Νέος ποιμαντικός σχεδιασμός

Εντός του μηνός Ιουλίου θα έχει ολοκληρωθεί η εφαρμογή του νέου ποιμαντικού σχεδιασμού, που εξήγγειλε ο Αρχιεπίσκοπος σε γενικές γραμμές κατά τη Θ. Λειτουργία του Χρίσματος (βράδυ Μεγ. Τετάρτης) και λεπτομερειακώς στη γενική συνέλευση των Ενοριακών Επιτροπών στην αίθουσα του Αγ. Αντωνίου στη Χώρα, την Τετάρτη 7 τρ. μ. Ο νέος ποιμα-ντικός σχεδιασμός βασίζεται στα κείμενα και στα πορίσματα της 8ης Συνόδου της τοπικής μας Εκκλησίας και, ίσως θα ταίριαζε να πούμε, στις νέες δημογραφικές συνθήκες που έχουν επικρατήσει στην Τήνο.

Θα είναι λάθος αν σχηματίσουμε την εντύπωση πως ο νέος ποιμαντικός σχεδιασμός περιορίζεται στην αλλαγή των εφημερίων. Η βασική σκέψη του νέου σχεδιασμού είναι να αποκτήσει μια πρώτη ποιμαντική μορφή η Τήνος, με βάση τις σημαντικές δημογραφικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί κατά την τελευταία τριακονταετία και τις όλο και περισσότερο αυξανόμενες ποιμαντικές και πνευματικές ανάγκες της τοπικής Εκκλησίας. Τις πρώτες κατευθύνσεις προς αυτό τις είχε ήδη δώσει η Β’ Σύνοδος του Βατικανού και τις υιοθέτησε και το σε ισχύ ευρισκόμενο Κανονικό Δίκαιο. Η 8η Σύνοδος της τοπικής Εκκλησίας επιβεβαίωσε αυτές τις ανάγκες και ζήτησε να ληφθούν υπόψη στο άμεσο μέλλον. Κάτι που γίνεται τώρα. Πολύ πιθανό να ζούμε σε μια φάση δημογραφικών αλλαγών που θα αποκρυσταλλωθούν στο άμεσο ή απώτερο μέλλον (ίδρυση νέων οικισμών και πλήρης εγκατάλειψη ορισμένων από τους ήδη υφιστάμενους), οπότε και η Εκκλησιαστική Αρχή θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσει τους ποιμαντικούς της σχεδιασμούς.

Όμως, υπάρχει ένας δρόμος που δε μπορεί να γνωρίσει επιστροφή. Και αυτός είναι η ενεργοποίηση του λαϊκού στοιχείου στις ενορίες μας, σε όλους εκείνους τους τομείς που επιβάλλεται, σε βάρος μιας ορισμένης κληρικοκρατίας. Αυτό δεν είναι αποτέλεσμα της έλλειψης εφημεριακού κλήρου, αλλά βασική υποχρέωση που απορρέει από το Βάπτισμα και το Χρίσμα των πιστών, οι οποίοι αποτελούν το «βασιλικό ιερατείο» που πρέπει να είναι ενεργοποιημένο για τη σωστή ανάπτυξη του εκκλησιακού σώματος. Ο Θεός φανερώνει το θέλημά του και μας δίνει τις κατευθύνσεις του με τα «σημεία των καιρών», που οι πιστοί οφείλουν να διακρίνουν.  



Πάσχα

Σε όλες τις ενορίες της Τήνου και των άλλων νησιών τελέστηκαν και φέτος με κάθε δυνατή μεγαλοπρέπεια και με τη συμμετοχή πολυάριθμων παρεπιδημούντων οι πασχαλινές τελετές, ιδιαίτερα οι ιερές Ακολουθίες του Πασχαλινού Τριημέρου. Με μεγάλη συμμετοχή πιστών τελέστηκαν επίσης οι αναστάσιμες Θ. Λειτουργίες στα ενοριακά εξωκκλήσια και προσκυνήματα, κατά τη διάρκεια της Λαμπροβδομάδας με την αναβίωση των πρωτοχριστιανικών Αγαπών. 

Βρυσί

Και φέτος την πρώτη Κυριακή του Μαϊου πανηγύρισε το θεομητορικό προσκύνημα της Παναγίας της Βρυσιώτισσας. Αποβραδίς τελέστηκε στον ενοριακό ναό του Ταραμπάδου, ενώπιον της σεπτής Εικόνας της Παναγίας η Ακολουθία της Παράκλησης προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου μας π. Νικολάου και με τη συμμετοχή πολλών προσκυνητών από την Αθήνα και τη Σύρο. Την επομένη, κατά τα ειωθότα, στις 9 πμ άρχισε η λιτάνευση της Ιερής Εικόνας από τον Ταραμπάδο μέχρι το Βρυσί. Με προσευχή, το Άγιο Ροδάριο και πολλούς θεομητορικούς ύμνους ένα σημαντικός αριθμός πιστών τη συνόδευσε μέχρι το Προσκυνητήριο. Στην Αγία Μαρίνα προϋπάντησε την Εικόνα της Θεοτόκου ο Αρχιεπίσκοπος και τη συνόδευσε μέχρι τον ναό της. Αμέσως μετά ακολούθησε η Θ. Συλλειτουργία στην οποία συμμετείχαν όλοι οι ιερείς του νησιού μας και ο π. Ιωσήφ από την Πορτογαλία και ο οποίος την περίοδο αυτή ζει στη Μυτιλήνη. Αμέσως μετά ακολούθησε η εκφώνηση της προσευχής του οδηγού και ο αγιασμός οδηγών και οχημάτων, ενώ η Εικόνα της Παναγίας περιόδευε ανάμεσά τους. Ο π. Γεώργιος Τουφεκλής εκπροσώπησε τον Σεβ/τατο Μητροπολίτη Σύρου κ. κ. Δωρόθεο και παρέστησαν πολλές από τις τοπικές αρχές του νησιού μας και ο βουλευτής κ. Ι. Χωματάς. Στη

Σκαλάδος

v        Τα αυτοκίνητα στην πλατεία όλο και στριμώχνονταν. Όχι ότι μόνο έτσι καταλάβαμε πως οι ξενιτεμένοι μας άρχισαν να έρχονται. Μέρες πριν είχαν προηγηθεί τα τηλεφωνήματα που ειδοποιούσαν για το ποιος θα φανεί κατά τις γιορτές του Πάσχα και ποιος δε θα φαινόταν. Έπειτα, άρχισε η καθαριότητα της πλατείας, και τέλος φάνηκαν οι πρώτες προετοιμασίες στο Σχολείο. Το χωρίο μας ετοιμαζόταν για το μεγάλο εορτασμό της Ανάστασης του Κυρίου. 

v        Την Κυριακή των Βαΐων όλο το χωριό έδωσε το παρόν στην Λιτανεία της ημέρας. Συγκεντρωμένοι στο ναό του Αγ. Παντελεήμονα ευλογήσαμε τα κλαδιά που κρατούσαμε στα χέρια μας και κινήσαμε για τον ενοριακό ναό όπου η θεία Λειτουργία τελέστηκε με κάθε επισημότητα. Αθρόα η προσέλευση στη θεία Κοινωνία επίσης. Όλα έδειχνα ότι όλοι οι κάτοικοι του Σκαλάδου, μόνιμοι και επαναπατρισμένοι, ζούσαμε στον ίδιο θρησκευτικό παλμό. Τι ωραίο θα ήταν αν αυτό συνέβαινε και κάθε Κυριακή …

v        Αθρόα επίσης ήταν η προσέλευση των πιστών κατά το Πασχαλινό Τριήμερο. Τα παιδιά στην πρώτη γραμμή. Μέχρι και ενήλικες τόλμησαν να προσέλθουν προς το ιερό και να διαβάσουν τα διάφορα αναγνώσματα της κάθε μέρας. (Άραγε γιατί αυτό να συμβαίνει μόνο στις μεγάλες μέρες;) Ιδιαίτερα η παρουσία του κ. Τώνη Γκρουλέρο στις τελετές ολόκληρο το Τριήμερο πρόσθεσε στην επισημότητα των Ακολουθιών, αφού συμπαραστάθηκε από κοντά στον εφημέριό μας.

v        Ο Επιτάφιος, σεμνός αλλά όμορφα στολισμένος, περιφέρθηκε σ’ ολόκληρο το χωριό. Παρά τον αέρα που ήθελε αυτός να υπερισχύσει, η θέληση των πιστών τελικά υπερίσχυσε, και ακολουθήθηκε ο μεγάλος γύρος, έστω κι αν τα φανάρια περιφέρθηκαν σβηστά, αφού η λεπτή φλόγα τους υπέκυψε στον αέρα από την πρώτη στιγμή.

v        Και η νύχτα της Ανάστασης έγινε μέρα!!! Κατάμεστος από πιστούς μέσα ο ναός, χωρίς να λείψουν και οι απέξω. Έθιμο, σου λένε, με τα βεγγαλικά και τις τριμπουνιές μας πρέπει να μιμηθούμε το σεισμό που έγινε κατά την ανάσταση του Κυρίου και να βιώσουμε τη χαρά της Βραδιάς. Άραγε το βίωμα της Βραδιάς να επεκτείνεται και στο βαθύ πνευματικό νόημα της Ανάστασης!!! Πάντως, το λάβαρο του Αναστημένου Χριστού περιφέρθηκε με ενθουσιασμό στο χωριό, ενώ τα επιδέξια πυροτεχνήματα του Αντρέα και τα διάφορα φλογοβόλα φώτιζαν τον ουρανό του Σκαλάδο και ολόκληρης της γύρω περιοχής.

Λουτρά

v        Ήδη από την Κυριακή των Βαΐων φάνηκε η όλη κατάσταση. Οι Αθηναίοι Λουτριανοί ούτε ήρθαν ούτε θα έρχονταν για τη Μεγάλη Εβδομάδα. Οι λίγοι μόνιμοι κάτοικοι του χωριού κάναμε την ευλογία των κλαδιών της ελιάς, μπήκαμε στο πνεύμα της Αγίας και Μεγάλης εβδομάδος και από κοινού αποφασίσαμε ότι δεν είναι δυνατόν ούτε και μπορούν να γίνουν οι μεγάλες ακολουθίες του πασχαλινού Τριημέρου.

v        Να όμως που το απόγευμα της Κυριακής και τη Δευτέρα του Πάσχα το χωριό ξαναζωντάνεψε. Την Τρίτη θα ξημέρωνε το μεγάλο πανηγυράκι της «Σπηλιώτισσας». Μόνιμοι κάτοικοι, η διασπορά της Τήνου αλλά και από την Αθήνα, όλοι δώσανε το παρόν. Και το εκκλησάκι όχι μόνο γέμισε αλλά και ξεχείλισε και πολλοί από τους πιστούς έμειναν στον περίβολο. Η λειτουργία τελέστηκε με κάθε επισημότητα και ακολούθησε το καθιερωμένο γεύμα αγάπης κάτω από τις αγριοβελανιδιές και τις ελιές. Και όταν πια ο καυτός ήλιος άρχισε να ενοχλεί τους πανηγυριστές, όλοι μαζί μεταφέρθηκαν στο κέντρο του Χωριού, όπου η γιορτή συνεχίστηκε μέχρι αργά.

v        Σαν αστραπή κάτι φάνηκε το απόγευμα του Σαββάτου, 3 Μαΐου, γύρω στις 7 μ.μ. Δυο πούλμαν έφεραν στο χωριό μας περί τους 70 συριανούς προσκυνητές. Ήρθαν στην Τήνο για τον εορτασμό του Βρυσιού, όμως φίλοι και θαυμαστές του αείμνηστου π. Μάρκου Μακρυωνίτη, θέλησαν να επισκεφτούν επίσης τον τάφο του. Κατά τη σύντομη επιμνημόσυνη δέηση που κάναμε, μπορέσαμε να θυμηθούμε επίσης τις πολλές αρετές του.

v       Το πανηγύρι της Παναγιάς της Βρυσιώτισσας, στις 4 Μαΐου, ήταν μια άλλη ευκαιρία να δούμε ακόμη κάποιους ξενιτεμένους μας που δεν μπόρεσαν να έρθουν νωρίτερα. Όμως, την επομένη της Βρυσιώτισσας πάλι οι ίδιοι μείναμε, να περιμένουμε πάλι κάποια μέρα στους επόμενους μήνες, κάποιος να φανεί.

Κουμάρος

v        Τι κι αν άρχισαν να περνούν οι ξένοι τουρίστες από τον Κουμάρο; Περαστικοί είναι, έρχονται και φεύγουν. Κι αν σταματούν για λίγο στην Αίθουσα του χωριού μας, είναι για μια ανάσα. Ακόμα και το πέρασμα του Αδ. Ματθαίου, που φάνηκε για δυο μέρες, την Κυριακή των Βαΐων και στην αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας, γρήγορα τον χάσαμε.

v        Η επιστροφές ελάχιστων Κουμαριανών κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα δεν ήταν αρκετές για να δικαιολογήσουν την επανάληψη των Ακολουθιών του Πασχαλινού Τριημέρου και στο χωριό μας. Έτσι, ο θάνατος του π. Μάρκου μάς στέρησε και τις Ακολουθίες αυτές.

v       Την Κυριακή του Πάσχα τα πάντα άλλαξαν. Ακόμα και ο καιρός έβαλε τα γιορτινά του: ο ήλιος ήταν αστραφτερός, όπως άστραψε και η Ανάσταση του Κυρίου. Μετά την επίσημη Πασχαλινή θεία Λειτουργία, με υποδειγματική υπομονή να ’ρθει ο «αμνός», ο οποίος, αν και μας στέρησε την όσφρηση του οβελία και της σχετικής τσίκνας, μας επέτρεψε να τον απολαύσουμε στο πιάτο μας μαζί με όλα τα υπόλοιπα συνοδευτικά. Ένα συμπαθέστατο, σεμνό και απολαυστικό πασχαλινό γεύμα Αγάπης στον Κουμάρο.

Άνδρος

v        Το απόγευμα της Κυριακής των Βαϊων τελέστηκε, κατά το σύνηθες η ευλογία και η Θ. Λειτουργία της εορτής. Τη Μεγάλη Δευτέρα, ως προετοιμασία για το Πασχαλινό Τριήμερο τελέστηκε η Ακολουθία του Δρόμου του Σταυρού. Η Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία τελέστηκε τη Δευτέρα του Πάσχα.

v        Το Σάββατο 10 Ιουνίου ο ενοριακός μας ναός είχε τη χαρά να φιλοξενήσει την τέλεση των γάμων του Γιάννη Καραουλάνη από την Άνδρο και της Caroline Scuiller από τη Γαλλία, μετά από την προβλεπόμενη προετοιμασία των μελλονύμφων. Στο νέο ζευγάρι, που θα ζήσει στην Άνδρο, ευχόμαστε κάθε ευλογία για τη νέα οικογένεια που σχημάτισαν.  

Σμαρδάκιτο

v        Το απόγευμα της Πέμπτης 17 Απριλίου, ως πνευματική προετοιμασία για τις πασχαλινές εορτές, μετά τη Θ. Λειτουργία έγινε Έκθεση του Αγιοτάτου Μυστηρίου προς προσκύνηση των πιστών. Ο σκοπός ήταν η ιδιαίτερη πνευματική μελέτη για την προετοιμασία της πασχαλινής εξομολόγησης. Πράγματι, αρκετοί πιστοί προσήλθαν και σ’ αυτό το Μυστήριο, σύμφωνα με τις εντολές της Εκκλησίας. Η πνευματική εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την τέλεση του Αποδείπνου και την Ευλογία.

v        Με πρωτοβουλία του Συλλόγου των Σμαρδακιανών, το βράδυ της Μεγάλης Τετάρτης αναβίωσε στην ενοριακή αίθουσα το έθιμο της κοινής τράπεζας για τη συμφιλίωση των ενοριτών μεταξύ τους και έτσι να μπορέσουν να κάμουν ένα «Καλό Πάσχα». Λόγω της Λειτουργικής περιόδου, παρατέθηκε ένα πιάτο ρεβίθια, με συμπληρωματικά σαρακοστιανά εδέσματα. Συγχαίρουμε τον πρόεδρο του Συλλόγου και όλους εκείνους που μόχθησαν για μια εκδήλωση που έχει και πνευματικό χαρακτήρα, πέρα από την αναβίωση παλαιών εθίμων.

v        Τη Δευτέρα του Πάσχα τελέστηκε η αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στο εξωκκλήσι του Αγ. Γεωργίου στο Ξυλομαχαίρι. Μετά ακολούθησε κοινό γεύμα των χωριανών στην πλατεία του χωριού, κατά το έθιμο. Το κρέας το πρόσφερε ο Σύλλογος των Σμαρδακιανών.

v        Κατά τη διάρκεια του μηνός Μαΐου, κάθε Πέμπτη τελείται η Θ. Λειτουργία στην εκκλησία της Κάτω Κιουράς, με σκοπό την προσευχή για τις μοναχικές και ιερατικές κλήσεις. Προηγείται η απαγγελία του Αγίου Ροδαρίου κατά τη διαδρομή από τον ενοριακό ναό έως το ναϋδριο της Παναγίας.

Καρδιανή

Όπως κάθε χρόνο, την Τρίτη του Πάσχα τελέστηκε στον Άγιο Πέτρο η Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία και ακολούθησε το κοινό τραπέζι αγάπης των χωριανών και των φιλοξενουμένων τους.

Ταραμπάδος

Την Παρασκευή 9 Μαΐου τελέστηκε η Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στον Άγιο Πέτρο, στην τοποθεσία Πανούσα, στη μνήμη Μάρκου Ρήγου.

Στενή

Την Κυριακή 18 Μαΐου έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος στον ενοριακό μας ναό η Μαρία Παλαμάρη του Μάρκου και της Καλλιρρόης. Στους ευτυχείς γονείς ευχόμαστε να δουν το παιδί τους μια καλή χριστιανή!

Κάτω Μέρη

v        Τελέσθηκαν τα πανηγύρια στα διάφορα εξωκκλήσια των ενοριών μας που είναι αφιερωμένα στον Άγ.  Γεώργιο, τον Απόστολο και Ευαγγελιστή Μάρκο, την Αγία μεγαλομάρτυρα Ειρήνη και τον Άγ. Ισίδωρο.

v        Στις 27 Απριλίου απεβίωσε στην Καλλονή η Λουκία Στεριώτη σε ηλικία 90 ετών. Επίσης στην Αθήνα απεβίωσε η Μαριέττα Φωσκόλου από την Αετοφωλιά, σε ηλικία 69 ετών. Ακόμη, στις 17 Μαΐου απεβίωσε στην Καλλονή ο Πέτρος Σκλάβος, σε ηλικία 86 ετών. Συλλυπούμαστε τους οικείους τους και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής τους.

Χίος

Στις 14 Μαΐου ο π. Αντώνιος Φόνσος βρισκόταν στη Χίο για τη γιορτή του πολιούχου και προστάτη της Επισκοπής, του Αγ. Ισιδώρου του Χιώτη. Το πρωί παραβρέθηκε στην Αρχ/τική Λειτουργία στην Ορθόδοξη Μητρόπολη και το απόγευμα τέλεσε τη πανηγυρική Θ. Λειτουργία στο ναό του Αγίου Ισιδώρου στη περιοχή «Τάλαρος» (προάστιο της πόλης της Χίου)

Νεολαία

v        Την Κυριακή 20 Απριλίου 2003, Κυριακή των Βαΐων και ορισμένη ως Παγκόσμια ημέρα Νεολαίας από τον Άγιο Πατέρα συγκεντρωθήκαμε στην αίθουσα της ΕΚΝΕ Χώρας μια ομάδα νέων. Ευχάριστο ήταν ότι ανάμεσά μας ήταν και πολλοί φοιτητές που κατάγονται από το νησί μας και σπουδάζουν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας ή ακόμα και στο εξωτερικό. Η παρουσία τους αποδεικνύει, για μια ακόμα φορά, ότι οι αποστάσεις δεν παίζουν ρόλο όταν οι κοινές εμπειρίες και η συχνή επικοινωνία έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν σημαντικούς δεσμούς.

Η από κοινού προετοιμασία του φαγητού ήταν πραγματικά διασκεδαστική και μόνο όσοι ήταν παρόντες μπορούν να το καταλάβουν, αφού δοκιμάστηκαν οι μαγειρικές ικανότητες πολλών. Σημαντική στιγμή της βραδιάς αποτέλεσε η προσευχή για την ειρήνη που κάναμε μπροστά στο άγαλμα της Παναγίας της Επισκέπτριας. Τα κείμενα που είχαν επιλεγεί, η μουσική, ο χαμηλός φωτισμός συνετέλεσαν στο να δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα κατάλληλη για να σκεφτούμε, να προβληματιστούμε και να συμπεριλάβουμε στην προσευχή μας όλους εκείνους που ήταν πρωταγωνιστές δύσκολων καταστάσεων εκείνη την περίοδο ξεκινώντας από τις οικογένειες που θρηνούσαν τα παιδιά τους που γύριζαν από την εκδρομή, τα παιδιά που βλέπαμε καθημερινά στην τηλεόραση θύματα ενός ακόμα άδικου πολέμου, τα θύματα του ιού της άτυπης πνευμονίας, τους ανθρώπους που μας φιλοξένησαν στο Τορόντο τον περασμένο Αύγουστο που βρίσκονταν σε μεγάλη ανησυχία λόγω του ιού, αλλά και τόσων άλλων που πέρασαν από τη σκέψη μας εκείνο το βράδυ… Οι συμβουλευτικές παραινέσεις του π. Ρόκκου έκλεισαν τη βραδιά και με ανάλαφρη διάθεση καταλήξαμε στο κοινό τραπέζι…

v        Τη Δευτέρα του Πάσχα 28 Απριλίου 2003 δύο εκπρόσωποι από την εκκλησιαστική μας επαρχία ταξιδέψαμε μέχρι τη γειτονική Σύρο όπου είχε προγραμματιστεί μια φιλική συνάντηση νέων. Εκεί συγκεντρωθήκαμε περίπου 15 νέοι από την Αθήνα, την Τήνο και τη Σύρο όπου μπορέσαμε να βρεθούμε, να συζητήσουμε για το μέλλον της νεολαίας και τη συνεργασία μας που πρέπει να είναι όσο το δυνατόν καλύτερη. Καταφέραμε για άλλη μια φορά να περάσουμε όμορφα αφού κάναμε μια βόλτα στο νησί, περπατήσαμε στα σοκάκια της Άνω Σύρου, επισκεφτήκαμε το ναό του Αγίου Γεωργίου όπου μας ξενάγησε ο Εφημέριος π. Ιωσήφ Πρίντεζης και καταλήξαμε στις Αδελφές Κλαρίσσες οι οποίες μας άνοιξαν το σπίτι τους και την καρδιά τους δίνοντας απαντήσεις στα όσα με μεγάλο ενδιαφέρον ζητήσαμε να μάθουμε για το τάγμα τους, την προσωπική τους κλήση, τις εμπειρίες τους αλλά και τη μαρτυρία  που δίνουν στους νέους και σε όσους έχουν τη δυνατότητα και τη χαρά να τις γνωρίζουν καλύτερα.

v         Η βραδινή διασκέδαση ήταν αναμενόμενη και για άλλη μια φορά φάνηκε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει για τη συνεργασία μας η δημιουργία και διατήρηση επαφών σε πανελλήνιο επίπεδο, ενώ ευχάριστο ήταν ότι καταφέραμε να συναντήσουμε πολλούς από τους φίλους μας που μένουν στο γειτονικό νησί.

v        Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε την Επισκοπή Σύρου που μας φιλοξένησε και μας παραχώρησε τον χώρο διαμονής, αλλά και τους π. Νίκο Ρούσσο και Ιωσήφ Πρίντεζη που μας συνόδευαν, καθώς και τους φίλους μας από τη Σύρο, ιδιαίτερα τη Φραγκίσκα Βουτσίνου, που φρόντισαν για τις μετακινήσεις μας και για το όλο πρόγραμμά μας εκεί.

Για τη ΣΕΚΑΝΝΤ, Ειρήνη Κρητικού

 

Ενοριακές Προσφορές για την ΚΑΡΙΤΑΣ 2003

ΣΜΑΡΔΑΚΙΤΟ 290

ΚΑΡΔΙΑΝΗ 185

ΤΑΡΑΜΠΑΔΟΣ 95

ΣΚΑΛΑΔΟΣ 90

ΚΑΤΩ ΜΕΡΗ 450

ΒΩΛΑΞ 280

ΚΤΙΚΑΔΟΣ 150

ΚΙΟΝΙΑ 125

ΚΟΥΜΑΡΟΣ 100

ΚΑΜΠΟΣ 110

KΩΜΗ 410

ΑΓΑΠΗ 495

ΧΩΡΑ 360

ANΔΡΟΣ 50

ΠΕΡΑΣΤΡΑ 65

ΕΠΑΝΩ ΜΕΡΗ 500

 

ΣΥΝΟΛΟ 3755 €

 

Προσφορές Μ. Παρασκευής για τον Π. Τάφο

ΧΩΡΑ 430

ΝΑΞΟΣ 205

ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΞΙΝΑΡΑΣ 360

ΚΑΡΔΙΑΝΗ 185

ΣΜΑΡΔΑΚΙΤΟ 145

ΤΑΡΑΜΠΑΔΟΣ 30

ΚΑΤΩ ΜΕΡΗ 150

ΚΤΙΚΑΔΟΣ 132

ΚΑΜΠΟΣ 113

ΣΚΑΛΑΔΟΣ 165

ΚΩΜΗ  535

ΑΓΑΠΗ 260

ΣΤΕΝΗ  283

 

ΣΥΝΟΛΟ 2993 €


 

 

 

 

ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ

ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ, 16 - 27 Ιουνίου 2003

Αθήνα - Πάτρα – Αγκόνα – Πάδοβα (Άγ.Αντώνιος) – Βενετία – Φλωρεντία – Σιέννα (Αγ. Αικατερίνη) – Ορβιέτο – Ασσίζη (Άγ. Φραγκίσκος) – Ρώμη – Πομπηία (Παναγία Ροδαρίου) – Φότζια (Άγ. Πίος) – Μπάρι (Αγ. Νικόλαος)

 

Οργανωτής - υπεύθυνος: ο π. Μάρκος Βιδάλης, εφημέριος Πάτρας, τηλ. 2610275215.

Συμμετοχή 800 €. Στην τιμή συμπεριλαμβάνονται: Μεταφορικά (πούλμαν), πλοίο με καμπίνα, Ξενοδοχείο (πρωινό και 1 γεύμα την ημέρα).

Εγγραφή: 100 €.  Όσοι εγγραφούν θα λάβουν φυλλάδιο με λεπτομέρειες.


+ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

ΝΑΞΟΥ-ΤΗΝΟΥ-ΑΝΔΡΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΣ ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΧΙΟΥ

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΝΤΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ

 

Αρ. Πρωτ. 239/2003

 

ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ

ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ

 

Η κατά καιρούς αναπροσαρμογή των ορίων μεταξύ γειτονικών περιοχών, για την καλύτερη διοργάνωσή τους και την αποδοτικότερη εξυπηρέτηση των κατοίκων τους, αποτελεί προφανές και ενίοτε αναγκαστικό καθήκον όχι μόνο της πολιτικής εξουσίας, αλλά και της ποιμαντικής φροντίδας και αγάπης των υπεύθυνων Ποιμένων της Εκκλησίας.

 

Η τοπική μας Εκκλησίας γνώρισε και κατά το παρελθόν ενοριακές και διενοριακές αναδιοργανώσεις, με μοναδικό σκοπό την αρτιότερη διαποίμανση του ποιμνίου της. Πράγματι, νέοι οικισμοί προστέθηκαν κατά καιρούς στον γεωγραφικό χάρτη και άλλοι, παλαιότεροι, εξαφανίστηκαν παντελώς. Οι υπεύθυνοι ποιμένες της κάθε εποχής, αναπροσάρμοζαν τα ενοριακά όρια και σύνορα, καταργώντας ενορίες ή ιδρύοντας νέες, έχοντας πάντοτε, ως μοναδικό κριτήριο τη μεγαλύτερη προσφορά ποιμαντικής διακονίας προς τους πιστούς, χωρίς να εγκαταλείπει ποτέ κανένα.

 

Η νέα αυτή κατάσταση φάνηκε απολύτως ανάγλυφη στις εισηγήσεις, στις συζητήσεις και στα πορίσματα της 8ης Συνόδου της τοπικής μας Εκκλησίας (που έληξε στις 28 Ιανουαρίου 2001) και δημιούργησε προβληματισμούς που, όσο περνά ο καιρός, ενισχύονται όλο και περισσότερο.

 

Η ευθύνη μου ως Ποιμένα αυτής της τοπικής Εκκλησίας, η οποία συν Θεώ ολοκληρώνει το σημαντικό χρονικό διάστημα της δεκαετίας, δεν μου επιτρέπει να αφήνω τον χρόνο να περνά δίχως να λαβαίνω ορισμένα μέτρα προς αντιμετώπιση των «σημείων των καιρών», μέσω των οποίων ο Κύριος μάς αποκαλύπτει το θέλημά του για το επικείμενο μέλλον.

 

Επειδή, λοιπόν, έχουμε όλοι μας συνείδηση και γνώση πως ζούμε μια μακρά περίοδο σημαντικών αλλαγών και δημογραφικών διαμορφώσεων που έχουν άμεση επίπτωση και στις ποιμαντικές μας ευθύνες.

 

Επειδή αυξάνονται οι ποιμαντικές ανάγκες κατά τρόπο επιτακτικό και σε καθημερινή βάση, ενώ οι αντίστοιχες δυνάμεις που προσφέρονται για την πνευματική διακονία μειώνονται, ή, στην καλύτερη περίπτωση, παραμένουν στάσιμες. 

Επειδή επιβάλλεται μια μεγαλύτερη σύμπραξη και του λαϊκού στοιχείου στον ποιμαντικό σχεδιασμό, όπως απορρέει από το Βάπτισμα και το Χρίσμα όλων των μελών του Λαού του Θεού,

 

Προβαίνουμε σε μια νέα αναδιοργάνωση του ενοριακού χάρτη της τοπικής Εκκλησίας Νάξου-Τήνου, εκεί όπου αυτό είναι εφικτό, έχοντας λάβει υπόψη μας όλους εκείνους τους παράγοντες που έχουν ήδη διαμορφωθεί στο τοπικό επίπεδο (αύξηση του αριθμού των πιστών σε ορισμένες περιοχές, η σοβαρή ελάττωσή του σε άλλες, η ύπαρξη και διάθεση μέσων μετακίνησης τόσο των ιερέων όσο και των πιστών, οι μικρές αποστάσεις που δημιουργήθηκαν μεταξύ οικισμών και ενοριών) 

 

Αφού, λοιπόν,  έλαβα σοβαρά υπόψη μου,

 

α) τη συλλογική, αλλά και προσωπική γνώμη κάθε μέλους του Πρεσβυτερίου,

 

β) τη δεδηλωμένη, κατά πλειοψηφία, βούληση της τοπικής μας Εκκλησίας που εκφράστηκε μέσω της 8ης Συνόδου της Εκκλησίας Νάξου-Τήνου και

 

γ) έχοντας μελετήσει, με προσευχή και περισυλλογή, επί μία δεκαετία, τις ανάγκες και τις προοπτικές της τοπικής Εκκλησίας,

 

αποφασίζω

τη θέσπιση επτά (7) Ποιμαντικών Ενοτήτων στις οποίες θα συμπεριλαμβάνονται όλες οι μέχρι τώρα υφιστάμενες ενορίες, ως ακολούθως:

 

1η Ποιμαντική ενότητα Νάξου:

Καθέδρα ορίζεται ο Μητροπολιτικός Ναός  Υπαπαντής του Κυρίου στη Νάξο και θα συμπεριλάβει τις σημερινές Ενορίες:

  1. Υπαπαντής του Κυρίου στη Νάξο.
  2. Αγίου Αντωνίου Παροικιάς Πάρου
  3. Αγίου Γεωργίου Νάουσας Πάρου.

 

2η Ποιμαντική ενότητα Ξινάρας Τήνου:

Καθέδρα ορίζεται ο Καθεδρικός Ναός Παναγίας του Ροδαρίου στην Ξινάρα και θα συμπεριλάβει τις σημερινές Ενορίες:

  1. Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στην Ξινάρα,
  2. Αγίου Ιγνατίου στα Λουτρά,
  3. Ευαγγελίστριας στον Κρόκο,
  4. Αγίου Ιωάννη στο Σκαλάδο,
  5. Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στον Κουμάρο,
  6. Γέννησης της Θεοτόκου στη Βωλάξ
  7. Παναγίας Φανερωμένης Κέχρου
  8. Μεταστάσεως της Θεοτόκου στο Κάτω Κλείσμα
  9. Παναγίας Ροδαρίου Μυκόνου

 

3η Ποιμαντική ενότητα Πόλης Τήνου:

Καθέδρα ορίζεται ο Ενοριακός Ναός του Αγίου Νικολάου Πόλεως Τήνου και θα συμπεριλάβει τις σημερινές Ενορίες:

  1.  Αγίου Νικολάου Χώρας Τήνου
  2.  Τιμίου Σταυρού Κτικάδου
  3.  Αγίου Μιχαήλ Ταραμπάδου
  4.  Αγίου Ανδρέα Άνδρου
  5. Ενοριακό Παρεκκλήσιο Αγίου Φωτοδότη Κιονίων

 

4η Ποιμαντική ενότητα Καλλονής

Καθέδρα ορίζεται ο Ενοριακός Ναός του Αγίου Ζαχαρία στην Καλλονή και θα συμπεριλάβει τις σημερινές Ενορίες:

  1. Αγίου Ζαχαρία Καλλονής
  2. Μεταμόρφωσης του Σωτήρα Καρκάδου,
  3. Αγίου Ιωάννη Αετοφωλιάς

 

5η Ποιμαντική ενότητα Κώμης,

Καθέδρας ορίζεται ο Ενοριακός Ναός του Αγίου Ιωάννη στην Κώμη και θα συμπεριλάβει τις σημερινές Ενορίες:

  1. Αγίου Ιωάννη Κώμης
  2. Αγίου Γεωργίου Περάστρας,
  3. Αγίου Αγαπητού στο Αγάπη,

 

6η Ποιμαντική ενότητα Κάμπου,

Καθέδρα ορίζεται ο Ενοριακός Ναός Αγίας Τριάδας Κάμπου και θα συμπεριλάβει τις σημερινές Ενορίες:

  1. Αγίας Τριάδας στον Κάμπο
  2. Κιουράς Καρδιανής στην Καρδιανή
  3. Αγίου Αντωνίου στο Σμαρδάκιτο

 

7η Ποιμαντική ενότητα Στενής

Καθέδρα ορίζεται ο Ενοριακός Ναός του Αγίου Νικολάου στη Στενή και θα συμπεριλάβει τις σημερινές Ενορίες:

  1. Αγίου Νικολάου Στενής
  2. Ευαγγελίστριας Μυρσίνης
  3. Παναγίας του Καρμήλου Ποταμιάς

 

Ο νέος παραπάνω ποιμαντικός σχεδιασμός αφορά αποκλειστικά την ποίμανση και δεν αλλάζει στο παραμικρό τη νομική και κανονική αυτοτέλεια των μέχρι σήμερα υφιστάμενων ενοριών, τουλάχιστο ωσότου κριθεί ότι αυτή είναι δυνατό να υφίσταται και θα συνεχίσουν να θεωρούνται ως νομικά αυτοτελή πρόσωπα.

 

Οι διατάξεις που θα διέπουν τις νέες Ποιμαντικές Ενότητες, είναι οι ακόλουθες:  

1. – Σε κάθε Ποιμαντική Ενότητα η «Καθέδρα» θα αποτελεί και την έδρα της.

 

2.- Ο Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας μπορεί να επιλέξει, ως κατοικία του, όποια επιθυμεί από τις ενορίες που την αποτελούν.

 

3.- Στην «Καθέδρα» της ποιμαντικής ενότητας τελούνται, κατ’ αποκλειστικότητα, οι παρακάτω ιερές Ακολουθίες:

α.- Η Αγρυπνία και η Μεσονύκτιος Θεία Λειτουργία των Χριστουγέννων.

β.- Ο Μεγάλος Αγιασμός των Υδάτων την Παραμονή της εορτής των Θεοφανίων.

γ.- Το Πασχαλινό Τριήμερο, δηλαδή Λειτουργία του Μυστικού Δείπνου, Ακολουθία των Παθών της Μεγάλης Παρασκευής με τη λιτάνευση του επιταφίου, και η Πασχαλινή Αγρυπνία με την Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία που την συνοδεύει.

δ.- Η Σαραντάωρη προσκύνηση (Καράντα ώρες) του Παναχράντου Μυστηρίου.

Αν για λόγους καθαρά τοπικούς είναι ποιμαντικά χρήσιμο να τελούνται ορισμένες από τις παραπάνω Ακολουθίες σε ενοριακό ναό άλλου οικισμού της ίδιας Ποιμαντικής Ενότητας, τότε αυτό γίνεται ύστερα από πρόταση του Ποιμαντικού Συμβουλίου της εν λόγω Ποιμαντικής Ενότητας, με σύμφωνη γνώμη του εφημερίου, και γραπτή έγκριση του Αρχιεπισκόπου.

 

4.- Οι ενορίες που συνενώνονται σε ποιμαντική ενότητα δεν χάνουν την αυτοτέλειά τους και τα δικαιώματα που τους αναγνωρίζονται από το Κανονικό Δίκαιο και τον Αστικό Κώδικα.

 

5.- Οι ενοριακοί Ναοί που θα υπάγονται στις Ποιμαντικές Ενότητες διατηρούν τα δικά τους «Ληξιαρχικά ενοριακά Βιβλία», έχουν δική τους οικονομική Διαχείριση και Συμβούλιο, που τουλάχιστο το ένα μέλος πρέπει απαραιτήτως να είναι ενορίτης (δηλ. μόνιμος κάτοικος της ενορίας ή κάτοικος του οικισμού για μεγαλύτερο διάστημα από έξι μήνες το έτος).

 

6.- Σε όλους τους ενοριακούς Ναούς τελείται η θεία Λειτουργία  τις Κυριακές και τις άλλες υποχρεωτικές εορτές, σύμφωνα με τους γενικούς κανόνες της Εκκλησίας, με την προϋπόθεση ότι είναι παρόντες τουλάχιστο δώδεκα (12) πιστοί.

Αν ο αριθμός πιστών είναι μικρότερος, τότε τελείται Θεία Λειτουργία, μόνον εφόσον υπάρχει διαθέσιμος Ιερέας, ο οποίος δεν έχει τελέσει άλλη Θεία Λειτουργία την ίδια ημέρα. 

Στον ενοριακό Ναό που την Κυριακή δεν είναι δυνατόν να τελεσθεί Θεία Λειτουργία, πρέπει να εξασφαλιστεί την ίδια μέρα η Ακολουθία του Λόγου και το συντομότερο δυνατό μέσα στην εβδομάδα να τελεσθεί η Θεία Λειτουργία.

Η Ακολουθία του Λόγου τελείται από τον ιερέα ή ένα αφιερωμένο στον Κύριο άτομο ή ένα λαϊκό μέλος προς τούτο εντεταλμένο από την Εκκλησία.

 

7.- Δεν επιτρέπεται σε κανένα ιερέα της Εκκλησιαστικής μας επαρχίας να τελέσει την ίδια λειτουργική ημέρα τέταρτη θεία Λειτουργία χωρίς την κατά περίπτωση άδεια της Εκκλησιαστικής Αρχής.

 

8.- Στην ποιμαντική ενότητα όπου υπηρετούν περισσότεροι από ένας ιερείς, ορίζεται ένας εφημέριος και οι άλλοι είναι συνεφημέριοι και  έχουν τα ίδια δικαιώματα με τον Εφημέριο. Ο Εφημέριος έχει την ευθύνη συντονισμού του ποιμαντικού έργου.

 

9.- Για την εξασφάλιση της ενιαίας ποιμαντικής σε κάθε Ποιμαντική Ενότητα δημιουργείται ένα ποιμαντικό συμβούλιο με τη συμμετοχή του εφημερίου και τουλάχιστο ενός λαϊκού μέλους από κάθε ενοριακό συμβούλιο των ενοριών που αποτελούν την Ποιμαντική Ενότητα.

 

10.- Όλα τα μέλη των Ποιμαντικών Συμβουλίων των Ποιμαντικών Ενοτήτων μαζί με ένα εκπρόσωπο από κάθε θεσμό της Αρχιεπισκοπής  αποτελούν το Ποιμαντικό Συμβούλιο της Εκκλησιαστικής Επαρχίας.

 

Με την ελπίδα πως ο Κύριος θα είναι αρωγός σε όλη αυτή τη νέα προσπάθεια που καταβάλλει η τοπική μας Εκκλησία και πως η προστάτισσά της η Παναγία Θεοτόκος θα ικετεύει προς τον Υιό της για τη σωτηρία ποιμένων και ποιμενομένων, εμπιστεύομαι τον νέο αυτό ποιμαντικό σχεδιασμό στους πρεσβυτέρους της Εκκλησίας μας προς υλοποίησή του. 

 

Δόθηκε στην Έδρα της Αρχιεπισκοπής, στις 7 Μαΐου 2003.

 

+ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου-Άνδρου0-Μυκόνου

 

 

Σύμφωνα με το επισκοπικό Διάταγμα της αναδιοργάνωσης της τοπικής Εκκλησίας Νάξου-Τήνου, με το οποίο ρυθμίζονται οι Ποιμαντικές Ενότητες, αλλά και ανανεώνονται οι διάφοροι θεσμοί και Επιτροπές της τοπικής Εκκλησίας, οι αρμοδιότητες των ιερέων ορίζονται ως ακολούθως:

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ

1.  Παν/τατος π. Ρόκκος Ψάλτης:

α.  Γενικός Βικάριος της Αρχιεπισκοπής Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου.

β.  Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Αγίου Ζαχαρία Καλλονής

γ.  Μέλος του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου της Αρχιεπισκοπής.

δ.  Υπεύθυνος της Αδελφοσύνης της Πίστεως και για τις Κλήσεις

2. π. Γεώργιος Ανδριώτης:

α. Συνεφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Αγίου Νικολάου Πόλεως Τήνου

β. Μέλος του Γνωμοδοτικού και του Οικονομικού Συμβουλίου

γ. Συνεργάτης του Γραφείου Δημοσίων Σχέσεων - Ενημέρωσης και Διασποράς

δ. Οικονόμος της Εκκλησίας Τήνου.

3.  π. Μανόλης Ρεμούνδος:

α. Επισκοπικός Βικάριος Νάξου και Πάρου και Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Μητροπολιτικού Ναού Νάξου

β. Εφημέριος του Ενοριακού Ναού της Μεταστάσεως της Θεοτόκου στη Σάμο

γ. Μέλος του Γνωμοδοτικού και Οικονομικού Συμβουλίου της Αρχιεπισκοπής

δ. Οικονόμος της Εκκλησίας Νάξου.

4.  π. Νικόλαος Ψάλτης:

α. Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Αγίου Ιωάννη στην Κώμη.

β. Γενικός Βικάριος της Επισκοπής Χίου

γ. Εφημέριος του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Νικολάου στη Χίο.

δ.  Πρόεδρος του Επικουρικού Ταμείου Κλήρου

5.  π. Σεβαστιανός Φρέρης:

α. Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Μητροπολιτικού Ναού στην Ξινάρα.

β. Υπεύθυνος της Επιτροπής για την οικογένεια.

γ. Προϊστάμενος Γραφείου Δημ. Σχέσεων, Επικοινωνίας και Διασποράς.

δ.- Υπεύθυνος του Προσκυνήματος της Ι.  Καρδίας του Ιησού στο Εξώμβουργο.

6.  π. Αντώνιος Φόνσος:

α. Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Αγίας Τριάδας του Κάμπου

β. Εφημέριος του Ενοριακού Ναού Μεταστάσεως της Θεοτόκου Μυτιλήνης

γ. Υπεύθυνος της Κάριτας Τήνου.

δ. Υποδιευθυντής του Αποστολικού Κέντρου «Πίστη και Πολιτισμός»

7. π. Μάρκος Φώσκολος:

α.  Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Αγίου Νικολάου Πόλεως Τήνου

β. Προσωπικός Γραμματέας του Αρχιεπισκόπου

γ. Μέλος της Επιτροπής για την οικογένεια

δ. Διευθυντής του Αποστολικού Κέντρου «Πίστη και Πολιτισμός».

 

8. π. Φραγκίσκος Βιδάλης:

α. Εφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Αγίου Νικολάου Στενής

β. Υπεύθυνος Θεομητορικού Προσκυνήματος «Παναγία Βρυσιώτισσα»

γ. Υπεύθυνος της Επιτροπής για τη Λατρεία και την επιμόρφωση στελεχών.

δ. Μέλος του Επικουρικού Ταμείου Κλήρου

9.  π. Ριχάρδος Ταράσκεβιτς:

α. Συνεφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Μητροπολιτικού Ναού Ξινάρας.

β. Υπεύθυνος του Μητρ. Ναού και Τελετάρχης των Επισκοπικών Ακολουθιών

γ. Ειδικός Γραμματέας της Αρχιεπισκοπής

δ. Υπεύθυνος του Επισκοπικού οίκου στην Ξινάρα.

10. π. Στανίσλαος Στουραϊτης:

α.  Συνεφημέριος της Ποιμαντικής Ενότητας Μητροπολιτικού Ναού Ξινάρας.

β.  Εκκλησιαστικός Παραστάτης της Νεολαίας,

γ.  Μέλος της Επιτροπής για τη Λατρεία και επιμόρφωση στελεχών,

δ.  Μέλος της Επιτροπής για τις Υποτροφίες.


ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑΝ

 

ΤΗΝΙΑΚΑ ΑΝΑΛΕΚΤΑ

 

Τόμος 5ος

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

1.                     π. Μάρκου Φώσκολου, Θάνατοι στην Τήνο 1700 -1715.

2.                      Οι αυτοβιογραφικές περιπέτειες ενός Καπουκίνου στο Αιγαίο του 17ου αιώνα 

3.                     Γεωργίου Δημητροκάλλη, Μια παλαιοχριστιανική βασιλική στην Τήνο

4.                     Κώστα Δανούση, Η καθολική διανόηση στην Τήνο
του 19ου αιώνα

5.                     Σίμου Συμεωνίδη, Αιτήσεις Τηνίων να μαθητεύσουν στη Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή

6.                     π. Αντώνη Φόνσου - π. Μάρκου Φώσκολου, Βιβλιοκρισία

 

Ένας τόμος 500 περίπου σελίδων αφιερωμένων στην ιστορία του νησιού μας.

Ζητείστε τον στο τηλ. 2283051813

 

Έκδοση του Αποστολικού Κέντρου

«Πίστη και Πολιτισμός»

της Καθολικής Αρχιεπισκοπής Νάξου-Τήνου


 

home

main

The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.
Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.
Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.
 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.
The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.
 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing.