Με το βλέμμα στραμμένο

στον Αναστημένο Κύριο

 

Πνεύμα πασχαλινής χαράς διατρέχει και τον μήνα Ιούνιο. Οι Δεσποτικές εορτές που τελούνται κατά τη διάρκειά του, ως θεολογικά πορίσματα του πασχαλινού Μυστηρίου, επικεντρώνουν το βλέμμα της πίστης μας στον Αναστημένο Κύριο, που προσφέρθηκε ως άμωμος Αμνός προς τον Πατέρα του χάρη των αδελφών του.

Η Εορτή της Ανάληψης μας αποκαλύπτει τη δόξα που κατέχει και πάλι ως μονογενής Υιός του Πατέρα, που κάθεται πλέον στα δεξιά της μεγαλοσύνης του, Κύριος ουρανού και γης, αφού τα πάντα υπέταξε κάτω από τα πόδια του (1 Κορ 15,27). Μέσα στους αλαλαγμούς των αγγέλων που βλέπουν τον Κύριό τους να ανέρχεται και να επιστρέφει στον επουράνιο θρόνο του, οι άνθρωποι συχνά ατενίζουν προς τα επάνω, ενώ θα έπρεπε να ασχολούνται με τη διάδοση του καλού μηνύματος, αφού αυτό τους ανέθεσε.

Η Εορτή της Πεντηκοστής ολοκληρώνει την προσφορά του Θεού προς την Εκκλησία και τον κόσμο. Η δωρεά του Αγίου Πνεύματος εγκαινιάζει τις δομές της Βασιλείας την οποία ο Ιησούς προκήρυξε στο Ευαγγέλιό του. Η ελευθερία του Αγίου Πνεύματος να πνέει όπου θέλει (Ιω 3,8) είναι το πρότυπο για όλους εκείνους που το λαβαίνουν. Η ελευθερία αυτή (όχι η ασυδοσία) πρέπει να διακατέχει τις δομές της Εκκλησίας (που είναι θεανθρώπινος οργανισμός), ώστε να είναι το πρότυπο για την ανθρώπινη κοινωνία γενικότερα, όχι προς επιβολή, αλλά παράδειγμα προς μίμηση. Με τον ίδιο και ταυτόχρονα ανάλογο τρόπο η Εκκλησία πρέπει να είναι ο κήπος των ανθισμένων αρετών και κάθε καλού, καρπών της παρουσίας και των ενεργειών του Πνεύματος του Αναστημένου Κυρίου, ώστε η κοινωνία των ανθρώπων να έχει υπόδειγμα προς μίμηση, αλλά και οδηγό προς την ποθούμενη τελειότητα, η οποία είναι και το τελικό αιτούμενο.

Η Εορτή της Αγίας Τριάδας είναι η απόρροια της αποκάλυψης του Θεού κατά το Μυστήριο της Ενσάρκωσης και της Απολύτρωσης. Ο Θεός αποκαλύπτεται ένας και τριαδικός, τέλεια κοινωνία προσώπων, τελικός σκοπός προς τον οποίον οδεύει η ανθρωπότητα στην ιστορία της. Η οικογένεια πρώτη, κύτταρο της κοινωνίας αλλά και της Εκκλησίας, ατενίζει προς την τριαδική θεϊκή ενότητα, παίρνει παράδειγμα και γίνεται «κατ’ οίκον Εκκλησία», εκεί όπου όντως συντελούνται τα μυστήρια της αγάπης.

Η Εορτή της Αγίας Δωρεάς του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου αποβλέπει στο να μας υπενθυμίσει πως σε όλη αυτή την πορεία δεν είναι τα πάντα ειδυλλιακά, ούτε πως η χριστιανική πίστη είναι ρομαντισμός. Ο άρτος των οδοιπόρων και ο οίνος της χαράς υφίστανται για να στηρίξουν τις δυνάμεις στον πορεία μας προς Εκείνον. 



Μεγ. Εβδομάδα-Πάσχα

v      Ως γενική προετοιμασία για τη Μεγάλη Εβδομάδα και τις πασχαλινές εορτές, η τοπική μας Εκκλησία, με επικεφαλής τον αρχιεπίσκοπο π. Νικόλαο, τέλεσε το απόγευμα της Κυριακής 21 Απριλίου Παντηνιακό Δρόμο του Σταυρού από τον Άγ. Φραγκίσκο ως το προσκύνημα της Ι. Καρδίας στο Εξώμβουργο. Με αρκετά σκληρό καιρό πολλοί πιστοί μελέτησαν τα πάθη του Κυρίου, συμμετέχοντας στη μελέτη βιβλικών κειμένων και προβληματιζόμενοι για τα πάθη του σημερινού ανθρώπου. Το κείμενο της Ακολουθίας ήταν εκείνο του Δρόμου του Σταυρού που είχε τελέσει ο πάπας Ιωάννης-Παύλος Β’ στο Κολοσσαίο της Ρώμης.  Στο τέλος αρκετοί πιστοί έλαβαν μέρος και στο Μυστήριο της Μετάνοιας.

v      Με τον οφειλόμενο σεβασμό και κατάνυξη οι πιστοί των ενοριών μας έλαβαν μέρος στις Ακολουθίες της Εκκλησίας μας για το Πασχαλινό Τριήμερο. Το απόγευμα της Μεγ. Τετάρτης με μικρή συμμετοχή του λαού τελέστηκε η Ευλογία των Αγίων Ελαίων στον Καθεδρικό ναό της Ξινάρας, όπου κοντά στον επίσκοπο οι ιερείς ανανέωσαν τις υποσχέσεις της χειροτονίας τους πως θα υπηρετούν τον λαό του Θεού με τη ζωή τους. Σε όλες τις ενορίες τελέστηκε η Θ. Λειτουργία του Μυστικού Δείπνου και σε μονοκλησιά η Ακολουθία των Παθών της Μεγάλης Παρασκευής, η Πασχαλινή Αγρυπνία με την Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία. Το πρωί της Μ. Παρασκευής τελέστηκε από τον Αρχιεπίσκοπό μας π. Νικόλαο η Ακολουθία των παθών και στον Καθεδρικό ναό σύμφωνα με το παλαιό τυπικό της Εκκλησίας της Τήνου.

v      Κατά την Εβδομάδα του Πάσχα σε πολλές ενορίες πραγματοποιήθηκε το αρχαίο έθιμο της πασχαλινής Αγάπης μετά την Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία σε κάποιο γραφικό εξωκκλήσι. 

Βρυσί

Στις 12 Μαΐου, δεύτερη Κυριακή του Πάσχα, πανηγύρισε το θεομητορικό προσκύνημα της Εκκλησιαστικής μας Επαρχίας με ιδιαίτερη επισημότητα. Τις προηγούμενες ημέρες η Επιτροπή του Προσκυνήματος είχε ετοιμάσει και διευθετήσει τους γύρω χώρους ώστε και πιο ευπαρουσίαστοι να είναι, αλλά και πιο λειτουργικοί.

Αποβραδίς τελέστηκε Αρχιερατική Παράκληση στον ενοριακό ναό του Αγ. Μιχαήλ του Ταραμπάδου προς τιμήν της Παναγίας, με τη συμμετοχή μεγάλου αριθμού πιστών από την Τήνο και τη Σύρο. Στην Ακολουθία προήδρευσε ο Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος, και έλαβαν μέρος ο εφημέριος π. Μάρκος Φώσκολος, ο υπεύθυνος του προσκυνήματος του Βρυσιού π. Φρ. Βιδάλης, ο εκπρόσωπος του Σεβ/ τατου Νούντσιου π. Ιωσήφ Spiteri, o εκπρόσωπος του Σεβ/τατου Μητροπολίτη Σύρου-Τήνου κλπ. κ. κ. Δωροθέου π. Στυλιανός Τουφεκλής, εκπρόσωποι των πολιτικών αρχών και της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ανήμερα της εορτής η λιτάνευση της Εικόνας της Παναγίας ξεκίνησε στις 9 πμ από τον Ταραμπάδο, με υπεύθυνο της λιτανείας τον π. Αντώνιο Φόνσο και συμμετέχοντες τους ππ. Γεώργιο Ανδριώτη και Νικ. Ψάλτη. Την Εικόνα την υποδέχτηκε στους χώρους του προσκυνήματος η Καθολική Ιεραρχία της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα στο σύνολό της, με επικεφαλής τον Πρόεδρό της Σεβ/τατο Νικόλαο, Αρχιεπίσκοπο των Καθολικών της Αθήνας ο οποίος και προήδρευσε στο Αρχιερατικό Συλλείτουργο. Συλλειτούργησαν όλοι οι ιερείς της Τήνου και άλλοι παρεπιδημούντες ιερείς και ιερομόναχοι. Στο Συλλείτουργο έλαβε μέρος μεγάλος αριθμός πιστών από την Αθήνα, τη Σύρο και όλες τις ενορίες του νησιού, με επικεφαλής τους βουλευτές Κυκλάδων κ. Ε. Παπαζώη και Ι. Χωματά, τον Νομάρχη Κυκλάδων κ. Ρήγα, τον Έπαρχο Τήνου κ. Α. Μαραγκό, τους κ. κ. δημάρχους Τήνου και Εξωμβούργου και τον κ. κοινοτάρχη Πανόρμου, πολλούς υποψήφιους στη νομαρχιακή και τοπική αυτοδιοίκηση, τον επικεφαλής του Α. Τ. Τήνου με άνδρες που φρόντισαν ώστε τα πολυάριθμα τροχοφόρα να κινηθούν με άνεση και δίχως προβλήματα, ο κ. Λιμενάρχης Τήνου, κ. ά.

Μετά την τέλεση της Θ. Λειτουργία ακολούθησε η ευλογία των οχημάτων και ο αγιασμός των οδηγών τους, σύμφωνα με το καθιερωμένο από δεκαετίες πρόγραμμα. 

Χώρα

v      Στις 25 Μαρτίου μετά τη δοξολογία για την Εθνική Εορτή, ο εφημέριος εκπροσώπησε τον Αρχιεπίσκοπο στην πανήγυρη και στις εκδηλώσεις του Π.Ι.Ι.Ευαγγελιστρίας.

v      Στις 27 Μαρτίου,  10 και 17 Απριλίου έγιναν τρεις ομιλίες στην ενοριακή αίθουσα,  σύμφωνα με το πρόγραμμα, με κεντρικό θέμα το Προσκυνηματικό ταξίδι του Αγ. Πατέρα στην Αθήνα.

v      Στις 31 Μαρτίου ο Σεβ/τατος Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος τέλεσε στην ενορία Αρχιερατική Θ. Λειτουργία κατά την οποία έδωσαν επίσημη Ομολογία πίστεως 23 έφηβοι της 1ης Γυμνασίου από όλες τις ενορίες του νησιού. Η Ομολογία Πίστεως ήταν καρπός ετοιμασία και πνευματικής περισυλλογής και προσέλευσης στο Μυστήριο της Συμφιλίωσης.

v      Στις 11 Απριλίου ο π. Φραγκίσκος Βιδάλης μίλησε προς τους γονείς των παιδιών που πρόκειται φέτος να λάβουν την 1η Κοινωνία. Με εντατικό τρόπο ετοιμάζονται και τα παιδιά που πρόκειται φέτος να προσέλθουν για πρώτη φορά στα Μυστήρια της Μετάνοιας (που έγινε στις 19 Μαΐου), της Ευχαριστίας (20 Μαΐου) και του Χρίσματος (Εορτή της Πεντηκοστής).

v      Στις 19 Απριλίου η ενορία μας πρόσφερε ένα λιτό νηστίσιμο δείπνο σε όλους τους ενορίτες. Οι προαιρετικές προσφορές τους διατέθηκαν για φιλανθρωπικούς σκοπούς.

v      Στις 22 και 23 Απριλίου τελέστηκε η Θ. Λειτουργία στα εξωκκλήσια του Αγ. Γεωργίου στην Παλλάδα και στο Βαρύ.

v      Στις 24, 25 και 26 Απριλίου ο υπεφημέριος π. Ριχάρδος κήρυξε Πνευματικές Ασκήσεις για τους ενορίτες ως προετοιμασία για το Πάσχα.

v      Στη Θ. Λειτουργία και τη Λιτανεία των Βαΐων, την Ακολουθία των Παθών και της Αναστάσεως προήδρευσε ο Σεβ/τατος π. Ιωάννης Περρής.

v      Τη Μεγ. Πέμπτη, 2 Μαΐου, τέλεσε τη Θ. Λειτουργία του Μυστικού Δείπνου ο Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος. Μετά το κήρυγμα του Θ. Λόγου ο Αρχιεπίσκοπος τέλεσε την Ακολουθία του Νιπτήρος, πλένοντας τα πόδια 12 ανδρών. Για πρώτη φορά αντιπροσώπευαν τους μαθητές 12 ενήλικοι άνδρες ντυμένοι με ειδικά στιχάρια. Συλλειτούργησαν ο Σεβ/τατος π. Ιωάννης, ο εφημέριος π. Ρόκκος και ο υπεφημέριος π. Ριχάρδος. Μετά παρατέθηκε δείπνο στην ενοριακή αίθουσα στους ιερουργούς και στους 12 «αποστόλους». Το δείπνο και τα 12 στιχάρια ήταν προσφορά του κ. Αλέκου Σίκ τον οποίο το ενοριακό Συμβούλιο ευχαριστεί και συγχαίρει με την ευχή να γίνει παράδοση στην ενορία μας η τελετή αυτή. 

v      Στις 8 Μαΐου τελέστηκε η αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στο Ενοριακό Κοιμητήριο.

v      Την Πέμπτη του Πάσχα ο Σεβ/τατος Αρχιεπίσκοπος μας χορήγησε το Μυστήριο του Βαπτίσματος και του Χρίσματος σε 12 ενήλικους και σε 9 παιδιά Αλβανούς στην καταγωγή. Οι ενήλικοι μετέλαβαν και για πρώτη φορά στα Άχραντα Μυστήρια, ενώ στις 13 Μαΐου έξι ζευγάρια από τους νεοφώτιστους τέλεσαν και τον Γάμο τους. Την κατηχητική και λειτουργική προετοιμασία των νεοφώτιστων είχαν αναλάβει οι Αλβανές στην καταγωγή Αδελφές Ιεραπόστολοι της Αγάπης (της μακάριας Μητέρας Τερέζας της Καλκούτας) και την ολοκλήρωσε ο Αλβανός ιερέας π. Σίμων Κούλλι που ευλόγησε και τους γάμους τους. Η τέλεση αυτών των Μυστηρίων είχαν αποκλειστικά μυσταγωγικό χαρακτήρα, χωρίς εξωτερικές εκδηλώσεις, πράγμα που έκαμε τους ίδιους αλλά και τους ομοεθνείς τους που παραβρέθηκαν να ζήσουν με μεγαλύτερη κατάνυξη τα Μυστήρια αυτά. Ευχαριστούμε τις Αδελφές και τον π. Κούλλι για την ανεκτίμητη πνευματική τους προσφορά. Στους νέους χριστιανούς ευχόμαστε να γίνουν μάρτυρες του Αναστημένου Χριστού μέσα στην κοινωνία μας και στους ομοεθνείς τους.

v      Στις 10 Μαΐου, Παρασκευή του Πάσχα η ενορία μας τέλεσε την Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στον ναό του Αγ. Φραγκίσκου και παρέθεσε γεύμα Αγάπης σε όλους τους πιστούς. Τη Θ. Λειτουργία τέλεσε ο π. Μάρκος Βιδάλης, εφημέριος Πατρών.

v      Στις 19 Μαΐου τέλεσαν τον γάμο τους ο Φραγκίσκος Δελλατόλας και η Μαριέττα Παπαγιαννοπούλου από τον Φαλατάδο. Τους ευχόμαστε να σχηματίσουν μια ευτυχισμένη χριστιανική οικογένεια.

Ποταμιά

v   Φέτος κατά τη διάρκεια της Τεσσαρακοστής τελέστηκε δυο φορές η Ακολουθία του Δρόμου του Σταυρού και δυο φορές η Τελετή προσκύνησης του Αγιοτάτου Μυστηρίου με επίκαιρα κηρύγματα.

v   Την Τρίτη του Πάσχα τελέστηκε η πασχαλινή Θ. Λειτουργία στην Κιουρά των Αγγέλων.

Μύκονος

v      Στις 26 Μαρτίου τελέστηκε στην ενορία μας η Ακολουθία του Δρόμου του Σταυρού για τους Αλβανούς πιστούς. Μια μαθήτρια του Γυμνασίου διάβαζε τα αναγνώσματα στην αλβανική γλώσσα. 

v      Στις 31 Μαρτίου τελέστηκε η Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία για τους πολυάριθμους τουρίστες που βρίσκονταν στο νησί, από διάφορα έθνη.

Κάμπος

v      Με κάθε επισημότητα τελέστηκαν οι Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας στις ενορίες του Κάμπου, του Κτικάδου και της Βωλάξ.

v      Στις 22 Απριλίου τελέστηκε η Θ. Λειτουργία προς τιμήν του Αγ. Γεωργίου στο ομώνυμο εξωκλήσι στους Μύλους.

v      Τη Δευτέρα του Πάσχα τελέστηκε Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στον Άγ. Ρωμανό. Μετά ακολούθησε το κοινό τραπέζι Αγάπης, στο οποίο πρόσφερε και τοπικός Σύλλογος.

Κτικάδος-Κιόνια

v       Την Τρίτη του Πάσχα, όπως είναι καθιερωμένο από αιώνες, τελέστηκε το πανηγύρι της Ανάστασης του Κυρίου στον Αγ. Φωτοδότη στα Κιόνια Μετά τη Θ. Λειτουργία και κατά τη διάρκεια του γεύματος Αγάπης, ο νέος Σύλλογος Κιονίων πρόσφερε κέρασμα, δώρα στα παιδιά και λαχειοφόρο αγορά.

v      Στις 8 Μαΐου τελέστηκε το ιδιωτικό λεγάτο του Αγ. Γεωργίου στους Μύλους.

Βωλάξ

v      Στις 25 Απριλίου τελέστηκε το λεγάτο του Αγ. Μάρκου στο ενοριακό Κοιμητήριο.

v      Την Πέμπτη του Πάσχα τελέστηκε η αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στην Παναγία Καλαμάν όπως κάθε χρόνο. Φέτος συλλειτούργησαν με τον εφημέριο ο π. Νικηφόρος Βιδάλης Βικάριος Αθηνών, ο εφημέριος Πατρών π. Μάρκος Βιδάλης και ο π. Νικ. Ψάλτης. Μετά τη Θ. Λειτουργία ακολούθησε το κοινό τραπέζι της Αγάπης κατά το οποίο ο Σύλλογος της Βωλάξ πρόσφερε σουβλιστά κρέατα σε όλους τους πολυάριθμους φιλέορτους.

Σκαλάδος

v      Από τις 3 έως τις 13 Μαρτίου, ο εφημέριός μας π. Σεβαστιανός Φρέρης απουσίασε στο εξωτερικό, και συμμετείχε σε πανευρωπαϊκό Συνέδριο ως εκπρόσωπος του Προσκυνήματος της Ιεράς Καρδίας του Εξωμβούργου. Κατά την απουσία του ο π. Μάρκος Μακρυωνίτης είχε την πνευματική ευθύνη της ενορίας, ενώ ο Σεβ/τατος π. Νικόλαος τέλεσε τη Θ. Λειτουργία το Σάββατο 9 Μαρτίου στις 7 μ.μ.

v       Το Σάββατο 16 Μαρτίου, δεχθήκαμε στο χωριό μας τον Επίσκοπό μας για την προγραμματισμένη κανονική του επίσκεψη. Από τις 5 μ.μ. ο εφημέριός μας τον δέχθηκε στο ενοριακό μας ναό, όπου και είχαν προσωπική συζήτηση. Ο Επίσκοπος ενημερώθηκε γενικά σχετικά με τους πιστούς και με την κατάσταση της ενορίας. Πληροφορήθηκε επίσης για τα θέματα που μας απασχολούν την περίοδο αυτή και γενικά ζήτησε να μάθει για όσα, ως Επίσκοπος, οφείλει να μεριμνά. Στις 6 μ.μ. συναντήθηκε επίσης με τα Μέλη του Ενοριακού Συμβουλίου και συζήτησε μαζί τους για τα θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους. Ιδιαίτερα τόνισε ότι, ως Ενοριακό Συμβούλιο δεν πρέπει να περιορίζονται μόνο στα θέματα που αφορούν τα υλικά πράγματα, αλλά να συμμετέχουν και στην όλη διαποίμανση της Ενορίας. Στις 7 μ.μ. ο Επίσκοπος τέλεσε τη Θ. Λειτουργία με τη συμμετοχή όλης της ενοριακής Κοινότητας. Ένα απλό κέρασμα, στο προαύλιο του ναού, έκλεισε την όμορφη αυτή συνάντηση.

v       Στις 24 Μαρτίου τ.έ. η ενορία μας είχε τη χαρά να υποδεχθεί στη μεγάλη κοινότητα των Χριστιανών το τέκνο των Μάριου Βιδάλη και Αικατερίνης-Χριστίνας Σκλάβου. Ο νεοφώτιστος ακούει στο όνομα Ιωάννης και γιορτάζει με τον προστάτη του χωριού, τον Ιωάννη τον Βαφτιστή, στις 24 Ιουνίου. Ανάδοχοι ήταν οι Πόπη Καρανάσου και Αγνή Ξενοπούλου. Στους ευτυχείς γονείς, στους αναδόχους και σε όλους τους συγγενείς ευχόμαστε να βλέπουν το παιδί να μεγαλώνει και «να αυξάνει σε σοφία, σε ηλικία και σε χάρη του Θεού».

v       Τον Απρίλιο, όσο μεγάλωναν οι μέρες τόσο μεγάλωνε και το χωριό μας. Λες και είχαν συνεννοηθεί, οι ξενιτεμένοι μας μάς έρχονταν φέτος λίγοι-λίγοι, κι εμείς, από το αναμμένο φως μόλις σουρούπωνε, από το ανοιχτό παράθυρο μόλις ξημέρωνε, παίρναμε είδηση ότι κι άλλος νεοφερμένος βρίσκεται στο χωριό. Για την Κυριακή των Βαΐων, όμως όλοι ήταν εδώ, όλα τα παράθυρα ήταν ανοιχτά και όλα τα σπίτια φωτισμένα.

v       Τι όμορφα που ήταν στο Σκαλάδο όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα! Οι φωνές των παιδιών διπλασιάστηκαν και οι μεγάλοι, τι κι αν ήρθαν για διακοπές, φόρεσαν τα ρούχα της δουλειάς κι ανέβασαν τα μανίκια τους!  Ξεμπαζώματα, καθαριότητες, μέχρι και δεντροφυτεύσεις στο χώρο δίπλα στην εκκλησία. Το χωριό πήρε νέα όψη, ετοιμαζόμενοι για τη μεγάλη γιορτή της Ανάστασης του Κυρίου. Μέχρι και η Παναγίτσα έβαλε τα γιορτινά της, και φωτίστηκε! Και τα βραδινά, όλοι βρισκόμασταν στο ραντεβού, σε κατανυκτικές τελετές, για να τελέσουμε το Μυστικό Δείπνο του Κυρίου, να μελετήσουμε τα πάθη του, να αγρυπνήσουμε προσμένοντας την Ανάσταση του Κυρίου. Κατάμεστη η εκκλησιά. Και την Κυριακή του Πάσχα, όλοι μαζί, ντόπιοι και ξενιτεμένοι, όλοι μαζί αγαπημένοι, φάγαμε το πασχαλινό αρνί και χαρήκαμε την μεγάλη γιορτή της αγάπης.

Λουτρά

v       Κρύος ο Απρίλης και τα χελιδόνια αργούν να έρθουν και να μας αναγγείλουν την άνοιξη. Και οι ξενιτεμένοι Λουτριανοί δεν ήρθαν φέτος να γιορτάσουν το Πάσχα μαζί μας. Σποραδικά πηγαινέλα, που ώσπου να τον αντιληφθείς είχε κιόλας φύγει. Τα σπίτια έμειναν κλειστά, ελάχιστες φωνές ακούστηκαν.

v       Την Τρίτη του Πάσχα άλλαξε το σκηνικό. Η γιορτή της Σπηλιώτισσας μάζεψε κόσμο. Ήταν, βλέπεις, και η γιορτή της πρωτομαγιάς. Πρώτος ο Σύλλογος τίμησε τη γιορτή, αφού άτομα ήρθαν από την Αθήνα για μια μέρα. Αλλά και πολλοί φίλοι από τα γύρω χωριά. Τους ευχαριστούμε για την αγάπη τους. Μετά την όμορφη απλή θεία Λειτουργία, όσοι έμειναν εκεί, κάτω από τα δέντρα, δεν πέρασαν άσκημα.

v      Ήρθε και η Πέμπτη του Πάσχα. Τη μέρα αυτή την περιμέναμε από πολύ καιρό. Όχι πως είχε οριστεί από μέρες πριν, αλλά επειδή είχε να γίνει από χρόνια πολλά! Χρόνια πολλά ήταν παραμελημένο το ξωκκλήσι του Αγίου Μάρκου. Και να που τα έφερε ο Θεός και επισκευάστηκε κι εκείνη τη μέρα το λειτουργήσαμε. Ευχαριστούμε την οικογένεια Φώσκολου που φρόντισε για την επισκευή. Το πλήθος που αυθόρμητα συγκεντρώθηκε σ’ αυτόν τον πανηγυρισμό ήταν ό,τι καλύτερο για να εκφράσει τις ευχαριστίες μας προς τους δωρητές.

Κέχρος

v      Στις 19 Μαρτίου έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος  ο Ιωσήφ Παλαμάρης του Μιχαήλ και της Μαρίας. Επίσης στις; 6 Μαΐου, τη Δευτέρα του Πάσχα, έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος η Μαρία Ρουγγέρη του Νίκου και της Νικολέτας. Στους ευτυχείς γονείς, που είναι μόνιμοι κάτοικοι της ενορίας μας, ευχόμαστε να δουν μια μέρα τα παιδιά τους καλούς και ώριμους χριστιανούς!

v      Τη Δευτέρα του Πάσχα τελέσαμε την Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στο εξωκλήσι του Αγ. Πέτρου στον Ακέρατο, ενώ την Τετάρτη του Πάσχα τελέσαμε στην ενορία μας τη Θ. Λειτουργία για την ανάπαυση όλων των κεκοιμημένων συγγενών και φίλων. Ευχαριστούμε όλους εκείνους που συνέβαλαν με οποιονδήποτε τρόπο στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεών μας.

v      Το Σάββατο του Πάσχα, 11 Μαΐου, τέλεσαν το γάμο τους ο Μιχάλης Παλαμάρης και η Φωτεινή Ξενάκη. Το Μυστήριο ευλόγησε ο π. Μάρκος Φώσκολος. Στο νέο ζευγάρι ευχόμαστε να σχηματίσουν μια ευτυχισμένη χριστιανική οικογένεια!

Κουμάρος

Μεγάλος αριθμός πιστών συνέρευσε και φέτος στην ενορία μας από τη Χώρα και την Αθήνα. Πολλοί οι νέοι που βοήθησαν ενεργά στην τέλεση όλων των Ακολουθιών του Πασχαλινού Τριήμερου. Το μεσημέρι της Κυριακής του Πάσχα όλοι οι ενορίτες παρακάθισαν σε κοινό τραπέζι Αγάπης, ενώ το απόγευμα τελέσαμε τον Εσπερινό και τη Λιτανεία της Ανάστασης.

Κρόκος

v      Στην Εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, στις 25 Μαρτίου πανηγύρισε με κάθε επισημότητα ο ενοριακός μας ναός. Την πανηγυρική Θ. Λειτουργία τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος, ενώ συμμετείχαν στο ιερό Συλλείτουργο πολλοί ιερείς της Τήνου. Παραβρέθηκαν και πολλοί ευλαβείς από διάφορες ενορίες και από την Αθήνα. 

Σμαρδάκιτο

v      Στις 16 Απριλίου ο π. Φραγκίσκος Βιδάλης μίλησε στους ενορίτες παρουσιάζοντας σε ανάλυση τις πνευματικές επιπτώσεις του προσκυνηματικού ταξιδιού του πάπα Ιωάννης-Παύλου Β’ στην Ελλάδα.

v      Τη Μεγάλη Τετάρτη το βράδυ αναβίωσε με πρωτοβουλία του κ. Γιάννη Φώσκολου, νέου προέδρου του Δ. Σ. του Συλλόγου Σμαρδάκιτου, το παλαιό χριστιανικό έθιμο για κοινό τραπέζι Αγάπης στην ενοριακή αίθουσα, με βάση τα ρεβύθια, με σκοπό να δοθεί σε όλους η δυνατότητα να συμφιλιωθούν μεταξύ τους ενόψει του πασχαλινού Τριημέρου. Σχεδόν όλοι οι ενορίτες έλαβαν μέρος. Ευχόμαστε να επικρατήσει και πάλι αυτό το έθιμο και να εδραιωθεί, έτσι ώστε να φέρνει θετικούς καρπούς στις ψυχές των ανθρώπων.

v      Τη Δευτέρα του Πάσχα τελέστηκε η καθιερωμένη αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στον Άγ. Γεώργιο (Ξυλομαχαίρι) την οποία προσφέρει κάθε χρόνο η οικογένεια του κ. Γιάννη Φώσκολου. Ακολούθησε στην πλατεία του χωριού αδελφικό κοινό γεύμα Αγάπης, στο οποίο πρόσφερε εδέσματα της εποχής ο Σύλλογος των αποδήμων του Σμαρδάκιτου.

Καρδιανή

v      Στις 27 Μαρτίου τελέστηκε η Θ. Λειτουργία του Ευαγγελισμού στο ιδιωτικό εξωκλήσι της παναγίας Σαραντίσας.

v      Στις 20 Απριλίου απεβίωσε στην Αθήνα όπου είχε μεταφερθεί για νοσηλεία ο Ματθαίος Δελλατόλας, σε ηλικία 66 ετών. Συλλυπούμαστε τους οικείους του και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυσης της ψυχής του!

v      Τη Δευτέρα του Πάσχα το απόγευμα, τέλεσαν τον γάμο τους στην ενορία μας ο Στέφανος Παλαμάρης (που κατάγεται από την Ποταμιά) και η Κυπαρισία Παπανικολάου (Αθήνα). Το Μυστήριο ευλόγησε ο εφημέριος Στενής π. Νικ. Ψάλτης, λόγω απουσίας του εφημέριου στην Άνδρο.

v      Την Τρίτη του Πάσχα τελέστηκε η καθιερωμένη αναστάσιμη Θ. Λειτουργία στον Άγ. Πέτρο, όπου μετά όλοι οι παρόντες παρακάθισαν σε κοινό γεύμα Αγάπης.

Άνδρος

Ο εφημέριος π. Μάρκος Φώσκολος επισκέπτεται την ενοριακή κοινότητα του Αγ. Ανδρέα κάθε 2η και 4η Κυριακή του μήνα. Το απόγευμα της Κυριακής των Βαΐων τέλεσε την ευλογία των Βαΐων και τη Θ. Λειτουργία, ενώ τη Μ. Δευτέρα τον Δρόμο του Σταυρού και την Σταυροπροσκύνηση. Η ενορία της Άνδρου τέλεσε την Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία τη Δευτέρα του Πάσχα. Ο εφημέριος επισκέφτηκε ακόμα την Άνδρο την Κυριακή 19 Μαΐου, ενώ αντιπροσωπεία της Ενορίας έλαβε μέρος και στην πανηγυρική τελετή στο Βρυσί, στις 12 Μαΐου. 

Κάτω Μέρη

v      Στις 13 Απριλίου απεβίωσε στην Αθήνα η Μαριέττα σύζ. Νικ. Ρεμούνδου (Σαγγάρη), σε ηλικία 80 ετών. Συλλυπούμαστε τους οικείους της και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής της.

v       Στις 8 Μαΐου τέλεσαν στην ενορία της Καλλονής τους γάμους των ο Πέτρος Αγ. Αρμακόλας από το Αγάπη και η Φραγκίσκα Γ. Αρμάου. Επίσης στις 18 Μαΐου τέλεσαν τον γάμο του ο Φαβιανός Ρουγγέρης και η Στεφανία Καλλίστου. Στα δυο νέα ζευγάρια ευχόμαστε να σχηματίσουν μια χριστιανική ευτυχισμένη οικογένεια!

v      Στις 17 Μαρτίου, ο Αρχιεπίσκοπος πραγματοποίησε Ποιμαντορική Επίσκεψη στη Καλλονή. Μετά τη Θεία Λειτουργία είχε πολύωρη συνάντηση με τα ενοριακά συμβούλια των 4 ενοριών της περιοχής. Και στις 27 Μαρτίου είχαμε την επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου, αυτή τη φορά για μια ομιλία σχετική με τις επιπτώσεις της Επίσκεψης του Πάπα στην Ελλάδα τον Μάιο του 2001.

v      Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, τελέσθηκαν σε "μονοκλησιά" στον Άγ. Ζαχαρία της Καλλονής όλες οι Ιερές Ακολουθίες της Μεγ. Εβδομάδας. Ας σημειωθεί πως η Ακολουθία των Παθών της Μεγάλης Παρασκευής τελείται σύμφωνα με το Τυπικό της Εκκλησίας της Τήνου. Η συρροή του κόσμου ήταν ιδιαίτερα μεγάλη και φέτος.

v      Κατά την Εβδομάδα του Πάσχα τελέστηκαν οι παρακάτω Αναστάσιμες Θ. Λειτουργίες στα ακόλουθα εξωκλήσια: τη Δευτέρα στην Κουναριά (παλαιά ενοριακή) και στον Λιντάδο (Άγ. Ανάργυροι), την Τρίτη στην Αγία Άννα (Σαμάντλα -Κόρης ο Πύργος).

v       Την τελευταία περίοδο τελέστηκαν στις ενορίες μας τα παρακάτω πανηγύρια: του Ευαγγελισμού στη Κουναριά, της Αγίας Ειρήνης στο Πάνω Πλωμάρι, του Αγ. Φιλίππου στην Καλλονή, του Αγ. Γεωργίου στην Καλλονή, στον Λιντάδο, στο Κρύο Νερό, στου Μαναρώλη, του Αγ. Μάρκου στον Πάρλα και του Αγ. Ισιδώρου του γεωργού στο Κάτω Κλείσμα.

v      Ο εφημέριος και το Ενοριακό συμβούλιο ευχαριστούν όσους συνέδραμαν για την γενική επισκευή της εκκλησίας της Αγίας Αικατερίνας και Αγίας Μαρίνας στο Κάτω Κλείσμα,  και κυρίως την κ. Ματούλα Άνδροβικ και τους κ. κ. Μάκη Φυρίγο και Αλέξανδρο Ρεμούνδο, που αγόρασε την καμπάνα.

 Χίος-Μυτιλήνη

Την Πέμπτη πριν από την Κυριακή των Βαΐων συνοδευόμενος από δύο μοναχές αναχώρησα μέσω Σύρου για το νησί της Χίου. Σ’ αυτό το νησί βρίσκεται η έδρα της δεύτερης τοπικής Εκκλησίας που από εννιά τώρα χρόνια ποιμαίνω. Είναι η ιστορική Καθολική Εκκλησία Χίου-Μυτιλήνης και Σάμου και λοιπών νησιών και νησίδων που βρίσκονται σε απόσταση «λαλήματος πετεινού» από την Τουρκία.

Στη Χίο η Εκκλησία είχε ενημερωθεί, πως κατά τον φετινό εορτασμό του Πάσχα θα έχουν μαζί τους τον επίσκοπό τους και αυτό θα  ήταν κάτι πρωτόγνωρο τον τελευταίο μισό αιώνα.

Είχα από καιρό πάρει την απόφαση, να εξασφαλίσω στα νησιά της Χίου και της Μυτιλήνης την παρουσία μου για μερικές μέρες πριν από την Κυριακή των Βαΐων, να επιστρέψω στην Τήνο για την καθαγίαση του Αγίου Μύρου τη Μεγάλη Τετάρτη το βράδυ και να γυρίσω και πάλι πίσω για να είμαι τη νύκτα και την ημέρα του Πάσχα στη Χίο και την Τρίτη του Πάσχα στη Μυτιλήνη.

Το απόγευμα του Σαββάτου πριν από τα Βάϊα, ο καθεδρικός ναός της Χίου ήταν έτοιμος για να δεχθεί τον λαό και να γιορτάσει την θριαμβευτική είσοδο του Ιησού στα Ιεροσόλυμα, κάνοντας ταυτόχρονα την έναρξη της Μεγάλης και Αγίας Εβδομάδας των Παθών του Κυρίου.

Όλα έγιναν στην ώρα τους, αφού δεν υπήρχαν και πολλά περιθώρια καθυστέρησης: η τελετή προβλεπόταν να κρατήσει τουλάχιστο μιάμιση ώρα και στη συνέχεια έπρεπε να αναχωρήσουμε για τη Μυτιλήνη.

Το πρωί, αρκετά νωρίς, είμαστε και οι τρεις στον ανακαινισμένο ναό της Παναγίας στη Μυτιλήνη. Στολισμένος με τη φροντίδα της  κυρίας Λουσίας και της μικρής της κόρης Ιωάννας είχε ανάγκη μόνο από τις τελευταίες λεπτομέρειες που απαιτούσε η τελετή των Βαΐων.

Στην Ακολουθία έλαβαν μέρος λίγοι Έλληνες, λίγοι Γάλλοι, λίγοι Γερμανοί, λίγοι από τη Βενεζουέλα και αρκετοί Αλβανοί, σύνολο τριάντα πιστών. Όλα έγιναν όπως είχαν προβλεφθεί και αφού εισάγαμε τους παρόντες στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας, όπως προβλέπει και το τυπικό της ημέρας, συμφωνήσαμε να επιστρέψουμε και πάλι από την Τήνο μέσω Χίου την Τρίτη του Πάσχα για να αναγγείλουμε την Ανάσταση του Κυρίου.

Έτσι τελείωσε το πρώτο μέρος της αποστολής μας στη Χίο και στην Μυτιλήνη. Το δεύτερο μέρος άρχισε τη Μεγάλη Παρασκευή το μεσημέρι και προβλεπόταν να ολοκληρωθεί την Τετάρτη του Πάσχα.

Αφού τέλεσα την Ακολουθία των Παθών στη Μητρόπολη της Ξινάρας, αναχώρησα από την Τήνο για Πειραιά. Στις 7.30 λάβαμε μέρος στην Ακολουθία των Παθών και στην περιφορά του Επιταφίου στους δρόμους του Πειραιά.

Το πλοίο αναχώρησε για Χίο στις 11 και με συνόδευαν οι συνεργάτες μου μοναχοί Ευάγγελος και Θηρεσία Φόνσου. Μαζί μας όμως ήταν και δύο χιλιάδες και κάτι παραπάνω συνταξιδιώτες μας που έφευγαν για Χίο και Μυτιλήνη.

Πρωί - πρωί αρχίσαμε να ετοιμάζουμε το Ναό της Χίου για τη βραδινή πασχαλινή Αγρυπνία. Στις 11,15 αρχίσαμε την Ιερή Ακολουθία με την ευλογία του φωτός και της πασχαλινής λαμπάδας. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα και με κάθε λαμπρότητα και επισημότητα ψάλαμε το ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ αναγγέλλοντας την Ανάσταση του Κυρίου. Μετά την πασχαλινή Θ. Λειτουργία ανταλλάξαμε τις ευχές με τους τριάντα περίπου παρόντες που είχαν έλθει από κοντά αλλά και μακριά για να γιορτάσουν την Ανάσταση του Κυρίου.

Το πρωί της Κυριακής στις 11 τέλεσα και πάλι τη Θεία Λειτουργία όπως και τη Δευτέρα του Πάσχα και έτσι άλλα πενήντα άτομα μπόρεσαν να συμμετάσχουν στην Πασχαλινή Θεία Λειτουργία.

Τη Δευτέρα του Πάσχα είχαμε προβλέψει ποιμαντική επίσκεψη στις δικαστικές φυλακές της Χίου. Χάρη στην ευγένεια και την ανθρωπιά του Διευθυντή τους, κ. Μ. Γκιάλη, την κατανόηση του Υπουργείου που μας έχει παραχωρήσει ειδική άδεια για τις επισκέψεις μας αλλά και της Κάριτας Χίου με την εντυπωσιακή κοινωνικής προσφοράς της κ. Σελέστ Παπαδοπούλου, μπορέσαμε να δώσουμε μια χριστιανική παρουσία με την επίσκεψή μας. Εκεί αποκτά κανείς μια εμπειρία πολύ δυνατή που σίγουρα δεν ξεχνιέται εύκολα.

Το απόγευμα της ίδιας μέρας τέλεσα τη Θεία Λειτουργία και συναντήθηκε με το Ενοριακό Συμβούλιο με το οποίο συζητήσαμε διάφορα θέματα που αφορούν τόσο την Ενορία όσο και την Επισκοπή.

Το πρωί της Τρίτης του Πάσχα και πάλι με το πλοίο αναχωρήσαμε για την ακριτική ενορία της Μυτιλήνης για να αναγγείλουμε και εκεί την Ανάσταση του Κυρίου. Ενώ ετοιμάζαμε το Ναό για την απογευματινή  Λειτουργία είχαμε την ευχάριστη έκπληξη να δεχτούμε την επίσκεψη της κ. Μενδώνη, Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού και του συζύγου της. Μετά τις αναστάσιμες ευχές ανταλλάξαμε κάποιες σκέψεις για το μέλλον αυτού του ιστορικού ναού και ζητήσαμε την συμπαράσταση του Υπουργείου Πολιτισμού. Η κα Γενικός δεν μας απογοήτευσε. Αντίθετα μας χάρισε κάποιες ελπίδες.

Δεν ξέρω αν ήταν απλή σύμπτωση ή κάτι άλλο, αλλά μετά από δύο μέρες και συγκεκριμένα την Πέμπτη του Πάσχα, επισκέφθηκε τον Ναό ο ίδιος ο Υπουργός Αιγαίου κ. Ν. Σιφουνάκης συνοδευόμενος από δημοσιογράφους στους οποίους και δήλωσε μεταξύ άλλων: « …. Στην Ελλάδα του 2002 τα θρησκευτικά μνημεία  άλλων δογμάτων και άλλων θρησκειών προστατεύονται και συντηρούνται, πόσο μάλλον ένα θρησκευτικό μνημείο  σαν αυτό της «Φραγκοκλησιάς» της Μυτιλήνης. Διαπίστωσα πως πρέπει να ευπρεπιστεί ο περιβάλλον χώρος του και να συντηρηθεί το εσωτερικό του. Ας μη ξεχνάμε  ότι το μνημείο της Καθολικής Εκκλησίας  είναι στον άξονα της οδού Ερμού και πρέπει, όπως και όλα τα μνημεία αυτού του άξονα , να τύχουν της προσοχής της Πολιτείας και των φορέων της. Η Ελληνική Πολιτεία θα συνδράμει σε αυτή την κατεύθυνση». Αν αυτή η επίσκεψη και οι δηλώσεις του Υπουργού είναι η απάντηση στις τρεις αναπάντητες επιστολές που του έχω στείλει και οι δηλώσεις γίνουν πράξεις, τότε καλύτερα που δεν μου απάντησε γραπτώς αλλά προσωπικώς. Θα περιμένω με αισιοδοξία, υπομονετικά και με την ελπίδα πως ο κος Υπουργός από τα λόγια προτιμά τα έργα!

Στις 6 το απόγευμα όλα ήταν έτοιμα και όπως είχε προβλεφθεί άρχισε η Θ. Λειτουργία. Τριάντα και ίσως κάτι παραπάνω άτομα βρέθηκαν εκεί για να γιορτάσουν μαζί μας ελληνικά, αλβανικά και γερμανικά την Ανάσταση του Κυρίου. Ήταν αληθινά μια γιορτή όπως αυτή που ζούσε η πρώτη Εκκλησία. Όλα ήταν όμορφα και δυνατά για να δώσουν ελπίδα και αισιοδοξία πως την πίστη δεν την εξασφαλίζει η ποσότητα αλλά η ποιότητα. Αμέσως μετά αναχωρήσαμε για Πειραιά, όπου φτάσαμε μετά από τη σχετική ταλαιπωρεία που είναι γνωστή σε όσους ταξιδεύουν αυτές τις μέρες. 

Επιθυμώ να ευχαριστήσω θερμά τις Αδελφές Λουκία Παλαμάρη, Θηρεσία  Φόνσου και τον Αδελφό Ευάγγελο Φόνσο, που με την έγκριση των προϊσταμένων τους, δέχτηκαν να αφήσουν για λίγο και πάλι τις κοινότητές τους και να με συνοδέψουν στις ακριτικές ενοριακές κοινότητες μας όπου, όπως πιστεύω, κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να αισθανθούν τη χαρά και να καρπωθούν τη χάρη του Μυστηρίου του Θανάτου και της Αναστάσεως του Κυρίου.

Προσωπικά δεν μετάνιωσα καθόλου που αυτό το Πάσχα, άφησα τα «ενενήντα εννέα» νοητά πρόβατά μου στα σίγουρα χέρια του κλήρου μου και πήγα να συναντήσω και να γιορτάσω το Πάσχα του Κυρίου με το «ένα». Αυτό το «ένα» ούτε έχει χαθεί αλλά ούτε και θα το αφήσω να χαθεί, γιατί το αγαπώ όπως τα «ενενήντα εννέα». + Νικόλαος

Κατά την εορτή του Μεγαλομάρτυρα Ισιδώρου, πολιούχου και προστάτη της Εκκλ. Επαρχίας Χίου, επισκέφτηκε το νησί ο Εφημέριος π. Αντ. Φόνσος. Το πρωί παραβρέθηκε στη Θ. Λειτουργία στην Ορθόδοξη Μητρόπολη και το απόγευμα τέλεσε τη πανηγυρική Θ. Λειτουργία στη εκκλησία την αφιερωμένη στον Άγ. Ισίδωρο, στην περιοχή "Τάλαρο".

Κατηχητικό

Το Σάββατο 20 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στο θεομητορικό προσκύνημα του Βρυσιού ολοήμερη συνάντηση των παιδιών των κατηχητικών μας Κέντρων με τον Επίσκοπο, τους ιερείς και τους κατηχητές τους, για προσευχή και μελέτη του θέματος των ιερατικών και μοναχικών κλήσεων. 


ΟΙ ΑΔΕΛΦΕΣ ΟΥΡΣΟΥΛΙΝΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ ΓΙΑ ΝΕΕΣ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΛΥΚΕΙΟΥ, ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ, ΕΝΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ 12ΗΜΕΡΟ ΝΑΞΟΣ, 19-31 ΙΟΥΛΙΟΥ 2002.

Πληροφορίες Αδ. Θηρεσία, τηλ. 0283023414


Επίσημο έγγραφο της Αγίας Έδρας για τη

ΛΑΪΚΗ ΕΥΣΕΒΕΙΑ

 

Στο τέλος του περασμένου έτους εγκρίθηκε και στη συνέχεια δόθηκε στη δημοσιότητα ένα κείμενο της Αγίας Έδρας που αναφέρεται στη «Λαϊκή ευσέβεια», δηλαδή στους ανεπίσημους εκείνους τρόπους με τους οποίους ο λαός εξέφραζε την πίστη του και την ευλάβειά του προς τον Θεό,  την Παναγία και τους Αγίους. Τους χαρακτηρίζω ως «ανεπίσημους» με την έννοια ότι οι τρόποι αυτοί με τους οποίους ο απλός κόσμος εξέφραζε την αγάπη του και την πίστη του δεν πήραν μορφή με κάποια απόφαση της Ιεραρχίας, αλλά εκδηλώθηκαν σιγά-σιγά μέσα στο σώμα της Εκκλησίας. Οι τρόποι αυτοί υιοθετήθηκαν αργότερα και εγκρίθηκαν όχι μόνο από τους τοπικούς επισκόπους, αλλά όταν έγιναν τρόπος έκφρασης της λατρείας του λαού σε μεγαλύτερες περιοχές (και κάποιες φορές και σε όλη την Εκκλησία), όχι μόνο τους ενέκρινε η Αγία Έδρα, αλλά οι πάπες τους συνέστησαν ως τρόπους με τους οποίους εκφράζεται αυθεντικά η χριστιανική πίστη μέσω της λατρείας. Τέτοιες περιπτώσεις είναι το Ροδάριο, η απαγγελία τριήμερων και εννεαήμερων προς τιμήν του Θεού, της Παναγίας ή των Αγίων, τα προσκυνήματα, ιδιαίτερες θρησκευτικές εκδηλώσεις με έντονη την πολιτιστική διάσταση στα πλαίσια των μεγάλων εορτών (Χριστούγεννα: η αναπαράσταση της φάτνης, Μεγάλη Παρασκευή: η αναπαράσταση των παθών και της σταύρωσης), ο αγιασμός των οικογενειών στην περίοδο των Θεοφανίων ή το Πάσχα, η λατρεία προς τους κεκοιμημένους πιστούς, οι λιτανείες (του Επιταφίου, του Πάσχα, της Αγ. Δωρεάς) κ. ο. κ.

Υπάρχουν λαϊκές εκδηλώσεις ευσέβειας που έχουν καθιερωθεί είτε πρακτικά είτε με επέμβαση της Αγ. Έδρας σε όλη την Εκκλησία, όπως η απαγγελία του Ροδαρίου, η λιτανεία της Αγ. Δωρεάς. Υπάρχουν άλλες λαϊκές εκδηλώσεις ευσέβειας που αφορούν μόνο ορισμένες περιοχές, όπως για παράδειγμα η λιτανεία του Επιταφίου που προέρχεται από την ανατολική παράδοση, καθώς υπάρχουν και εκδηλώσεις λαϊκής ευσέβειας που αποτελούν χαρακτηριστική παράδοση ενός τόπου ή μιας τοπικής εκκλησιαστικής επαρχίας. Αρκετές από τις παραδόσεις αυτές δεν έχουν διαδοθεί ούτε πέρα από τα στενά όρια μιας πόλης ή μιας περιοχής, όμως αυτό δεν αποτελεί λόγο για να πάψουν να υπάρχουν και να καταργηθούν, όταν συμβάλλουν στην τόνωση της πίστης και γίνονται ευκαιρίες για την εξωτερίκευσή της. Για παράδειγμα, στα νησιά μας έχουμε τη λαϊκή ευσέβεια η οποία εκδηλώνεται και μέσω της κτήσης μικρών εξωκκλησίων που οικοδομήθηκαν στο παρελθόν μέσα στις αγροτικές ιδιωτικές ιδιοκτησίες και που γίνονται ευκαιρία για εκδηλώσεις πίστης, έξω από τα αυστηρώς καθιερωμένα λατρευτικά όρια.

Συχνά, όμως, η λαϊκή ευσέβεια έχει δώσει λαβή να αναπτυχθούν δεισιδαιμονίες, αντιλήψεις και πρακτικές που έρχονται σε ευθεία αντίθεση με την αυθεντική χριστιανική πίστη. Άλλοτε, πάλι, κάποιες απ’ αυτές τις εκδηλώσεις έχουν καταντήσει φολκλορικές διαδηλώσεις που δεν ευνοούν την πίστη, αλλά τον καταναλωτισμό. Όλες αυτές οι εκδηλώσεις, έστω και αν «προέρχονται από την παράδοση του λαού μας» (όπως αναμασούν συχνά οι εκφωνητές των καναλιών και όχι μόνο...) αποτελούν επικίνδυνες παρεκτροπές ως προς την πίστη και δεν μπορεί η Εκκλησία να γίνεται νεροκουβαλητής στον μύλο του μαμωνά ή να αποδεικνύεται απλός συντηρητής παραδόσεων που δεν ταιριάζουν με το «πιστεύω» της.

Επιβάλλεται, λοιπόν, η διάκριση των παραδόσεων. Υπάρχει η Παράδοση και οι παραδόσεις. Η Παράδοση είναι ισόκυρη με τον Λόγο του Θεού, ενώ οι παραδόσεις άλλοτε μπορεί να βοηθούν και άλλοτε να ξεστρατίζουν την πίστη του λαού, μετά τον εκφυλισμό που μπορεί να έχουν υποστεί στο πέρασμα των αιώνων. Ας θυμηθούμε πως ισχύει και σήμερα εκείνο που είπε ο Ιησούς στους Φαρισαίους, πως η παραδόσεις των ανθρώπων γίνονται συχνά η αιτία για να παραβιάζονται οι εντολές του Θεού. Η «διάκριση» είναι μια χριστιανική αρετή, που πρέπει να τη σεβόμαστε και να την αναγνωρίζουμε σ’ εκείνους που ο Θεός όρισε ως ποιμένες του ποιμνίου του. 



ΟΜΑΔΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

ή

Ο «ΑΤΛΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ 2000»

 


Δεν πρόκειται για κάποια πραγματική φωτογραφία, αλλά για την εικόνα της Καθολικής Εκκλησίας σε αριθμούς. Την ομαδική αυτή φωτογραφία την οφείλουμε, όπως κάθε χρόνο, στη Στατιστική Επετηρίδα της Αγίας Έδρας.

Σύμφωνα, λοιπόν, με αυτά τα στοιχεία που «φωτογραφίζουν» την Εκκλησία στο έτος 2000, οι καθολικοί σε όλο τον κόσμο ανέρχονται σε 1 δις και 45 εκατομμύρια ψυχές, κάπου 7 εκατομμύρια αύξηση μέσα σε ένα χρόνο (1999). Μια μεγάλη οικογένεια σε μικρή, αλλά σταθερή αύξηση.

Θα μπορούσαμε να πούμε, με βάση αυτούς τους αριθμούς πως σε κάθε 100 κατοίκους του πλανήτη οι 17,3 είναι καθολικοί, με μια μικρή απόκλιση από το 1999, όταν ήταν το 17,4%. Συγκρίνοντας τα στοιχεία με το έτος 1978 (έτος εκλογής του πάπα Ιωάννη Παύλου Β’), η αύξηση είναι του 38% (οι καθολικοί το 1978 ήταν 757 εκατομμύρια). Όμως ελαττώθηκε η σχετική παρουσία τους: το ’78 ήταν το 18%. Αυτό σημαίνει πως ο αριθμός των πιστών δεν αυξάνει με τον ρυθμό της αύξησης του πληθυσμού της γης. Και αυτό οφείλεται κυρίως στους ρυθμούς αύξησης του πληθυσμού στην Ασία, όπου η Εκκλησία παραμένει μειονότητα. Κατά ήπειρο, τα στοιχεία μας δίνουν την παρακάτω εικόνα:

 

Ως προς το 1978

2000

Ασία

Αύξηση κατά 69,4 %

 Το 2,9 % του πληθυσμού

Αφρική

137,4 %

 

Ευρώπη

5,8 %

40 %

Β. Αμερική

 

63 %

N. Αμερική

 

86,6% - 90,1%

O αριθμός των επισκόπων αυξήθηκε από 3.714 σε 4.541, καθώς επίσης και ο αριθμός των ιερέων που έφτασε τον αριθμό των 405 χιλιάδων (-3,75% σε σχέση με το 1978). Ενώ ο αριθμός των ιερέων βρίσκεται σε μικρή, αλλά συνεχή αύξηση, ελαττώνεται ο αριθμός των ιερομονάχων (με εξαίρεση την Ασία).

Ενώ αυξάνεται ο αριθμός των μονίμων διακόνων (+678% στην Ευρώπη, σε σχέση με τον ’78), ελαττώνεται σημαντικά ο αριθμός των μοναχών μη ιερέων (από 76000 σε 55000). Σε πολύ σοβαρό ποσοστό (19%) μειώθηκε και ο αριθμός των μοναζουσών μέσα στα τελευταία 22 χρόνια. Ταυτόχρονα, όμως, παρατηρείται αύξηση των μοναχών στις υπό ανάπτυξη χώρες του κόσμου. Ιδιαίτερα αυξημένος ο αριθμός των υποψήφιων ιερέων: από 64 χιλιάδες το 1978, το έτος 2000 ο αριθμός είχε φτάσει στο ύψος ρεκόρ των μετασυνοδικών χρόνων, τις 111000 ιεροσπουδαστές. Ιδιαίτερα αυξημένα τα ποσοστά στην Ασία και Αφρική και λιγότερο, αλλά πάντα σε αύξηση, στην Αμερική, Ευρώπη και Ωκεανία.

To 2001 έχει να παρουσιάσει, δυστυχώς, αύξηση των φονταμενταλιστικών κινημάτων που οδηγούν στην τρομοκρατία, αλλά και τα σκληρά μέτρα με τα οποία απαντούν ή ενεργούν οι εκπρόσωποι της κρατικής εξουσίας, που ευκαιρία γύρευαν για να περιστείλουν τις ατομικές ελευθερίες και να καταπνίξουν στο αίμα όποιες νόμιμες εθνικές και θρησκευτικές διεκδικήσεις. Και, δυστυχώς, η κατάσταση αυτή δείχνει να κλιμακώνεται και μέσα στο 2002, όπως στην περίπτωση του ανοικτού πολέμου στη Μέση Ανατολή που δε λέει να κλείσει. Όλα αυτά αποτελούν ύβρη προς τον άνθρωπο και προς τον Θεό, τον οποίο συχνά επικαλούνται και τα δυο μέρη, ώστε να δικαιολογήσουν τις αθέμιτες πράξεις τους. Ανάμεσα στα θύματά τους αναρίθμητοι οι αθώοι και ανυπεράσπιστοι, που το μόνο τους αδίκημα ήταν να πιστέψουν στον Χριστό ή και διότι ανήκαν σε μια διαφορετική θρησκευτική ομολογία. Ο κατάλογος μακρύς και ατέλειωτος στην Αφρική, την Ασία, τη Ν. Αμερική και αλλού. Θα αναφέρουμε τα ονόματα 33 μόνο καθολικών πιστών που πέθαναν κατά μαρτυρικό τρόπο μέσα στο 2001. Ιερείς, λαϊκοί, μοναχοί και μοναχές που πρόσφεραν τη ζωή τους ενώ βρίσκονταν στην εκτέλεση του καθήκοντος, συχνά μακριά από τις πατρίδες στις οποίες είχαν γεννηθεί. Είχαν πάει σε άλλη μακρινή χώρα για να κηρύξουν και να δώσουν μαρτυρία για το Ευαγγέλιο της αγάπης και της σωτηρίας και έπεσαν θύματα του εθνικού και θρησκευτικού φονταμενταλισμού. Αποτελούν ένα μικρό τάγμα στη μεγάλη στρατιά του Αρνιού (Απ 7,9-14). 

 


1. Αδελφή Dionitia Mary (India) – 21/1

2. Πατήρ Pietro De Franceschi από Italia, (Μοζαμβίκη) – 1/2

3. Πατήρ Tom Manjaly από την Ινδία – 2/2

4. Πατήρ P. Nazareno Lanciotti από την Ιταλία (Βραζιλία) – 21/2

5. Πατήρ Jan Franzkevic από την Πολωνία (Σιβηρία) – 15/4

6. Αδελφή Barbara Ann από ΗΠΑ (Γουατεμάλα) – 5/5

7. Π. Raymond Gamache από Καναδά (Περού) – 7/5

8. Πατήρ Raphael Paliakara (Ινδία) – 15/5 

9. Πατήρ Andreas Kindo (Ινδία) – 15/5

10. Ιεροσπ. Joseph Shinu (Ινδία) – 15/5

11. Πατήρ Ηenryk Dejneka από την Πολωνία (Καμερούν) – 17/5

12. Αδ. Claire Rumongi (Μπουρούντι) – 11/6

13. Π. Leonardo Alzate (Κολομβία) – 14/6

14. Πατήρ Martin Royackers από τον Καναδά (Ιαμαϊκή) – 21/6

15. Πατήρ Fabian Thom από την Αυστραλία (Παπούα) – 16/8

16. Π. Galeano Buitrago  (Κολομβία) – 27/8

17. Πατήρ Emil Jouret από το Βέλγιο (Κογκό) – 28/8

18. Πατήρ Rufus Halley από την Ιρλανδία (Φιλιππίνες) – 29/8 

19. Π. Hector Velez (Κολομβία) – 2/9

20. Π. John Baptist Crasta (Ινδία) – 6/9

21. Giuliano Berizzi λαϊκός ιεραπόστολος από την Ιταλία (Ρουάντα) – 6/10

22. Πατήρ Ettore Cunial από την Ιταλία (Αλβανία) – 8/10

23. Πατήρ Ernesto Martearena από την Αργεντινή – 8/10

24. Πατήρ Gopal από την Ινδία – 12/10

25. Πατήρ Celestino Digiovambattista από την Ιταλία (Αφρική) 13/10 

26. Αδελφή Lita Castillo από το Περού (Χιλή) – 29/10

27. Πατήρ Simeon Coly (Σενεγάλη) – 7/11

28. Πατήρ Hubert Hofmans από την Ολλανδία (Παπούα) – 23/11 

29. Πατήρ Peter Obore από το Σουδάν (Ουγκάντα) – 24/11

30. Sarita Toppo, λαϊκή από την Ινδία – 28/11

31. Πατήρ Michael DAnnucci από την Ιταλία (Ν. Αφρική) – 8/12

32. Πατήρ Michael Mac (ΗΠΑ) – 8/12

33. Suor Philomena Lyons από την Ιρλανδία – 15/12


Σύνολο: 25 ιερείς, 5 μοναχές, 1 ιεροσπουδαστής και 2 λαϊκοί.

Χώρες καταγωγής

Ευρώπη 12 (6 Ιταλία, 2 Πολωνία, 2 Ιρλανδία, 1 Βέλγιο, 1 Ολλανδία), Ασία: 8 (Ινδία), Αμερική: 9 (3 Κολομβία, 2 ΗΠΑ, 2 Καναδάς, 1 Αργεντινή, 1 Περού), Αφρική: 3 (Μπουρούντι, Σενεγάλη, Σουδάν), Ωκεανία: 1 (Αυστραλία)

Χώρες όπου πέθαναν

Ασία: 10 (8 Ινδία, 1 Φιλιππίνες, 1 Σιβηρία),  Αμερική: 10 (3 Κολομβία, 1 Ιαμαϊκή, Βραζιλία, Γουατεμάλα, Περού, Αργεντινή, Χιλή, ΗΠΑ), Αφρική 9 (Καμερούν, Ουγκάντα, Μπουρούντι, Κογκό, Ρουάντα, Βουρκίνα, Σενεγάλη, Ν. Αφρική, Μοζαμβίκη),  Ευρώπη: 2 (Αλβανία, Ιρλανδία), Ωκεανία: 2 (Παπούα Ν. Γουινέα). 

 

Ο κατάλογος αυτός συνεχίζει να αυξάνει καθημερινά. Επίσκοποι, ιερείς, μοναχοί και λαϊκοί συνεχίζουν να προσφέρουν τις ζωές τους και το αίμα τους σε καθημερινή βάση, για την εξάπλωση της Βασιλείας του Θεού. Και ενώ ακούμε και διαβάζουμε για άλλες ιστορίες, που σκανδαλίζουν τον λαό του Θεού και τους μη χριστιανούς στον λεγόμενο προηγμένο κόσμο, δεν πρέπει να λησμονούμε και κείνους που αποτελούν το αντίβαρο στην πλάστιγγα του κακού

Είναι αλήθεια πως ο κόσμος συνεχίζει να υπάρχει ακόμα σήμερα, χάρη στους αγίους που τον κατοικούν.

 

Διορισμός νέου Δ. Σ. στην ΚΑΡΙΤΑΣ Τήνου

 

Ν Ι Κ Ο Λ Α Ο Σ

ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΑΞΟΥ –ΤΗΝΟΥ ΑΝΔΡΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΣ ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΧΙΟΥ

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΝΤΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ

 

 Τήνος 1/2/2002

Το έργο της κοινωνικής συμπαράστασης στην Εκκλησιαστική μας Επαρχία ασκείται άτυπα με πολλή γενναιοδωρία και αγάπη για τον συνάνθρωπο και τυπικά μέσα από την οργανωμένη προσπάθεια της Εκκλησίας που ονομάζεται Κάριτας και διαθέτει δύο Παραρτήματα την Κάριτας Τήνου και την Κάριτας Νάξου.

Μετά την οργάνωση και τη λειτουργία του της Κάριτας Νάξου, θεωρήσαμε χρήσιμο, να προχωρήσουμε στην ανανέωση του ΔΣ της Κάριτας Τήνου για να δώσουμε τη δυνατότητα και σε νέα μέλη της Εκκλησίας μας να προσφέρουν την υπηρεσία τους στον ευαίσθητο αυτό τομέα της κοινωνικής συμπαράστασης.

Στην ανανέωση αυτή θέτουμε Πρόεδρο και Αναπληρωτή Πρόεδρο δύο λαϊκά μέλη της Εκκλησίας τα οποία έχουν δώσει πολλά δείγματα ανθρώπινης ευαισθησίας και μας πείθουν πως έχουν το ειδικό χάρισμα να στέκονται κοντά στον άνθρωπο που αντιμετωπίζει κάθε είδους σημερινής φτώχειας.

Ευχαριστώ τα άτομα εκείνα που, μέσα από το απερχόμενο συμβούλιο, έδωσαν ό,τι καλύτερο διέθεταν στο έργο της κοινωνικής συμπαράστασης. Τα καλώ να συνεχίσουν να βοηθούν το έργο της Κάριτας η οποία, παρά τις όποιες δυσκολίες, αποδεικνύει πως η φιλανθρωπία στην Τήνο είναι μια καθημερινή πράξη.

Ορίζω ως μέλη του ΔΣ της Κάριτας Τήνου και για μια πενταετία:

Την Κα Ρίτα Δελλατόλα σύζυγο Αντωνίου ως ΠΡΟΕΔΡΟ,

Τον Κο Χρήστο Βαλαρή ως ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟ,

Την Κα Ειρήνη Βιδάλη σύζυγο Στεφάνου ως ΤΑΜΙΑ,

Τον Αδ. Λεονάρδο Μαραγκό ως Αντιπρόσωπο στην Κάριτας-Ελλάς και ως Υπεύθυνος  κίνησης

Την Αδ. Λουκία Παλαμάρη ως ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ,

Τις κυρίες Κούλα Ζαλώνη σύζυγο Αλοϊσίου (Στενή) και Ζωρζέττα Πρελορέντζου (Κώμη) ως υπεύθυνες για τον ρουχισμό και τα τρόφιμα.

 

Εύχομαι ο Κύριος να σας ευλογεί και να οδηγεί τα βήματά σας κοντά στον συνάνθρωπο που έχει ανάγκη από ηθική και υλική βοήθεια.

 

Με πολλή εν Χριστώ αγάπη

 

+ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου


 

ΑΔ. ΠΑΜΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΑΘΗΝΑ 60

 

ΑΓΝΗ ΦΩΣΚΟΛΟΥ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ  20 €

ΔΕΡΜΙΤΖΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΗΤΗ 20 €

ΙΩΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ ΑΘΗΝΑ 15 €

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ ΠΑΓΚΡΑΤΙ 15 €

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΒΕΡΤΗΣ 20 €

ΚΑΡΜΕΛΛΑ ΒΙΛΛΑ ΑΘΗΝΑ 50 €

ΜΑΙΡΗ ΑΠΕΡΓΗ ΑΘΗΝΑ 20 € 


ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ ΑΝΔΡΙΩΤΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΗΣ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΙΟΥ ΤΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑ ΚΑΛΛΟΝΗ 15 €

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΓΟΝΕΩΝ ΣΥΖΥΓΟΥ ΚΑΙ ΑΔΕΛΦΩΝ ΣΤΕΝΗ 5 €

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΔΕΛΛΑΤΟΛΑ ΑΘΗΝΑ 50 €

ΜΑΡΙΑ ΦΙΟΡΑΝΤΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΓΟΝΕΩΝ, ΣΥΖΥΓΟΥ ΚΑΙ ΣΥΓΓΕΝΩΝ 20 €

ΜΑΡΙΑ ΔΕΛΛΑΤΟΛΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΝΘΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΜΑΡΙΟΥ 20 €

Σας ευχαριστούμε!

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

ΤΗΝΙΑΚΑ ΑΝΑΛΕΚΤΑ

ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ "ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ"

ΤΗΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΝΑΞΟΥ-ΤΗΝΟΥ

Τόμοι 3 και 4

Ζητείστε τους στα τηλ. 0283051813 και 0283031359

ή στους εφημερίους σας

Τιμάται 5000 δρχ. ο καθένας

Είναι ένα καλό και χρήσιμο δώρο!!!

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

 

Οι Μαριανοί Αδελφοί οργανώνουν στην Κολυμπήθρα Τήνου

α) Από 22 Ιουνίου μέχρι 9 Ιουλίου κατασκήνωση για αγόρια Ε', Στ’ Δημοτικού και 1ης & 2ας  Γυμνασίου που θέλουν να ζήσουν σ' ένα χριστιανικό περιβάλλον και να περάσουν ένα ευχάριστο καλοκαίρι.

β) Από 1 Αυγούστου μέχρι 5 Αυγούστου  τη Δεύτερη Πενθήμερη Συνάντηση Επικοινωνίας και Στοχασμού για νέους 3ης Γυμνασίου και Λυκείου

που θέλουν να εμβαθύνουν την πίστη τους

και να ζήσουν μια εμπειρία αδελφοσύνης και επικοινωνίας.

Πληροφορίες και εγγραφές : Αδ. Ματθαίος Λεβαντίνος, τηλ. : 010 2522402

π. Φραγκίσκος Βιδάλης, τηλ. 02830 51208

 

«T H N I A K A  M H N Y M A T A»

Μηνιαία Έκδοση των Καθολικών Εκκλησιών

Νάξου – Τήνου – Μυκόνου – Άνδρου & Χίου

Υπεύθυνος έκδοσης:  π. Μάρκος Φώσκολος

Ταχ. Θυρίδα 8 *  842 00 ΤΗΝΟΣ ή Καρδιανή *  842 01 ΤΗΝΟΣ 

τηλ / fax: 0283031359   e-mail: pmftinos@otenet.gr

Διανέμεται Δωρεάν

home

main

The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.
Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.
Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.
 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.
The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.
 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing.