Λόγου του Θεού και την προσέλευση στα Ιερά Μυστήρια, ιδιαίτερα της Μετάνοιας και της Ευχαριστίας, με τη μεσιτεία της Αειπαρθένου Μαρίας, συμφιλιώνονται με το Θεό και δεσμεύονται να ζουν τις ευαγγελικές αρχές της χριστιανικής ζωής, που απορρέουν από το Βάπτισμα τους.

 

Έχοντας, λοιπόν υπόψη μας όλα τα παραπάνω, αλλά και

-επιθυμώντας να αυξηθεί ακόμα περισσότερο η ευλάβεια προς την Μητέρα του Θεού, η οποία θα συμβάλλει αποτελεσματικά στη βιωματική ανανέωση της χριστιανικής ζωής των μελών της τοπικής μας Εκκλησίας,

-εκφράζοντας και την επιθυμία του Τιμίου Πρεσβυτερίου, αλλά και όλης της τοπικής μας Εκκλησίας που εκδηλώθηκε κατά πανηγυρικό τρόπο κατά την τέλεση της 8ης Συνόδου της, με την εξουσία που μου παρέχει ο Κανόνας 1230 του Κ. Κ. Δικαίου και χωρίς να παραβιάζονται τα δικαιώματα της Ενορίας του Αγ. Μιχαήλ Ταραμπάδου,

ΑΝΑΚΗΡΥΣΣΩ

τον Ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου Μαρίας, με τον τίτλο «ΜΕΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ», που βρίσκεται στην περιοχή Βρυσί της Τήνου, ως

ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΝΑΞΟΥ-ΤΗΝΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ-ΑΝΔΡΟΥ

το οποίο θα εορτάζει επισήμως δυο φορές το έτος, δηλαδή κατά την Εορτή της Κοίμησης και Μετάστασης της Θεοτόκου (15 Αυγούστου) και την Πρώτη Κυριακή του μηνός Μαΐου, εκτός και αν η Εκκλησιαστική Αρχή ορίσει άλλη Κυριακή του ίδιου μήνα για ποιμαντικούς και άλλους ουσιαστικούς λόγους.

Για να καλλιεργείται η γνήσια ευλάβεια προς την Υπεραγία Θεοτόκο, σύμφωνη με την πίστη και την παράδοση της Εκκλησίας μας, προτρέπω τους σεβαστούς πρεσβυτέρους της τοπικής μας Εκκλησίας, να παρέχουν στους χώρους του Προσκυνήματος άφθονα τα μέσα της σωτηρίας στους προσερχόμενους πιστούς.

 

Ιδιαίτερα:

1.     Να κηρύττεται συχνά και με επιμέλεια ο Λόγος του Θεού.

2.     Να τονώνεται η Λειτουργική ζωή.

3.     Να εξασφαλίζεται η παρουσία εξομολογητή, ώστε οι προσκυνητές με ευκολία να μπορούν να πλησιάζουν στο Μυστήριο της Μετάνοιας και έτσι να συμφιλιώνονται με τον Θεό και την Εκκλησία.

4.     Να καλλιεργείται η ευλάβεια προς την Παναγία με κάθε πρόσφορο τρόπο, έτσι ώστε να αυξηθεί η μίμηση των αρετών Της.

5.     Ειδική επιτροπή να προβεί στη σύνταξη Καταστατικού που θα ρυθμίζει τις αρμοδιότητες του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου και του Ιερατικού Υπευθύνου του Προσκυνήματος.

 

Είθε η υλοποίηση του παρόντος Διατάγματος, με τη μεσιτεία της Αειπαρθένου Θεοτόκου Μαρίας της Βρυσιώτισσας, να αποβεί προς μεγαλύτερη δόξα του Θεού και τη σωτηρία των ψυχών.

Δόθηκε στην Τήνο στις 14 Αυγούστου 2001, παραμονή της Εορτής της Κοιμήσεως και Μεταστάσεως της Θεοτόκου.

 

+ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου

Αποστολικός Τοποτηρητής Επισκοπής Χίου

Μητροπολίτης παντός Αιγαίου

================================================

Η ΑΠΟΓΡΑΦΗ ΤΟΥ 2001

Την Κυριακή 18 Μαρτίου 2001 η Πολιτεία μας κάλεσε να απογραφούμε. Μια διαδικασία που πραγματοποιείται κάθε 10 χρόνια και με την οποία συγκεντρώνεται μια πληθώρα στοιχείων, από την ανάλυση των οποίων θα προέλθουν πολλά συμπεράσματα και θα ληφθούν σοβαρές αποφάσεις για το μέλλον του τόπου μας, όπως ελπίζουμε τουλάχιστον.

Σε παλαιότερη μελέτη που είχαμε δημοσιεύσει στον 4ο τόμο των «Τηνιακών Αναλέκτων» (σελ. 335-344) είχαμε παρουσιάσει τα αποτελέσματα των μέχρι τώρα γνωστών γενικών και μερικών απογραφών της Τήνου από το 1470 μέχρι το 1991 (πάνω από πέντε αιώνες!).

Από την Υπηρεσία Στατιστικής του Νομού Κυκλάδων πληροφορηθήκαμε τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα της απογραφής του 2001 κατά δημοτικά διαμερίσματα και τα οποία δημοσιεύουμε παρακάτω. Αυτή τη στιγμή δε διαθέτουμε στοιχεία κατά χωριά. Όταν η Στατιστική Υπηρεσία τα δημοσιεύσει θα τα αναδημοσιεύσουμε και εμείς.

Κοντά στα νούμερα των απογραφών από το 1951 μέχρι το 2001 παρουσιάζουμε την αυξομείωση του ποσοστού του πληθυσμού από την προηγούμενη δεκαετία. Έτσι ο αναγνώστης μπορεί εύκολα να αντιληφθεί πως πήγε η δημογραφική εξέλιξη του νησιού μας αμέσως μετά τον πόλεμο μέχρι σήμερα. Και τα νούμερα αυτά μπορούν να μας διδάξουν...

Παρατηρήσεις

        I.      Η ενδοχώρα της Τήνου, που σήμερα εκπροσωπείται από τον δήμο Εξωμβούργου και που συμπεριλαμβάνει τον μεγάλο όγκο των χωριών του νησιού, υπέστη τη μεγάλη αφαίμαξη μέσα στις δεκαετίες 1951-1971 (από 31, 3 έως 62, 65% του πληθυσμού τους!). Την ίδια καθοδική πορεία ακολούθησε και η κοινότητα Πανόρμου, καθώς και οι κοινότητες των χωριών που σήμερα έχουν ενσωματωθεί στον δήμο Τήνου. 

     II.      Αντίθετα, ο δήμος Τήνου δέχτηκε υπέρμετρα μεγάλο μέρος της «προσφυγιάς» των χωριών. Οι πιο δισταχτικοί συμπατριώτες μας διάλεξαν να κατέβουν στη Χώρα αντί να ξενιτευτούν στην Αθήνα και εγκατέλειψαν τα χωριά τους για μια καινούρια ζωή και ένα νέο «μοντέρνο» επάγγελμα. 

   III.      Ο δήμος της Τήνου αποδείχτηκε αδηφάγος: συνέχεια απορροφούσε απ’τα χωριά, αλλά και έξω από την Τήνο. Έτσι δημιουργήθηκε ένα τέρας, κατ’ εικόνα και ομοίωση της Αθήνας, χωρίς κανείς να έχει φροντίσει να δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές για μια τέτοια τερατώδη αύξηση (68, 35% αύξηση του πληθυσμού της πόλης!).

  IV.      Η αντίστροφη πορεία άρχισε. Δισταχτικά στα χωριά (στασιμότητα) και πιο έντονα στη Χώρα, που ακόμα συνεχίζει να δέχεται νέες οικογένειες απ’ τα χωριά. Και το πρόβλημα της Χώρας όλο και γιγαντώνεται, παρά την εξάπλωσή της προς πάσα κατεύθυνση. Πού θα πάει;



ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΑΤΗΧΗΤΩΝ

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ, 17-20 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2001

 

Όποια κι αν είναι τα ενδιαφέροντα και οι προτιμήσεις σου, όταν επισκέπτεσαι τη Σαντορίνη βρίσκεις σίγουρα αυτό που θα σε συναρπάσει: γεωλογικό ενδιαφέρον, αρχαιολογικούς θησαυρούς, καλλιτεχνικά δρώμενα, τοπία γεμάτα αντιθέσεις, πολύβουα καλντερίμια, ήρεμες ερημικές γωνιές.

Φτωχά τα λόγια για να περιγράψεις αυτά που ζήσαμε στη θήρα οι σαράντα κατηχητές από την Τήνο, τη Σύρο, την Αθήνα, την Κέρκυρα, τη Θεσσαλονίκη που δώσαμε ένα καλοκαιρινό ραντεβού τεσσάρων ημερών στο φιλόξενο χώρο του ξενώνα της Καθολικής Επισκοπής Σαντορίνης. Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση και μελέτη των βιβλίων της νέας σειράς Κατήχησης για τα παιδιά του Δημοτικού και η συζήτηση πάνω σε κατηχητικά θέματα.

Μια ευκαιρία πάνω απ" όλα, για όλους εμάς τους κατηχητές που απαντήσαμε θετικά στην πρόσκληση του Σεβασμιότατου Επισκόπου Σύρου και Θήρας π. Φραγκίσκου και της Συνοδικής Κατηχητικής Επιτροπής, για να προετοιμάσουμε με κέφι τη νέα κατηχητική χρονιά, ώστε δίνοντας τον καλύτερο εαυτό μας να μυήσουμε τα παιδιά στη χριστιανική πίστη.

Η χαρά της συνάντησης, η καλή διάθεση για εργασία, συνεργασία και ομαδική ζωή, η συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, η αλληλογνωριμία και η σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των κατηχητών μέσα στην απλότητα και τη φιλία που κάνουν πιο όμορφες τις ανθρώπινες σχέσεις, σφράγισαν αυτό το τετραήμερο.

Κορυφαία στιγμή της σαντορινιότικης διαμονής μας. η συνάντηση και γνωριμία με τις Δομινικανίδες Αδελφές της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης. Λόγια, χαμόγελα, σκέψεις που συγκίνησαν όσους παραβρέθηκαν σ’ αυτή τη μοναδική εμπειρία. Σημαντικός επίσης σταθμός αυτής της συνάντησης, η Θεία Λειτουργία της Κυριακής κατά τη διάρκεια της οποίας ο Σεβασμιότατος π. Φραγκίσκος χορήγησε το Χρίσμα σε τέσσερα νέα παιδιά της Κοινότητας της Σαντορίνης. Η ενεργός συμμετοχή των κατηχητών σ' αυτή τη Θεία Λειτουργία βοήθησε όλους -κατοίκους, παραθεριστές Έλληνες και μη- να βιώσουμε πραγματικά τη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας μας.

Αφανής ήρωας, ακούραστος, φιλόξενος, ζεστός οικοδεσπότης, ο π. Νικόλαος Κοκκαλάκης μας υποδέχθηκε και μας φιλοξένησε όπως πάντα με υπομονή και χαμόγελο. Τον ευχαριστούμε θερμά. Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια και ευχαριστίες στα μέλη της Συνοδικής Κατηχητικής Επιτροπής που είχε την πρωτοβουλία για την οργάνωση αυτής της συνάντησης. Η Σαντορίνη 2001 ευχόμαστε και ελπίζουμε να γίνει θεσμός που θα συγκεντρώνει σε διάφορα σημεία της Ελλάδας τους κατηχητές απ' όλα τα σημεία της χώρας όπου κτυπά η καρδιά του κατηχητικού έργου, ιδιαίτερα τα μέρη εκείνα της διασποράς που έχουν ανάγκη ιδιαίτερης τόνωσης, όπως τόνωση, αγάπη και ενδιαφέρον χρειάζονται όλοι εκείνοι που με ανιδιοτέλεια προσφέρουν χρόνο και κόπο για το κατηχητικό μας έργο.

Άντζελα Σεστρίνη


 

 

Ένα έγγραφο

απ’ την Αετοφωλιά

 


ΑΠΟ ΤΑ

ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ ΕΝΟΡΙΩΝ ΜΑΣ

 

 

 

 


Στη συνέχεια της έκδοσης παλαιών ιστορικών εγγράφων από όλες τις ενορίες της τοπικής μας Εκκλησίας, αυτό το μήνα διαλέξαμε ένα έγγραφο του 1759 που αφορά την ιστορία του εξωκλησιού του Αγ. Φραγκίσκου που βρίσκεται στην περιοχή «Της Κόρης ο Πύργος» (ΑΚΤ, Φάκελος 52, φ. 58). 

Το εξωκκλήσι ήταν ιδιωτικό και ανήκε στον Μιχαήλ Faccio, κάτοικο της Αετοφωλιάς. Για λόγους που το έγγραφο δεν εξηγεί, ο ιδιοκτήτης ήρθε σε συνεννόηση με τους επιτρόπους της ενορίας της Αετοφωλιάς, ώστε η ιδιοκτησία του Αγ. Φραγκίσκου να περάσει στον ενοριακό ναό του χωριού. Χωρίς το έγγραφο να λέει κάτι τέτοιο, φαίνεται πως ήταν οι επίτροποι (οπότε και οι ενορίτες) εκείνοι που επιθυμούσαν να αποκτήσουν την ιδιοκτησία του ναού. Έτσι κατέληξαν σε μια συμφωνία, μέσα στις πρώτες μέρες του 1759. Η Ενορία αναλάμβανε την υποχρέωση να τελεί τα λεγάτα (12 Λειτουργίες το χρόνο), ενώ ο παλιός ιδιοκτήτης να συμμετέχει χρηματικά (με δυο γρόσια) και με τρόφιμα στο μοίρασμα την ημέρα της γιορτής). Το έγγραφο αφήνει πολλά κενά σε ερωτήματα που μπορούμε να θέσουμε σε κάποιες απορίες, όπως, για παράδειγμα, τι θα γινόταν μετά τον θάνατο του  Faccio, τι έγινε η ακίνητη περιουσία του εξωκλησιού, κ. ά.

Ας δούμε το ίδιο το κείμενο, απ’ τα ιταλικά στα οποία συνέταξε το έγγραφο της συμφωνίας ο ιερέας Αντώνιος Gisi που ήταν και μάρτυρας στη συμφωνία, ίσως εντεταλμένος από τον επίσκοπο της Τήνου.

 

Στις 4 Ιανουαρίου 1759.

Με το παρόν χαρτί ο κ. Μιχαήλ Facio όντας λεγατάριος της εκκλησίας που ονομάζεται Άγ. Φραγκίσκος στη θέση της Κόρης ο Πύργος, έτσι συμφώνησε με τους επιτρόπους της Εκκλησίας της Αετοφωλιάς. Και τους παραχωρεί την παραπάνω εκκλησιά στην ενορία τους με την υποχρέωση των ίδιων να φροντίζουν να τελούνται δώδεκα Λειτουργίες και υποχρεώνεται ο ίδιος ο κ. Μιχαήλ να συνεισφέρει κάθε χρόνο δυο πιάστρες για τις παραπάνω Λειτουργίες και να δίνει επιπλέον το μοίρασμα που υποχρεούται να κάνει. Οι παραπάνω Επίτροποι της Εκκλησίας της Αετοφωλιάς έτσι συμφώνησαν στην παρουσία εμού του υπογραμμένου, ο κ. Μιχαήλ Faccio και οι παραπάνω Επίτροποι, δηλαδή ο Αλέξανδρος Δαρμής και ο Μαθιός Απέργης του Νικολού και ο Μαθιός Βιδάλης του ποτέ Στεφανή, να τηρήσουν το παρόν έγγραφο, με ποινική ρήτρα όλα τους τα αγαθά, παρόντα και μελλοντικά.

Εγώ ο Αντώνιος Gisi παρακαλετός έγραψα το παρόν. 

 

Έτσι ο Άγ. Φραγκίσκος πέρασε στην ιδιοκτησία της ενορίας του Αγ. Ιωάννη της Αετοφωλιάς.

 

===================================================================



ΜΑΙΡΗ ΑΝΔΡΟΒΙΚ Π. ΗΡΑΚΛΕΙΟ 5000

ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ  4000

ΕΙΡΗΝΗ ΔΑΣΥΡΑ ΓΛΥΦΑΔΑ  10000

ΚΑΡΜΕΛΑ ΑΛΒΕΡΤΗ ΚΑΛΛΟΝΗ  3000

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΟΣΧΟΠΟΥΛΟΣ 5000

ΕΙΡΗΝΗ ΜΟΣΧΟΠΟΥΛΟΥ  ΑΘΗΝΑ 3000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΜΑΡΔΑΚΙΤΟ 5000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΜΑΡΔΑΚΙΤΟ 5000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΚΩΜΗ 10000

ΑΔ. ΟΥΡΣΟΥΛΙΝΕΣ ΜΑΡΟΥΣΙ  20000

ΣΚΛΗΡΕ ΓΙΩΡΓΟΣ   ΑΘΗΝΑ 5000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΑΘΗΝΑ 5000

ΙΩΣΗΦ ΡΕΜΟΥΝΔΟΣ ΙΤΑΛΙΑ 10000

ΙΟΥΣΤΙΝΑ ΔΕΛΛΑΤΟΛΑ  2000

ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΑΠΕΡΓΗΣ ΘΗΝΑ 8000

ΙΓΝΑΤΙΟΣ ΒΙΔΑΛΗΣ ΚΑΛΑΜΑΚΙ 10000


ΛΙΖΑ ΒΑΞΕΒΑΝΑΚΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΛΑΒΟΥ  5000

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΩΣΚΟΛΟΥ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΣΥΖΥΓΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

 ΚΑΙ ΓΑΜΠΡΩΝ ΤΗΣ ΜΑΡΚΟΥ ΑΛΒΕΡΤΗ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΠΕΡΓΗ   5000

ΝΤΙΝΑ ΔΑΣΥΡΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΑΘΗΝΑ 10000

ΚΛΑΙΡΗ ΒΙΔΑΛΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΛΙΖΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΥ ΙΤΑΛΙΑ 10000

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΣΤΟΥΡΑΙΤΗΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΡΚΟΥ ΧΑΡΙΚΙΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ 20000

ΕΙΡΗΝΗ ΔΑΡΜΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΡΚΟΥ ΧΑΡΙΚΙΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ 30000

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΡΚΟΥ ΧΑΡΙΚΙΟΠΟΥΛΟΥ 20000

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΔΑΣΥΡΑΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ ΑΝΝΑΣ ΑΘΗΝΑ 10000

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΑΡΙΑΣ ΑΡΜΑΟΥ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ ΑΡΜΑΟΥ ΑΕΤΟΦΩΛΙΑ 5000

Σας ευχαριστούμε!  (Συνεχίζονται)

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz


Διευκρίνιση

 

Στο φύλλο των ΤΜ του μηνός Ιουλίου 2001 ο εκδότης μας απάντησε σε γενικές γραμμές στις ανακρίβειες, ύβρεις και συκοφαντίες, του είδους «δόλιοι μισσιονάριοι του Βατικανού» κ. ά καθώς και σε ανύπαρκτες δηλώσεις καθολικών ιεραρχών που είχε κάμει η εφημ. «Φάρος της Τήνου» (Μάιος-Ιούνιος 2001).

Επιθυμούμε απαρχής να δηλώσουμε ότι δεν υπήρχε καμιά απολύτως πρόθεση θα θίξουμε την τιμή ή την υπόληψη του εκδότη κ. Σ. Λαγουρού, αλλά να δηλώσουμε την έντονη αντίθεσή μας στα γροφόμενά του. Στο επόμενο τεύχος (όχι στο παρόν λόγω ελλείψεως χώρου και κυρίως διότι ο π. Μ. Φ. απουσιάζει) θα εκθέσουμε εκτενώς τους λόγους που μας ώθησαν στο ύφος του κειμένου και στην αλήθεια του περιεχομένου του, το οποίο θα διευκρινίσουμε, αλλά και στην έλλειψη οποιουδήποτε δόλου, όπως πλήρως και θα αποδείξουμε.

 

 

«T H N I A K A  M H N Y M A T A»

Μηνιαία Έκδοση των Καθολικών Εκκλησιών

Νάξου – Τήνου – Μυκόνου – Άνδρου & Χίου

Υπεύθυνος έκδοσης:  π. Μάρκος Φώσκολος

Ταχ. Θυρίδα 8 *  842 00 ΤΗΝΟΣ ή Καρδιανή *  842 01 ΤΗΝΟΣ 

τηλ./fax (0283) 31359  e-mail: pmftinos@thn.forthnet.gr

Διανέμεται Δωρεάν

home

main

The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.
Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.
Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.
 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.
The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.
 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing.