Νέος μεσσίας δε χρειάζεται

Φαίνεται πως οι μέρες της ειρήνης είναι πια μετρημένες. Ίσως να είχε κιόλας ξεσπάσει ο πόλεμος, αλλά οι καθυστερήσεις είναι απλώς για να υπάρξουν ορισμένες δικαιολογίες που σκοπεύουν να «ρίξουν στάχτη στα μάτια» του κόσμου. Ενός κόσμου που βλέπει συντρίμμια στα πόδια του όλες εκείνες τις ελπίδες που είχε θρέψει και προβάλλει στην ανατολή του νέου αιώνα.

Θα μπορούσε να γίνει συζήτηση για το «ποιος άρχισε», αλλά μια τέτοια συζήτηση δεν οδηγεί πουθενά. Θυμίζει τις δικαιολογίες των παιδιών όταν τσακώνονται μεταξύ τους. Είναι προφανές πως ο πόλεμος γίνεται για τον έλεγχο των πετρελαίων για τις επόμενες δεκαετίες. Είναι, όμως, απαράδεκτο να προσπαθούν να μας πείσουν πως γίνεται για την υπεράσπιση της ειρήνης και άλλων ηθικών αξιών.

Ιδιαίτερα, όμως, γίνεται επικίνδυνη η θεωρεία, σύμφωνα με την οποία βρέθηκε ένας νέος «μεσσίας» που έχει αποστολή να σώσει τον κόσμο απ’ τις μορφές του κακού. Το ακούσαμε να το διακηρύττει ο Μπιν Λάντεν και τώρα τη θέση αυτή την υιοθετεί η μόνη υπερδύναμη που έμεινε στον κόσμο. Οι ηθικές αξίες που προβάλλει η νέα τάξη πραγμάτων με το στόμα του πλανητάρχη, ως στυλοβάτες της ορθής πορείας του κόσμου, του «βασιλείου του καλού» όπως λένε, δεν είναι απλώς συζητήσιμες, αλλά απορριπτέες, γιατί αναφέρονται στους τρόπους άσκησης της οικονομίας και που συνδέονται με τη λεγόμενη «παγκοσμιοποίηση», όπου οι φτωχοί γίνονται φτωχότεροι και ο έλεγχος των οικονομικών μέσων συγκεντρώνονται σε όλο και λιγότερα χέρια. Η υποκρισία των δυνατών έφτασε στο ζενίθ της.

Ο κόσμος και η ανθρωπότητα δε χρειάζεται άλλο «μεσσία». Όποιος προσπαθεί να καταλάβει αυτή τη θέση γίνεται επικίνδυνος και μόνο στον αντίποδα του αληθινού και μοναδικού Μεσσία μπορεί να σταθεί.

Δε μας αρέσει να χρησιμοποιούμε όρους της Αποκάλυψης. Αλλά εκεί μας οδηγούν οι ηγέτες των λαών της εποχής μας. Ο πόλεμος είναι ένας δρόμος χωρίς επιστροφή και ποτέ δεν άλλαξε τον κόσμο προς το καλύτερο. Ο φόνος και ενός μόνο αθώου ανθρώπου φτάνει για να ακυρώσει τον χαρακτήρα του καλού, σε κάθε αυτόκλητο σωτήρα και ψευτομεσσία.    



Το Γράμμα του Αρχιεπισκόπου

 

Α γ α π η τ ο ί μ ο υ,

 

Όλη η Εκκλησία γνωρίζει τώρα, πως η εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου έχει οριστεί από τον ’γιο Πατέρα, τον Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β΄, ως ημέρα της αφιερωμένης ζωής.

Η τοπική μας Εκκλησία εορτάζει αυτή την ημέρα με κάθε λαμπρότητα, αφού έχει το προνόμιο, ο Μητροπολιτικός της Ναός στη Νάξο, να είναι αφιερωμένος στην Υπαπαντή του Κυρίου.

Κάθε χρόνο, με τη συνεργασία των Ουρσουλινών Αδελφών, που για πολλά χρόνια εργάστηκαν εκεί, διαθέτοντας  ένα μεγάλο αριθμό Μοναχών στη  λειτουργία της ιστορικής σχολή τους, εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε την εορτή αυτή με κάθε επισημότητα με την εκεί Εκκλησία.

Η Εκκλησία μας θαυμάζει το έργο τους, όπως θαυμάζει και το έργο τόσων άλλων μοναχών που σε άλλα νησιά ή πόλεις της Πατρίδας μας, έγραψαν ή γράφουν και σήμερα την ιστορία της σύγχρονης μοναχικής ζωής.

Τώρα όμως έχει μείνει με λίγες δυνάμεις και με λιγότερες δυνατότητες. Όμως οφείλει να συνεχίσει την αποστολή της, έστω γράφοντας πιο λίγες σελίδες. Το μόνο που επιθυμεί είναι, να είναι γραμμένη με πολλή αγάπη και για τη δόξα του Θεού.

Ο Επίσκοπος της, οι Πρεσβύτεροί της , όλα τα λαϊκά μέλη της οφείλουν να συμβάλλουν και να βοηθήσουν με το παράδειγμά τους, ώστε και σήμερα νέοι και νέες να αφιερωθούν ολοκληρωτικά στον Κύριο για να  διαιωνίζεται πάνω στη γη η ολοκληρωτική αγάπη για το Θεό.

Αυτή η αγάπη δεν αποξενώνει τον άνθρωπο από τον άνθρωπο, αλλά είναι και ολοκληρωτική αγάπη για τον άνθρωπο, αφού μέλημα των μοναχών είναι ή η ενορατική προσευχή για τη δόξα του Θεού και τη σωτηρία του ανθρώπου ή η προσφορά έμπρακτης και ανιδιοτελούς αγάπης προς τον άνθρωπο μέσα από την κατήχηση, τη μόρφωση, την εκπαίδευση, την κοινωνική προσφορά.

 

Είμαι ευτυχής, που φέτος οι λίγοι και πολύτιμοι Μοναχοί και Μοναχές της Εκκλησίας μας, πήραν την πρωτοβουλία να διοργανώσουν με ένα διαφορετικό τρόπο ένα απόγευμα προσευχής για όλη την Εκκλησία μας με θέμα: « o Χριστός το κέντρο της ζωής». Τους συγχαίρω γι’ αυτήν την πρωτοβουλία, όπως συγχαίρω κάθε πρωτοβουλία που παίρνεται στην τοπική μας Εκκλησία ή σε άλλη Εκκλησία που μοναδικό σκοπό έχει να αφυπνίσει την Εκκλησία και να αναζητήσει λύση στο τεράστιο πρόβλημα της έλλειψης νέων ιερατικών και μοναχικών κλήσεων στην Ελλάδα. 

Ζητώ από όλη την Εκκλησία μας, να στηρίξει αυτή την πρωτοβουλία και με γενναιοδωρία ψυχής να την αγκαλιάσει και να την πλαισιώσει με τη συμμετοχή της. Έτσι θα αποδείξει πως συμμετέχει στην αγωνία των Μοναχών που βλέποντας, ότι συνεχώς μειώνεται ο αριθμός τους, ζητούν από την Εκκλησία τη προσευχή της προς τον Κύριο, ώστε να εμπνεύσει σε νέους ανθρώπους την ομορφιά της ολοκληρωτικής αφιέρωσης σ’ Εκείνον.

 

Αν διαβάσεις αυτή την επιστολή πριν από την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου, ζήτησε από τον Εφημέριό σου, να σου δώσει περισσότερες πληροφορίες για το Πρόγραμμα της ειδικής αυτής εκδήλωσης για την αφιερωμένη ζωή στον Κύριο, που θα γίνει στον Ενοριακό Ναό των Λουτρών, στη Μονή των Πατέρων Ιησουϊτών, στη Μονή των Ουρσουλινών Αδελφών με την παρουσία και των Αδελφών του Ελέους, που ενώ δεν έχουν μόνιμη παρουσία στο νησί της Τήνου, το επισκέπτονται δύο φορές το μήνα και ασχολούνται με την ποιμαντική των ασθενών. 

Αν όμως την διαβάσεις, όταν πια η εκδήλωση θα έχει πραγματοποιηθεί, μη λησμονήσεις, μόνος σου ή μαζί με την οικογένειά σου, να προσευχηθείς για τον ίδιο σκοπό που έγινε αυτή η εκδήλωση.

 

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Μην ξεχνάτε πως κάθε τελευταία Πέμπτη του μήνα η τοπικής  μας Εκκλησία συγκεντρώνεται στο Θεομητορικό προσκύνημα της Εκκλησιαστικής μας Επαρχίας στο Βρυσί της Τήνου και τελεί τα Μυστήριο της Ευχαριστίας για τις ιερατικές και μοναχικές κλήσεις. Η θεία αυτή Λειτουργία τελείται αποκλειστικά για το σκοπό αυτό και δεν επιτρέπεται την ίδια εκείνη ώρα και στον ίδιο Ναό, να τελεστεί η Θ. Λειτουργία για άλλο πρώτο σκοπό. Εξ άλλου γι’ αυτό το λόγο και επιτρέψαμε στους ιερείς μας, αν το επιθυμούν, να τελέσουν και δεύτερη Θεία Λειτουργία εκείνη την ημέρα, προκειμένου να συλλειτουργήσουν μαζί μας και να την προσφέρουν ιδιαίτερα για τις ιερατικές και μοναχικές κλήσεις.

 

Καλώ λοιπόν και πάλι όλη την Εκκλησία μας, να δώσει ιδιαίτερη προσοχή σ’ αυτήν την προσευχή της κάθε τελευταίας Πέμπτης του μήνα που τελείται στο Βρυσί. Αν και η Ιεραρχία έχει ορίσει, ως ημέρα προσευχής για τις ιερατικές και μοναχικές κλήσεις, την πρώτη Πέμπτη κάθε μήνα, επειδή η τοπική μας Εκκλησία είχε ορίσει, πριν από αυτή την απόφαση και για ποιμαντικούς λόγους την τελευταία Πέμπτη, για να μη δημιουργήσει προβλήματα στην πρώτη Παρασκευή του μήνα που με τόση ευλάβεια τελείται στο Πανελλήνιο Προσκύνημα της Ιεράς Καρδίας στο Εξώμβουργο και στις ενορίες μας,  δεν αλλάξαμε ημέρα επειδή οι ποιμαντικοί λόγοι παραμένουν.

 

Στο Βρυσί ζητούμε τις ικεσίες της Παναγίας, που είπε το πρώτο «ναι» στο κάλεσμα του Κυρίου, να ικετεύει για την τοπική μας Εκκλησία, ώστε και σήμερα να υπάρξουν νέοι και νέες που θα πουν στον Κύριο το δικό τους «ναι» στο κάλεσμά του, για να έχει πάντοτε η Εκκλησία μας και ποτέ να μη στερηθεί αγίους και ζηλωτές ιερείς και μοναχούς και μοναχές που θα είναι μάρτυρες της ολοκληρωτικής αγάπης προς τον Θεό.

 

«Σ’ αυτόν ανήκει η δόξα και τώρα και πάντοτε. Αμήν».

 

 

Με πολλή εν Χριστώ αγάπη

 

+ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου-’νδρου-Μυκόνου

 



Χώρα

v     Στις 31 Δεκεμβρίου το βράδυ τελέστηκε στον Αγ. Νικόλαο κατανυκτική Αγία Ώρα Προσκύνησης του Αγιοτάτου Μυστηρίου, με ομιλία για την Ειρήνη, και προσευχή.  Στο τέλος δόθηκε η Ευχή με το Αγιότατο Μυστήριο.

v     Την 1 Ιανουαρίου κατά την πρωτοχρονιάτικη Αρχιερατική Θ.Λειτουργία ο Σεβ/τος π. Νικόλαος μίλησε στους πολυπληθείς πιστούς που είχαν κατακλύσει τον Ι. Ναό και την αυλή. Τελέστηκε επίσημη Δοξολογία και μετά οι πιστοί ανέβηκαν στη Ενοριακή Αίθουσα για την ανταλλαγή ευχών και για την κοπή της Πίτας

v     Στις 2 Ιανουαρίου το ενοριακό Συμβούλιο του Αγ. Νικολάου, παρέθεσε εορταστικό δείπνο στους Αλβανούς αδελφούς μας που τέλεσαν το γάμο τους την Εβδομάδα του Πάσχα του 2002.

v     -Την παραμονή των Θεοφανίων τελέστηκε ο Μέγας Αγιασμός των Υδάτων κατά την παράδοση της Τήνου και άρχισε η Ευλογία των Οικογενειών, από τον εφημέριο και τον υπεφημέριος π. Ριχάρδο.

Μύκονος

v     Το Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2003 έφθασαν στη Μύκονο 5 Αδελφές της Ιεραποστολής της Αγάπης (Αγ. Τερέζας της Καλκούτας) που μιλούν αλβανικά για να προσφέρουν επί ένα τρίμηνο πνευματική εξυπηρέτηση στους πολυπληθείς Καθολικούς Αλβανούς που εργάζονται στο κοσμοπολίτικο νησί.

v     Την ημέρα των Θεοφανίων τελέστηκε στον Ενοριακό Ναό της Μυκόνου η Θ.Λειτουργία της εορτής και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε η Ευλογία των οικογενειών.

 

Σμαρδάκιτο

v     Στις 26 Ιανουαρίου, μετά την ενοριακή Θ. Λειτουργία της Κυριακής, έγινε στην ενοριακή μας αίθουσα ο γενικός οικονομικός απολογισμός της ενορίας για το έτος 2002. Με την ευκαιρία αυτή κόπηκαν και οι πίττες της ενορίας και του Δημοτικού Διαμερίσματος για το 2003. Έλαβαν μέρος, εκτός από τους ενορίτες μέλη του Δημοτικού και του Τοπικού Συμβουλίου με επικεφαλής τον Δήμαρχο Εξωμβούργου κ. Παν. Κροντηρά, ο οποίος εξέφρασε τις ευχές για το νέο έτος και υποσχέθηκε συνάντηση και διάλογο με τους κατοίκους για τον εντοπισμό και την επίλυση των τοπικών προβλημάτων. Επίσης, την Τρίτη 21 Ιανουαρίου έκοψε την πίττα του 2003 στην ενοριακή μας αίθουσα και ο Σύλλογος του Σμαρδάκιτου με τη συμμετοχή των κατοίκων. Καλή χρονιά σε όλους!

Καλλονή

v     Στις 24 Ιανουαρίου απεβίωσε η Μαριέττα Αρμάου σε ηλικία 82 ετών. Συλλυπούμαστε τους οικείους της και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής της!

v     Το μήνα αυτό τελέσθηκαν τα λεγάτα (πανηγύρια): της Αγ. ’γγελας στον Λιντάδο και της Υπαπαντής (η «Παναγία η Λεχούσσα».

Κτικάδος

Στις 26 Δεκεμβρίου τελέστηκε το ετήσιο λεγάτο του Αγ. Στεφάνου στα Γαστριά Κιονίων.

Κάμπος

Στις 27 Δεκεμβρίου τελέστηκε το λεγάτο του Αγ. Ιωάννη του Αποστόλου και Ευαγγελιστή, εντός του χωριού.

Βωλάξ

Ολοκληρώθηκαν σχεδόν οι εργασίες για την εξωτερική και εσωτερική ανακαίνιση του Ενοριακού μας Ναού των Γενεθλίων της Θεοτόκου και του πρεσβυτερίου, όπου απομένουν να γίνουν τα κουφώματα και τα ακρυλικά. Τα έξοδα ανήλθαν στις 16000 € περίπου και καλύφτηκαν από το ενοριακό ταμείο και τη γενναία επιχορήγησή μας από τον Σύλλογο της Βωλάξ. Ο εφημέριος και η Εν. Επιτροπή ευχαριστεί θερμά τα μέλη του Συλλόγου για την πάντοτε αγαθή και καρποφόρα συνεργασία του.

Κρόκος

Την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου η ενοριακή μας κοινότητα τέλεσε τη Θ. Λειτουργία με σκοπό την ανάπαυση της ψυχής του π. Μάρκου Μακρυωνίτη, ο οποίος επί αρκετά χρόνια υπηρέτησε με ιδιαίτερη αγάπη και αφοσίωση τη μικρή μας ενορία. Ας αναπαύεται εν ειρήνη!

Κατηχητικό

Για τους γονείς των παιδιών του κατηχητικού, αλλά και για θεολογική επιμόρφωση των λαϊκών κατηχητών, την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Αρχιεπισκοπής στον ’γ. Αντώνιο, ομιλία από τον π. Μάρκο Φώσκολο, με θέμα «Ο άνθρωπος εικόνα του ζωντανού Θεού».

Ευχαριστήριο

Ο π. Γεώργιος Ανδριώτης, η Σύζυγος, τα παιδιά, τα αδέλφια και οι λοιποί συγγενείς του Ιωάννη Ανδριώτη ευχαριστούν θερμά όσους συμμετείχαν στο βαρύ τους πένθος. Ιδιαίτερα ευχαριστούμε τον Σεβ/τατο Αρχιεπίσκοπό μας π. Νικόλαο, τον Ιερό Κλήρο καθώς και τους Ιερείς της Ορθόδοξης Εκκλησίας σσ. ππ. Νικόλαο Περπινιά, Μάρκο Θεοδοσίου και Αντώνιο Φώσκολο.

Ψηφίσματα

Το Δ. Σ. του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 5/θέσιου Δημ. Σχολείου Εξωμβούργου, σε έκτακτη συνεδρίασή του μετά την αγγελία του πρόωρου θανάτου του μέλους του Μιχαήλ Καλούμενου στις 8/1/03, αποφάσισε ομόφωνα

1.       Να παραστεί το Δ. Σ.  στη κηδεία.

2.       Να εκφραστούν τα συλλυπητήρια του Συλλόγου στην οικογένεια του θανόντος,

3.       Να κατατεθεί αντί στεφάνου το ποσό των 100 € σε τραπεζικό λογαριασμό στο όνομα Χρυσόστομος Πανταλέος για το παιδί από την Πάρο το οποίο υπόκειται σε τεχνικό νεφρό.

4.       Να δημοσιευτεί το παρόν στον τοπικό τύπο.

Η πρόεδρος Μαρία Δελλατόλα

Η Γραμματέας Ιωσηφίνα Μ. Παλαμάρη

 

* * *

Το Δημοτικό Συμβούλιο Εξωμβούργου στη Συνεδρίαση της 14ης Ιανουαρίου 2003 συζήτησε και αποφάσισε, μετά από πρόταση του Δημάρχου κ. Παναγιώτη Κροντηρά και την έκδοση ψηφίσματος του Δ. Σ. για τον αδόκητο θάνατο του π. Μάρκου Μακρυωνίτη. Δημοσιεύουμε από τα Πρακτικά του Δήμου.  

 

ΘΕΜΑ 7: Έκδοση ψηφίσματος για τον θάνατο του π. Μάρκου Μακρυωνίτη

Εισηγούμενος ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου το ανωτέρω θέμα εκτός ημερήσιας διάταξης, τον λόγο έδωσε στον Δήμαρχο. Παίρνοντας το λόγο ο Δήμαρχος είπε τα εξής:

Όπως όλοι γνωρίζετε στις 2/1/2003 απεβίωσε ο πατήρ Μάρκος Μακρυωνίτης, εφημέριος των οικισμών Κουμάρου, Κέχρου και Κρόκου του Δήμου μας. Λόγω του ότι δεν είχε ακόμη συγκροτηθεί σε σώμα το Δ.Σ. του Δήμου μας δεν μπορούσαμε να συνεδριάσουμε νωρίτερα

Ο Εκλιπών γεννημένος στη Βάρη Σύρου το έτος 1924, ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο εξωτερικό (Ιταλία, Γαλλία), ακολουθώντας τον μοναχικό βίο. Το 1953 επέστρεψε στην Ελλάδα για να αρχίσει την ποιμαντική του δράση, την οποία συνέχισε μέχρι τον θάνατο του με αμείωτο ζήλο.

Στη Τήνο ήλθε το 1991 μέχρι το 2003 οπότε ο Κύριος τον κάλεσε Κοντά του. Έμεινε πάντοτε διαθέσιμος στους κατοίκους του νησιού,  έτοιμος να εξυπηρετήσει όπου και οπότε το ζητούσαν, δεν ήταν προσκολλούμενος σε κανένα και διατηρούσε τις σχέσεις του με παλιούς και καινούργιους φίλους.

Ο π. Μάρκος Μακρυωνίτης έφυγε αθόρυβα χωρίς να ενοχλήσει κανένα. Η μορφή του θα παραμείνει στη μνήμη όλων όσων τον γνώρισαν. Θα παραμείνει ο άνθρωπος με την μεγάλη καρδιά πάντα έτοιμος να ενθαρρύνει και να δώσει κουράγιο, φίλος των παιδιών και των μεγάλων.

Εις ένδειξη ελαχίστης τιμής προς τον αποβιώσαντα,  πρόταση μου είναι να κατατεθεί το ποσό των 300 € στον τηλεμαραθώνιο αγάπης που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες από το «Αιγαίο ΤV» και το ραδιοφωνικό σταθμό του «Αιγαίο FΜ» υπό την αιγίδα του Νομάρχη Κυκλάδων και με την συμμετοχή όλων των φορέων και ΟΤΑ της Σύρου, με σκοπό την βοήθεια προς τον συμπολίτη μας νεφροπαθή Ηλία Παντελαίο.

Το Δημοτικό Συμβούλιο  μετά από διαλογική συζήτηση, αποφασίζει ομόφωνα:

1.       Να κατατεθεί το ποσό των 300 € με σκοπό την βοήθεια στον νεφροπαθή μαθητή Ηλία Παντελαίο, εις μνήμη του πατέρα Μάρκου Μακρυωνίτη.

2.       Να δημοσιευθεί το παρόν στον τοπικό τύπο

3.       Να αποσταλεί ακριβές αντίγραφο του αποσπάσματος στην Ιερά Μονή Ιησουϊτών με τις συλλυπητήριες ευχές.

Αφού συντάχθηκε και αναγνώστηκε το παρόν πρακτικό υπογράφεται ως κατωτέρω.  

Ο Πρόεδρος του Δ. Σ.

Ο Δήμαρχος

Τα Μέλη

 

Σημ. Το ως άνω Ψήφισμα διαβάστηκε και μετά το 40ήμερο μνημόσυνο που τέλεσε η τοπική μας Εκκλησία στον Καθεδρικό Ναό της Παναγίας του Ροδαρίου στις 8 Φεβρουαρίου 2003, για την ανάπαυση της ψυχής του π. Μάρκου Μακρυωνίτη.


 

Με την ευκαιρία της ενθρόνισης του νέου Μητροπολίτη Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Επιφανίου, ο Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπός μας, απέστειλε στον νέο Ποιμενάρχη την ακόλουθη συγχαρητήρια και ευχετήρια επιστολή:

 

+ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

ΝΑΞΟΥ-ΤΗΝΟΥ-ΑΝΔΡΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ

 

Τήνος 9/2/2003

Προς

τον Σεβασμιότατο Κο ΕΠΙΦΑΝΙΟ

Μητροπολίτη Θήρας, Αμοργού και Νήσων

ΘΗΡΑ

 

Σεβασμιότατε,

Η Καθολική Εκκλησία Νάξου-Τήνου-’νδρου-Μυκόνου συμμετέχει στη χαρά της Ορθοδόξου Αδελφής Εκκλησίας της Θήρας, Αμοργού και Νήσων, και αναπέμπει δεήσεις ευχαριστιών προς τον Ύψιστο, διότι σήμερα ο νέος και άξιος Ποιμενάρχης της αναλαμβάνει τα ποιμαντικά του καθήκοντα ενώπιον του πανηγυρίζοντας λαού της.

Η άξια και ομόφωνη εκλογή σας είναι αποτέλεσμα των πολλών χαρισμάτων, με τα οποία ο Αρχιποιμένας Χριστός σας πλούτισε. Είμαι βέβαιος, ότι διαδεχόμενος τον εξ ίσου άξιο και αγαπητό σε όλους μας Προκάτοχό σας Σεβασμιότατο Κο Παντελεήμονα, θα συνεχίσετε και θα επαυξήσετε το πλούσιο ποιμαντικό έργο της Ιεράς Μητροπόλεώς σας, ώστε να δοξάζεται και να υμνείται «το πάντιμον και μεγαλοπρεπές Όνομα» του Κυρίου και να επιτελείται η σωτηρία των ψυχών του Ποιμνίου.

Σας συγχαίρω θερμά και σας εύχομαι πλούσια την Αγία Χάρη του Τριαδικού και Μοναδικού Θεού μας. Όλος χαρά και μαζί με την παρούσα Εκκλησία στην σημερινή ενθρόνισή σας στον θρόνο της Αγίας Μητροπόλεως Θήρας, Αμοργού και Νήσων, αναφωνώ: ’ξιος, ’ξιος, ’ξιος και «Εις πολλά έτη Δέσποτα».

 Εν φιλήματι Αγίω

 

+ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου-’νδρου-Μυκόνου


žžžžžžžžžžžžžžžžž


Ένα πλούσιο συνοικέσιο

στην Τήνο του 1687 -1

 

 

Ήταν μέσα στο κατακαλόκαιρο του 1687, στις 3 Αυγούστου, όταν στο σπίτι ενός προύχοντα της Τήνου, του κυρ Θωμά Διασκούφη και της κυρίας Αννέζας, της γυναίκας του, υπήρχε ιδιαίτερη κίνηση. Ετοιμάζονταν για το βράδυ, που θα ερχόταν ο υποψήφιος γαμπρός, για να ζητήσει το χέρι της πρώτης κόρης της οικογένειας, της Κονταρίνας. Και ο γαμπρός πρέπει να ήταν προύχοντας στον τόπο του και έτσι η ετοιμασία έπρεπε να είναι μεγαλοπρεπής, ανάλογη με την υψηλή κοινωνική θέση όλων. Είχαν σφάξει τα κοκόρια για το δείπνο, όπως συνηθιζόταν, είχαν καλέσει τον επίσημο Βενετό νοτάριο τον κυρ Θωμά Περπινιάνη για να συντάξει το επίσημο προικοσύμφωνο και είχαν καλέσει ως μάρτυρες, όχι όποιους-όποιους, αλλά δυο μέλη του επισκοπικού Συμβουλίου, τους ιερείς πρε Σκορδιαλό Κορίνθιο και πρε Τζουάν Αντώνιο Διμάρκη, που ήταν στενοί φίλοι της οικογένειας. Και τα άλλα δυο αρχοντόπουλα, τα αδέλφια της υποψήφιας νύφης, ο μοναχογιός Μαρκέλλος και η τριτότοκη κόρη η Τρεβιζάνα, λεύτερα ακόμα κι αυτοί, ετοιμάζονταν και στολίζονταν για το επίσημο τραπέζι.  

Ο υποψήφιος γαμπρός ήταν ξένος, από τη Μήλο, πλούσιος κι αυτός και λεγόταν Τζαννέτος Λογγίνος. Δεν ξέρουμε πώς βρέθηκε στην Τήνο και πώς γνώρισε την όμορφη Κονταρίνα. Ίσως για εμπόριο (το πιο πιθανό), ίσως για άλλους λόγους. Οι γονείς του βρίσκονταν στην πατρίδα του και δεν είχε κανένα να τον συνοδέψει εκείνο το επίσημο βράδυ της ζωής του. Όμως είχε στη τσέπη του κάτι πολύ καλό: την επίσημη καταγραφή της κινητής και ακίνητης περιουσίας που του ανήκε και που ανερχόταν στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 9500-10000 ρεαλίων και που θα τα μοιραζόταν με την υποψήφια σύζυγό του, όπως θα δούμε πιο κάτω. Οι γονείς του, του είχαν στείλει από τη Μήλο τη συγκατάθεσή τους γι’ αυτόν τον γάμο και την ευχή τους. Ο ίδιος, απ’ τη στιγμή που ήταν ενήλικος, μπορούσε να κάμει αυτό το γαμήλιο συμβόλαιο και είχε τα δικαιώματα ώστε να διαθέσει την περιουσία του όπως επιθυμούσε, τόσο την κινητή, όσο και την ακίνητη, που θα την είχε μάλλον από τους γονείς του.

Αλλά και οι τηνιακοί πεθεροί δεν ήταν λιγότερο πλούσιοι. Είχαν πλουτίσει με το εμπόριο, φέρνοντας από τη Βενετιά και από αλλού πολύτιμα για το νησί αντικείμενα, ανάμεσα στα οποία ξεχώριζαν τα σιδερικά, αυτά που λέμε σήμερα «κιγκαλερία», καθώς και έτοιμη ξυλεία, όπως αντένες για τους πολυάριθμους ανεμόμυλους της Τήνου! Είχαν, μάλιστα, κτίσει στο λιμάνι του Αγ. Νικολάου αποθήκες και σπίτι, προκειμένου να αποθηκεύουν εκεί τα εμπορεύματά τους, φυλαγμένα και ασφαλή και στη συνέχεια να τα διαθέτουν στο αγοραστικό κοινό του νησιού. Εκτός απ’ όλα αυτά, οι Διασκούφηδες είχαν και σημαντική ακίνητη περιουσία, διασκορπισμένη σε όλη την Τήνο, ήταν ανάμεσα στους φεουδάρχες του νησιού και είχαν καταλάβει σημαντικές θέσεις στην τοπική διοικητική ιεραρχία. Βέβαια, δε μπορούσαν να παραγνωρίσουν τα δικαιώματα και των άλλων παιδιών, ιδιαίτερα του Μαρκέλλου, που, ως μοναδικό αγόρι (ίσως και πρωτότοκος) είχε μια σειρά από αναφαίρετα δικαιώματα που του εξασφάλιζαν οι νόμοι της εποχής και οι τοπικές συνήθειες που είχαν εδραιωθεί μεταξύ των κατοίκων από αιώνες τώρα, πάνω στην πατρική και μητρική περιουσία. Όμως τα αγαθά ήταν άφθονα και μπορούμε να πούμε με σιγουριά, 316 χρόνια μετά, πως υπήρχαν όλες οι προϋποθέσεις για ένα επιτυχημένο γάμο, τουλάχιστο από οικονομικής πλευράς...

Πριν από το δείπνο και αφού θα έγιναν οι απαιτούμενες συστάσεις και διαβεβαιώσεις που οδήγησαν στην προφορικές συναινέσεις για τον μελλοντικό γάμο, κάθισαν γύρω από το τραπέζι, όπου ο νοτάριος είχε όλα τα απαραίτητα για να συντάξει το γαμήλιο συμβόλαιο ή προικοσύμφωνο. Το έγγραφο αυτό παραδόθηκε στους ενδιαφερόμενους και καταγράφτηκε στο επίσημο βιβλίο του νοτάριου (στα ιταλικά), απ’ το οποίο έβγαλαν ένα αντίγραφο ένα αιώνα αργότερα, στις 29 Νοεμβρίου 1784 και το οποίο έφτασε μέχρι σε μας (ΑΚΤ, φακ. 49, φφ. 8-11). Και πρέπει να ομολογήσουμε πως πρόκειται για ένα πολύτιμο ιστορικό κείμενο για να γνωρίσουμε κάποιες λεπτομέρειες για το νομικό καθεστώς που ίσχυε στην Τήνο προς τα τέλη της βενετοκρατίας.

(Η συνέχεια στο επόμενο)


home

main

The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.
Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.
Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.
 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.
The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.
 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing.