Μετάνοια και καταλλαγή

στο 2002

 

Μέσα σε ένα ελπιδοφόρο κλίμα ζούμε τη φετινή Τεσσαρακοστή. Μια σειρά από γεγονότα σημάδεψαν την περασμένη χρονιά, αρχής γενομένης από το προσκυνηματικό ταξίδι του πάπα Ιωάννη-Παύλου Β’ τον περασμένο Μάιο στην Αθήνα. Ήταν ένα γεγονός καταλύτης για την πορεία των εκκλησιαστικών πραγμάτων στη Χώρα μας, έτσι που αποτέλεσε την αφετηρία σημαντικών εξελίξεων στις σχέσεις των δυο Εκκλησιών, Καθολικής και Ορθόδοξης, σε τοπικό αλλά και σε γενικότερο επίπεδο. Φτάνει να παρατηρήσουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τις εξελίξεις αυτές ο ελληνικός ημερήσιος τύπος. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο τοποθετείται και η πρόσφατη επίσκεψη της αντιπροσωπείας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος στο Βατικανό πριν λίγες μέρες και απ’ την οποία δημοσιεύουμε τα κείμενα των επίσημων προσφωνήσεων.

Ίσως να φαίνεται υπερβολική εμμονή η αναφορά μας στα γεγονότα αυτά. Δεν αποτελεί εμμονή, αλλά απλή καταγραφή γεγονότων που, ελπίζουμε, ότι θα διαμορφώσουν τα νέα πλαίσια για μια νέα εποχή. Και η ελπίδα μας γι’ αυτή τη νέα εποχή δε θα πάψει να μας συνέχει ωσότου τη δούμε εδραιωμένη, για το καλό της νέας γενεάς και για τη πρόοδο του επανευαγγελισμού του κόσμου μας.

Έτσι η φετινή Τεσσαρακοστή αποκτά ένα νέο νόημα για την τοπική μας Εκκλησία. Η μετάνοια και η καταλλαγή, που αποτελούν το πνευματικό νόημα της κάθε νηστείας, αποκτούν νέες διαστάσεις, εκκλησιολογικές. Η Εκκλησία δεν είναι μόνο αγία, έχουσα ως Κεφαλή της τον αναμάρτητο Ιησού Χριστό, αλλά είναι και αμαρτωλή, αφού αμαρτωλοί την αποτελούν, ως μέλη της. Η εκκλησιολογική συνείδηση των χριστιανών, τους κάνει να αισθάνονται μέλη ο ένας του άλλου, να συγχαίρουν, αλλά και να συμπάσχουν (1 Κορ κεφ. 12). Με την προοπτική του σταυρικού θανάτου του Κυρίου και της ένδοξης ανάστασής του από τους νεκρούς τα μέλη της Εκκλησίας μας καλούνται να ζήσουν την καταλλαγή και τη συμφιλίωση με τους αδελφούς τους στην πίστη. Να συμφιλιωθούν με την ιστορία τους, απώτερη και πρόσφατη, ώστε να ανοίξει το μονοπάτι για τη νέα εποχή της χάρης του Θεού. Ο Θεός πραγματοποίησε μεγαλεία ανάμεσά μας και άγιο είναι το Όνομά του. Άνοιξε προοπτικές που δεν τις φανταζόταν κανένας πριν ένα χρόνο και τώρα η καταλλαγή αυτή είναι ο μοναδικός δρόμος που καλούμαστε να διανύσουμε. Ο ποιμαντικός προγραμματισμός της επόμενης δεκαετίας, όπως ζητήσαμε από την Ιεραρχία, θα πρέπει να έχει ως βάση του αυτή την καταλλαγή, και προϋποθέτει τη μετάνοια, δηλαδή την επιστροφή προς τον Θεό. Αυτός είναι η πηγή και ο τελικός σκοπός της κάθε συμφιλίωσης. Αλλιώς δεν έχει νόημα.    

  



ΧΩΡΑ

v     -Στις 6 Ιανουαρίου απεβίωσε στον οίκο ευγηρίας Τήνου, εφοδιασμένος με τα Αγια Μυστήρια ο Ιωάννης Φώσκολος (Καράβας) σε ηλικία 80 ετών. Κηδεύτηκε την επομένη από τον Ι. Ναό του Αγ. Νικολάου. Ο Κύριος ας αναπαύσει την ψυχή του.

v     -Στις 8 Φεβρ. ο Μichael James Tierney από την Αυστραλία και η Αννα Σμυλιάνη από την Καβάλα, τέλεσαν το γάμο τους στην ενορία μας. Τους ευχόμαστε να ζήσουν ευτυχισμένοι και να δημιουργήσουν μια χριστιανι-κή οικογένεια.

v     -Την Κυριακή 10 Φεβρουαρίου, ο Σεβ/τος Αρχιεπίσκοπος μας π. Νικόλαος, άρχισε από την ενορία του Αγ. Νικολάου, τις ποιμαντικές του επισκέψεις στις διάφορες ενορίες της τοπικής μας Εκκλησίας. Εκτός από την προσευχή με τους ενορίτες, που είναι ο πρώτος σκοπός αυτών των επισκέψεων, προέβη και στη θεώρηση και τον έλεγχο των αρχείων της ενορίας, του ενοριακού ναού και του Πρεσβυτερίου, των εγκαταστάσεων του Κατηχητικού, είχε ιδιαίτερη συνάντηση με τον εφημέριο και το ενοριακό συμβούλιο με το οποίο εξετάστηκαν τα διάφορα προβλήματα της ενορίας. Μετά την Αρχιερατική Θ. Λειτουργία, ο Σεβ/τος συναντήθηκε με τους ενορίτες στην ενοριακή αίθουσα, όπου είχε εγκάρδια συζήτηση μαζί τους.

v     -Στις 11 Φεβρουαρίου "Παγκόσμια Ημέρα των Ασθενών", η Κάριτας της Ενορίας οργάνωσε προσκύνημα για τους ηλικιωμένους και αρρώστους στο Βρυσί, όπου τελέστηκε Αρχιερατική Θ. Λειτουργία.

v     -Στις 18 Φεβρουαρίου απεβίωσε στο νοσοκομείο της Σύρου ο Αλέκος Δελλατόλας, ετών 83 .εφοδιασμένος με τα Αγια Μυστήρια της Εκκλησίας Η κηδεία του έγινε την επομένη από τον ενοριακό ναό του Αγ. Νικολάου. Ο Αλέκος Δελλατόλας εξυπηρέτησε αφιλοκερδώς, με ιδιαίτερη αγάπη και φροντίδα, τον Ι. Ναό του Αγ. Αντωνίου, επί μια πεντηκονταετία. Είθε ο Κύριος να αναπαύσει και να ανταμείψει την ψυχή του στην Βασιλεία του.

v     -Στις 24 Φεβρουαρίου, οι έφηβοι της ενορίας διοργάνωσαν με την Αδ. Θηρεσία και τους συνεργάτες "Πρωινό καφέ και ζωμό" στην ενοριακή αίθουσα για όλους τους ενορίτες. Οι προαιρετικές προσφορές διατέθηκαν σε φιλανθρωπικό σκοπό.

v     -Στις 24 Φεβρουαρίου ο Βλάσιος Λεβαντίνος από την ενορία μας και η Αθανασία Στίνη από τη Καβάλα, τέλεσαν τους γάμους τους. Τους ευχόμαστε να δημιουργήσουν μια ευτυχισμένη χριστιανική οικογένεια.

v     Στις 11 Μαρτίου στην ενοριακή αίθουσα του Αγ. Νικολάου, έγινε συνάντηση των γονέων των εφήβων Α’ Γυμνασίου, οι οποίοι θα κάμουν την Κυριακή, 31 Μαρτίου, επίσημη ομολογία Πίστεως, στον ενοριακό Ναό του Αγ. Νικολάου, κατά την αρχιερατική Θ. Λειτουργία που θα τελέσει ο Σεβ/τος π. Νικόλαος. Το σκοπό και τις προσδοκίες αυτής της Ομολογίας Πίστεως των εφήβων, εξέθεσε με επίκαιρη ομιλία του ο π.Μάρκος Φώσκολος.

v     Στις 13 Μαρτίου, έφτασαν στην Τήνο, μετά από πρόσκληση του Σεβ/του π. Νικολάου, πέντε Αδελφές της Αγάπης (της Μακαρίας Τερέζας της Καλκούτας), Οι Αδελφές αυτές που έρχονται από την Αλβανία, θα ασχοληθούν για ένα χρονικό διάστημα με την πνευματική εξυπηρέτηση των Καθολικών Αλβανών που έχουν εγκατασταθεί στις ενορίες των νησιών της Εκκλησιαστικής μας Επαρχίας.

v     -Στις 16 Μαρτίου, έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος η Γεωργία Αρμακόλλα του Ιωάννη και της Άγγελας κατά την τέλεση της ενοριακής Θ. Λειτουργίας. Ευχόμαστε ολόψυχα να τους ζήσει και να γίνει μια ώριμη χριστιανή.

Ποταμιά

v     Στις 16 Ιανουαρίου τελέστηκε η Θ. Λειτουργία στο ιδιωτικό εξωκκλήσι του Αγ. Βασιλείου.

v     Στις 24 Ιανουαρίου. τελέστηκε επίσημη "Αγία Ώρα" προσκύνησης του Αγιοτάτου Μυστηρίου για την ενότητα των Χριστιανών.

v     Στις 3 Φεβρουαρίου τελέστηκε η Θ. Λειτουργία της Υπαπαντής του Κυρίου. Προηγήθηκε η ευλογία των κεριών στην πλατεία του χωριού και λιτανεία προς τον Ενοριακό Ναό. Μετά τη Θ.Λειτουργία χορηγήθηκε και η ευλογία του Αγ. Βλασίου.

v     Στις 7 Φεβρουαρίου, τελέστηκε η Θ.Λειτουργία στο ιδιωτικό εξωκκλήσι του Αγ. Νικολάου.

Μύκονος

v     Στη Μύκονο γίνεται κάθε εβδομάδα η Κατήχηση των παιδιών.

v     Στις 13 Ιανουαρίου ο εφημέριος επισκέφθηκε και ευλόγησε όλες τις οικογένειες των Καθολικών, με την ακολουθία του Αγιασμού. Το βράδυ τέλεσε τη Θ.Λειτουργία στον ενοριακό Ναό της Παναγίας του Ροδαρίου.

v     Στις 5 Φεβρουαρίου .τελέστηκε η Θ. Λειτουργία και έγινε η διανομή των κεριών της Υπαπαντής καθώς και η ευλογία του Αγ.Βλασίου.

v     Στις 2 Μαρτίου ο Πέτρος Δαλέζιος του Μάριου και της Φραγκίσκος το γένος Σαλάχα, και η Ασημίνα Βερυκόκου του Κων/νου και της Μαρίας το γένος Κουσαθανά, τέλεσαν τους γάμους των στον ενοριακό Ναό της Μυκόνου. Τους ευχόμαστε να δημιουργήσουν μια ευτυχισμένη χριστιανική οικογένεια.

v     Στις 12 Μαρτίου, οι Αδελφές της Αγάπης επισκέφθηκαν την Μύκονο και είχαν μια συνάντηση με τους καθολικούς Αλβανούς και τα παιδιά τους στον ενοριακό Ναό της Παναγίας του Ροδαρίου.

Βωλάξ

Στις 13 Μαρτίου τελέστηκε στην ενορία μας η κηδεία του Μάρκου Σιγάλα (Τσιτσάνη) που απεβίωσε την προηγούμενη σε ηλικία 77 ετών. Συλλυπούμαστε τους οικείους του και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής του.

Σμαρδάκιτο

Στις 9 Μαρτίου απεβίωσε στη Σύρο όπου νοσηλευόταν και κηδεύτηκε στην ενορία μας η Ελένη χήρα Πέτρου Βενετέτου σε ηλικία 84 ετών. Συλλυπούμαστε του οικείους της και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής της.

Καρδιανή

Στις 4 Μαρτίου απεβίωσε στη Χώρα της Τήνου και κηδεύτηκε στην ενορία μας η Καλλιόπη Φιλιππούση σε ηλικία 92 ετών. Συλλυπούμαστε του οικείους της και ευχόμαστε την αιώνια ανάπαυση της ψυχής της.

Άνδρος

Ο εφημέριος π. Μάρκος Φώσκολος επισκέφτηκε την ενοριακή κοινότητα του Αγ. Ανδρέα στις 3 και 17 Μαρτίου.  

Σάμος

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών για την αναστήλωση της Αρχιεπισκοπής στην Ξινάρα της Τήνου, τη δημιουργία ενός σύγχρονου Ενοριακού Γραφείου στην Ενορία της Παναγίας του Ροδαρίου στο νησί της Μυκόνου, την κατασκευή νέου Πρεσβυτερίου  και την ανακαίνιση της Επισκοπής στη Χίο, και ενώ συνεχίζονται οι εργασίες για την συντήρηση της Αρχιεπισκοπής στην Πόλη της Τήνου, και η ανακαίνιση του Ενοριακού Ναού Μεταστάσεως της Θεοτόκου στη Μυτιλήνη, άρχισαν δειλά - δειλά και οι εργασίες για την ανακαίνιση του Καθολικού Ενοριακού Ναού Μεταστάσεως της Θεοτόκου στο βαθύ της Σάμου, ενώ πολύ σύντομα προβλέπονται να αρχίσουν οι εργασίες στο Μητροπολιτικό Ναό της Νάξου και στο επιτροπικό του Ενοριακού Ναού της Άνδρου.

 Με τις εργασίες που άρχισαν στη Σάμο, πιστεύουμε πως πολύ σύντομα και πριν από το τέλος χρόνου ο εκεί Ενοριακός Ναός θα αλλάζει ριζικά όψη και έτσι θα σταματήσουν και οι κατακραυγές των πιστών και των επισκεπτών που βλέποντας τον στη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση και κρίνοντας με αυστηρότητα τους υπεύθυνους, τώρα θα αισθανθούν ικανοποίηση που σε μέγεθος θα είναι σχεδόν σαν τη δική μας.

 Σήμερα, μετά από ενέργειες οκτώ ετών και μετά την επίλυση πολλών και ανυπέρβλητων προβλημάτων, προχωρούμε σιγά–σιγά στην ανακαίνιση του Ναού, ευελπιστούντες πως όσοι, δικαιολογημένα, μας κατηγορούσαν για την κακή κατάσταση του, τώρα θα θελήσουν να συμβάλλουν με τον οβολό τους στην προβλεπομένη μεγάλη δαπάνη, ώστε να ολοκληρωθούν, όσο το δυνατό συντομότερα οι εργασίες για την ανακαίνισή του.

 Υπενθυμίζουμε ότι υπάρχει ειδικός λογαριασμός για το σκοπό αυτό την Αlpha Βank με αριθμό: 604-00-2310000530. Εκεί, όσοι αγαπούν αληθινά την  ευπρέπεια του οίκου του Κυρίου και τους κατατρώγει ο ζήλος, μπορούν να καταθέσουν και το «ευρώ της χήρας» και  τα ευρώ του ευπόρου, για να αξιωθούμε σύντομα να δούμε το όνειρό μας να γίνεται πραγματικότητα.

 Ενημερωτικά σας αναφέρουμε πως τα έσοδα του Ενοριακού Ναού της Μεταστάσεως της Θεοτόκου στο Βαθύ της Σάμου καλύπτουν το ένα τέταρτο των εξόδων του.


 

]

 «Ίνα ώσιν εν»: Μια ομιλία ορόσημο

 

Κάθε χρόνο η Καθολική Νεολαία της Τήνου οργανώνει μια εκδήλωση, μέσα στα πλαίσια του Οκταήμερου των προσευχών για την Ενότητα των Χριστιανών (18-25 Ιανουαρίου), με σκοπό την ευαισθητοποίηση των νέων σ’ αυτό το μεγάλο θέμα που πρέπει να προβληματίζει κάθε χριστιανική καρδιά. Φέτος, λόγω διαφόρων συγκυριών, η εκδήλωση αυτή μετατέθηκε στην Παρασκευή 1η Μαρτίου. Η ΣΕΚΑΝΤ είχε παρακαλέσει τον σεβαστό π. Γεώργιο Τουφεκλή, καθηγητή θεολόγο, υποδιευθυντή της Ιερατικής Σχολής Τήνου και εφημέριο Αρνάδου, να αναλάβει την παρουσίαση μιας ομιλίας προς τους νέους και τους γονείς του. Ο π. Γεώργιος αποδέχτηκε με πολλή αγάπη την ευθύνη να παρουσιάσει μια ομιλία την ευαγγελική ρήση, που προέρχεται από την ιερατική προσευχή του Ιησού, «Ίνα  ώσιν εν».

Ο σεβαστός ομιλητής παρουσίασε την ανάγκη του σημερινού κόσμου και της κοινωνίας, μέσα στην οποία ζούμε, για μια ευρύτατη ενότητα, που εκφράζεται από τον διασκορπισμό που υφίσταται μεταξύ των χριστιανών και των Εκκλησιών, μεταξύ των μελών των οικογενειών, μεταξύ των μελών της τοπικής κοινωνίας, μεταξύ των ανθρώπων στον κόσμο, έτσι που η κοινωνία μας να φαίνεται διχασμένη και για τούτο δυστυχής και γεμάτη προβλήματα, που οδηγούν σε ακόμα χειρότερες καταστάσεις. 

Την εμπεριστατωμένη και έξοχη ομιλία, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Αρχιεπισκοπής, στον Άγιο Αντώνιο, παρακολούθησαν ο Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπος π. Νικόλαος, ο Σεβ/τατος Αρχιεπίσκοπος πρώην Νάξου-Τήνου κ. κ. Ιωάννης Περρής, μέλη του Ορθοδόξου και Καθολικού Κλήρου, μοναχοί, εκπρόσωποι των τοπικών αρχών και μεγάλος αριθμός νέων και ενηλίκων, από τη Χώρα και τα χωριά της Τήνου.

Ο π. Γεώργιος Τουφεκλής μετέφερε στην ομήγυρη τους χαιρετισμούς και τις ευλογίες του Σεβασμιότατου μητροπολίτη Σύρου-Τήνου κλπ, κ.κ. Δωροθέου, ο οποίος θα ήταν παρών αν δεν τον εμπόδιζε έκτακτο περιστατικό.

Ο Σεβασμιότατος π. Νικόλαος, στο τέλος, τις προσωπικές ευχαριστίες του, καθώς και όλων των παρόντων, προς τον σεβαστό Ομιλητή και ευχήθηκε όπως η προσεχής εκδήλωση να οργανωθεί από κοινού από την Καθολική και την Ορθόδοξη Νεολαία του νησιού.

Πρέπει να σημειώσουμε πως είναι πρώτη φορά που ορθόδοξος ιερέας προσκαλείται και απευθύνει τον λόγο του προς μια καθολική οργάνωση στην τοπική μας Εκκλησία. Είναι ένα από τα σημεία της νέας εποχής που ανατέλλει στον τόπο μας στις σχέσεις μεταξύ των δυο Εκκλησιών. 


ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ 2002

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ π. ΝΙΚΟΛΑΟΥ

 

Αγαπητοί μου,

« Σκίστε την καρδιά σας και όχι τα ρούχα σας, επιστρέψτε  στον Κύριο το Θεό σας, διότι είναι ελεήμων και οικτίρμων, μακρόθυμος και πολυέλεος».

Με αυτά τα λόγια του προφήτη Ιωήλ, η Εκκλησία, μας εισάγει στην Αγία Τεσσαρακοστή. Μας υπενθυμίζει πως η μεταστροφή της καρδιάς αποτελεί το βασικό έργο που οφείλουμε να επιδιώξουμε κατ’ αυτόν τον ευπρόσδεκτο καιρό της χάρης του Θεού, που αρχίζουμε σήμερα, πρώτη ημέρα της Μεγάλης και Αγίας Τεσσαρακοστής. Ο προφήτης μας παρουσιάζει επίσης το σοβαρό λόγο για τον οποίο μας καλεί να μπούμε σε πορεία προς το Θεό: «επειδή ο Κύριος είναι ελεήμων και οικτίρμων, μακρόθυμος και πολυέλεος». Επειδή δηλαδή για το Θεό  ο κάθε άνθρωπος είναι ένα αγαπημένο του παιδί και καλεσμένο στη μεταστροφή.

Με πολλούς συμβολισμούς, το προφητικό αυτό κείμενο, μας υπενθυμίζει πως τα πνευματικά μας καθήκοντα πρέπει να ασκούνται με συγκεκριμένα έργα, και ότι η αληθινή μεταστροφή δεν πρέπει να περιορίζεται σε εξωτερικά φαινόμενα  και αόριστες προθέσεις, αλλά να αγκαλιάζει όλο το είναι μας, όλη την ύπαρξή μας.

Η πρόσκληση που γίνεται από  το λόγο του Θεού: «επιστρέψετε στον Κύριο το Θεό σας», απαιτεί να απομακρυνθούμε από κάθε τι που μας κρατά μακριά από το Θεό. Αυτή η αποδέσμευση από το κακό αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για να ξαναπλησιάσουμε τον Κύριο, από τον οποίο απομακρυνθήκαμε εξ αιτίας της αμαρτίας μας. Ο Απόστολος Παύλος μας υπενθυμίζει: «σας παρακαλούμε στο όνομα του Χριστού, συμφιλιωθείτε με το Θεό» (2 Κορ.5,20).

Η αναφορά στο όνομα του Χριστού δηλώνει ότι χάρη στο Χριστό δίνεται η δυνατότητα στον αμαρτωλό για μια γνήσια μεταστροφή. Γι’ αυτό και ο Απόστολος συνεχίζει: «Εκείνον που δεν γνώρισε αμαρτία, τον κατέστησε αμαρτία για χάρη μας, ώστε εμείς να γίνουμε, μέσω εκείνου, δικαιοσύνη του Θεού».

Μόνο ο Χριστός μπορεί να μετατρέψει την κατάσταση αμαρτίας σε κατάσταση χάρης. Μόνο εκείνος μπορεί να μετατρέψει σε  «καιρό ευπρόσδεκτο», τους καιρούς μας που χαρακτηρίζονται από μια εύκολη πτώση στην αμαρτία.

Η περίοδος της Τεσσαρακοστής είναι πράγματι καιρός ευπρόσδεκτος. Καιρός που προσφέρεται και σε μας που προτιθέμεθα, με πνεύμα μετανοίας, να ξεκινήσουμε τη σαρακοστιανή πορεία μας, ως άτομα, αλλά προπάντων ως  Εκκλησία του Χριστού που θέλει όχι απλώς να τηρήσει μία συνήθεια ή μία παράδοση, αλλά να προχωρήσει σε μία αληθινή ανανέωση. Αυτή η ανανέωση γίνεται μόνο με την επιστροφή μας στον Κύριο. Μας το λέει τόσο απλά: « Επιστρέψατε σε μένα λέει ο Κύριος με νηστεία, με θρήνο και με οδυρμό».

Ο προφήτης Ιωήλ καλεί σε μεταστροφή όλους, γέροντες, ενήλικες, νέους και παιδιά. Όλοι οφείλουμε να ζητήσουμε συγνώμη στον Κύριο για μας και για τους άλλους. Οι καταστάσεις που ζούσε ο προφήτης Ιωήλ, όταν έγραφε αυτά τα λόγια, δεν ήταν διαφορετικές από τις σημερινές καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε. Και σήμερα γύρω μας βλέπουμε εικόνες  δυστυχίας, πόνου, τραγωδίες που δημιουργεί ο ανθρώπινος εγωισμός. Έχουμε ανάγκη λοιπόν από το πνεύμα του Κυρίου για να ξαναποκτήσουμε την αισιοδοξία και τη χαρά της ζωής. Οφείλουμε να επιστρέψουμε σ’ Εκείνον  που σήμερα μας ανοίγει την πόρτα της καρδιάς του, που είναι πλούσια σε καλοσύνη και σε ευσπλαχνία.

Αρχίζουμε την Αγία Τεσσαρακοστή με μια συμβολική πράξη που ερμηνεύεται με τις λέξεις που την ακολουθούν. Είναι η τοποθέτηση της στάχτης, της οποίας η σημασία υπογραμμίζεται από την παραδοσιακή φράση που χρησιμοποιείται κατά την τοποθέτησή της: «Ενθυμήσου, άνθρωπε, ότι γη είσαι και στη θα επανέλθεις». Αυτά τα λόγια του Βιβλίου της Γενέσεως υπενθυμίζουν   τη ματαιότητα της γήινης ύπαρξης και μας καλούν να μελετήσουμε τη ματαιότητα κάθε γήινου προγραμματισμού μας όταν αυτός δε βασίζεται στον Κύριο και δεν έχει προοπτική ουρανού. Η δεύτερη εναλλακτική φράση που χρησιμοποιείται κατά την τοποθέτηση της στάχτης: «μετανοείτε και πιστεύετε στο ευαγγέλιο», συμπληρώνει την πρώτη υπογραμμίζοντας ποια είναι η προϋπόθεση για να ακολουθήσει κανείς τη χριστιανική πορεία, χρειάζεται δηλαδή μία πραγματική εσωτερική μεταστροφή και η ελπιδοφόρα προσκόλληση στο λόγο του Κυρίου.

Ας ακούσομε λοιπόν την πρόσκληση που ο Κύριος μας απευθύνει με το λόγο του και με τα σύμβολα. Ας τον δεχθούμε αυτό το λόγο με ταπεινοφροσύνη  και με την ελπίδα που μας προτείνει ο ψαλμωδός:  « σε σένα Κύριε ήλπισα ποτέ να μην ντροπιαστώ», ζητώντας από τον Κύριο στην αρχή αυτής της Τεσσαρακοστής μαζί με τον ψαλμωδό: « δημιούργησε σε μένα μια καθαρή καρδιά»

Η περίοδος της τεσσαρακοστής, ας είναι για την κάθε μια και κάθε ένα μας,  μια περίοδος ανανεωμένης ελπίδας και αληθινής συμφιλίωσης  με το Θεό, γι’ αυτό ας συνηγορεί για μας η Παναγία, την οποία  στη διάρκεια της σαρακοστιανής πορείας  μας θα ατενίζουμε ενωμένη στα βάσανα και στο λυτρωτικό πάθος του Χριστού και μαζί της θα αναμένουμε το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως.

 

+ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Αρχιεπίσκοπος

 

 

ΚΑΤΗΧΗΣΗ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ

 

Πολλές φορές θέλοντας να εξηγήσουμε τη Θεία Λειτουργία, την παρομοιάζουμε σαν δύο Τράπεζες. Η Τράπεζα του Λόγου του Θεού και η Τράπεζα του Άρτου και του Οίνου, του Σώματος και του Αίματος του Χριστού.

Η Τράπεζα του Λόγου προσφέρεται στους Κατηχουμένους. Όλη η Εκκλησία εκείνη τη στιγμή είναι ως ένας κατηχούμενος. Ή Εκκλησία ποτέ δεν σταματά να κατηχεί αλλά και να κατηχείται προκειμένου να παραμένει πιστή στο Χριστό.

Στη διάρκεια της Λατρείας, όπως και στην εμπειρία της κατήχησης, την ακρόαση του Λόγου του Θεού προηγούνται άλλες πράξεις που την προετοιμάζουν. Πρέπει πρώτα από όλα κάποιος να έχει μπει στην Εκκλησία, να έχει δηλαδή πραγματοποιηθεί η επιθυμία εκείνης ή εκείνου που αποφάσισε να γίνει χριστιανός. Το σημείο του Σταυρού στη συνέχεια του έχει ανανεώσει τη μεγάλη επιθυμία να μπει σε κατηχητική πορεία προς την πίστη. Η Ακολουθία Μετανοίας  του υπενθυμίζει την ανάγκη της μεταστροφής που ο Κύριος απαιτεί και η απαγγελία του «Κύριε ελέησον», του αναγγέλλει πως ο Κύριος είναι ο μόνος Σωτήρας.

Τα κείμενα, που επιλέγονται από την Εκκλησία στην Ακολουθία του Λόγου, βοηθούν πάντοτε την πορεία από την Παλαιά Διαθήκη προς τη Νέα. Οδηγούν τον ακροατή στην ευαγγελική καινοτομία και τον καλούν να ανακαλύψει στην πρώτη του ζωή τα ίχνη της νέας εντολής της αγάπης. Και όπως στο Βάπτισμα, ο πιστός ανανεώνει την πίστη του στο Θεό Πατέρα, στο Θεό Υιό, στο Θεό Άγιο Πνεύμα.

 Ακόμη και αν έχουμε λάβει το Βάπτισμα σε βρεφική ηλικία, η Ακολουθία του Λόγου, που οδηγεί στο Μυστήριο της Ευχαριστίας, μας βοηθά να ζήσουμε μία πορεία κατηχουμενική. Αν δε προχωρήσουμε και στην Τράπεζα του Άρτου και του Οίνου, τότε στο Βωμό θα διακρίνουμε τα βαπτιστικά σύμβολα: το λευκό κάλυμμα της Τράπεζας και τα αναμμένα κεριά πάνω σ’ αυτήν, που δεν είναι απλά στολίδια της, αλλά σύμβολα βαπτιστικά. Αυτά μας υπενθυμίζουν το λευκό ένδυμα και την αναμμένη λαμπάδα που μας παρέδωσε  ο λειτουργός τη στιγμή του Βαπτίσματός μας.

Είναι απλό: Αυτό που ζούμε γύρω από την Τράπεζα του Λόγου αλλά και του Άρτου και του Οίνου, οφείλουμε να το ζούμε, ως χριστιανοί και όταν θα απομακρυνθούμε από την Άγια Τράπεζα.

 

Σειρά Ομιλιών

για ένα νέο 10ετές Ποιμαντικό Πρόγραμμα

 

Στην τελευταία Σύναξη της Καθολικής Εκκλησίας (17 Νοεμβρίου 2001) προτάθηκε από τους αντιπροσώπους των Εκκλησιαστικών Επαρχιών προς την Ιεραρχία να ετοιμαστεί ένα Ποιμαντικό Πρόγραμμα για όλη την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα, που να βασίζεται στα κείμενα που ο Άγιος Πατέρας πάπας Ιωάννης-Παύλος Β’ απηύθυνε προς την τοπική Εκκλησία κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα τον περασμένο Μάϊο. Η Ιεραρχία αποδέχτηκε αυτή την πρόταση. Μέσα σ’ αυτή την προοπτική, η Εκκλησία της Τήνου ετοιμάζεται με μια σειρά ομιλιών που θα πραγματοποιηθούν στις κυριότερες ενορίες, που σκοπό έχουν να παρουσιάσουν, πέρα από το χρονικό του προσκυνηματικού εκείνου ταξιδιού, τις βασικές κατευθύνσεις που προσδιόρισε ο πάπας για να αποτελέσουν τις γραμμές πλεύσης της τοπικής μας Εκκλησίας για τις αρχές του νέου αιώνα.

Οι Ομιλίες του πάπα που θα μελετηθούν είναι εκείνες προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, προς τον αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, προς τους καθολικούς επισκόπους της Ελλάδας, προς τον κλήρο και τον λαό που είχε συναχθεί στον καθεδρικό ναό του Αγ. Διονυσίου, η Κοινή Δήλωση του πάπα και του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στον Άρειο Πάγο και η Ομιλία που απηύθυνε ο Άγιος Πατέρας προς την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα κατά την τέλεση της Θ. Λειτουργίας στο ΟΑΚΑ     

 


24 Μαρτίου - Κυριακή

π. Σεβαστιανός Φρέρης  Στενή

 

27 Μαρτίου - Τετάρτη

Αρχιεπίσκοπος π. Νικόλαος Καλλονή

π. Φραγκίσκος Βιδάλης Σκαλάδος

π. Μάρκος Φώσκολος Χώρα

 

1 Απριλίου - Δευτέρα

Αρχιεπίσκοπος π. Νικόλαος Κώμη

 

8 Απριλίου - Δευτέρα

π. Φραγκίσκος Βιδάλης Κάμπος

π. Αντώνης Φόνσος  Καλλονή

 

9 Απριλίου - Τρίτη

π. Σεβαστιανός Φρέρης  Αγάπη

π. Αντώνης Φόνσος  Σμαρδάκιτο

 

10 Απριλίου - Τετάρτη

π. Σεβαστιανός Φρέρης  Χώρα

 

11 Απριλίου - Πέμπτη 

π. Σεβαστιανός Φρέρης Μυρσίνη

 

16 Απριλίου - Τρίτη

π. Φραγκίσκος Βιδάλης Σμαρδάκιτο

 

17 Απριλίου -  Τετάρτη

Αρχιεπίσκοπος π. Νικόλαος Χώρα

π. Μάρκος Φώσκολος  Στενή

π. Σεβαστιανός Φρέρης  Σκαλάδος

π. Φραγκίσκος Βιδάλης Κώμη 

π. Αντώνης Φόνσος  Κάμπος

 

22 Απριλίου - Δευτέρα

π. Μάρκος Φώσκολος Αγάπη


 



 


ΑΠΟ ΤΑ

ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ ΕΝΟΡΙΩΝ ΜΑΣ

Ένα έγγραφο

από  το  Κάστρο

 


 

 

Το «Κάστρο» ήταν η ονομασία της πρωτεύουσας της Τήνου για πάνω από επτά αιώνες. Όπως ήταν φυσικό εκεί βρίσκονταν οι πολιτικές και οι θρησκευτικές αρχές του νησιού και εκεί διαδραματίζονταν τα σπουδαιότερα γεγονότα της ιστορίας του, όπως οι τακτικές και έκτακτες συνεδριάσεις της Κοινότητας του Κάστρου, καθώς και η γενική συνέλευση των αντιπροσώπων των κατοίκων. Ο μοναδικός καθολικός ενοριακός ναός του Κάστρου ήταν το «Ντόμο», δηλαδή ο καθεδρικός ναός. Ο ορθόδοξος καθεδρικός ναός, ως έδρα του πρωτοπαπά, ήταν ο ναός της Αγίας Παρασκευής. Οι δυο ναοί σχεδόν γειτόνευαν. Ο πρωτοπαπάς ήταν υπεύθυνος για την όλη ζωή της τοπικής ορθόδοξης εκκλησίας του νησιού και παρουσίαζε στον επίσκοπο τα διάφορα προβλήματα και θέματα που απασχολούσαν το ποίμνιό του και τον κλήρο του. Ένας πρωτοπαπάς, ο παπά Πέτρος Βιδάλης, δίνει τη μαρτυρία του στις αρχές του 17ου αιώνα για τον επίσκοπο Γεώργιο Περπινιάνη. Ο παπά Πέτρος Βιδάλης είχε εκλεγεί στη θέση του πρωτοπαπά από τον προκάτοχο του Περπινιάνη, τον επίσκοπο Μάρκο Grimani, στα 1565 και τώρα ήταν 90 ετών, αλλά με διαύγεια πνεύματος. Η θέση του πρωτοπαπά ήταν ισόβια. Στα χρόνια του παπά Πέτρου είχε επισκεφτεί την Τήνο εκπρόσωπος του οικουμενικού πατριαρχείου και είχε συγκεντρώσει προσφορές από τους κατοίκους για το πατριαρχείο και ο παπά Πέτρος τον είχε συνοδέψει και τον είχε βοηθήσει. Είχε στείλει, μάλιστα, και μια επιστολή προς τον πατριαρχικό Έξαρχο Θεοδόσιο Ζυγομαλά, όπου διαβεβαίωνε τους στενούς πνευματικούς δεσμούς της ορθόδοξης Εκκλησίας της Τήνου με το πατριαρχικό κέντρο. Η παρακάτω βεβαίωση προέρχεται από το Αρχείο της Επισκοπής της Τήνου και το μεταφράζουμε από τα ιταλικά. Το πρωτότυπο πρέπει να ήταν στα ελληνικά.  

 

Στις 30 Οκτωβρίου 1613

 

Αποβλέποντας εγώ ο παπά Πέτρος Βιδάλης, πρωτοπαπάς της Τήνου, στον ζήλο και στην οικοδομή της ορθόδοξης Εκκλησίας, από τη μεγάλη πείρα και εμπειρία και τη μακρά μου ζωή, καθώς και από την ευθύνη και αξίωμα που κατέχω από το έτος 1565 και εδώ, δεν μπορώ παρά να διαβεβαιώσω τον καθένα με την παρούσα βεβαίωση, πως ο Σεβασμιότατος Γεώργιος Περπινιάνης για όλο τον καιρό που έχει ποιμάνει αυτόν τον τόπο, φρόντισε για τις ψυχές του ενός και του άλλου ρυθμού (δηλαδή της ορθόδοξης και της καθολικής εκκλησίας της Τήνου) και τώρα είναι 19 χρόνια που συμπεριφέρθηκε με πολλή εντιμότητα και ήταν πάντα έτοιμος να αγαπήσει και να βοηθήσει όλους τους παπάδες και τους καλόγερους, δίνοντας πάντα πολύ καλές υποδείξεις, μας αγαπούσε σαν παιδιά του, φροντίζοντας να διατηρείται η αγάπη ανάμεσά μας, έχοντας ευσπλαχνία και έλεος για τη φτώχια μας και τα βάσανά μας, δίνοντας πάντα καλές συμβουλές και βοήθειες και μεγάλες ελεημοσύνες. Και όντας αληθινά τα παραπάνω όπως τα είπα, θέλησα να τα εκδηλώσω και να τα φανερώσω και σε άλλους. Και αυτή τη μαρτυρία την έγραψα στο 90ό έτος της ζωής μου, έχοντας πρώτα υπηρετήσει τον σεβασμιότατο επίσκοπο Grimani που ποίμαινε αυτή την επισκοπή και ο οποίος με όρισε ως πρωτοπαπά κλπ, αφού όλοι οι πρωτοπαπάδες εκλέγονταν πάντα από τους Λατίνους επισκόπους αυτού του τόπου.

 

Τήνος,  Παπά Πέτρος Βιδάλης

Πρωτοπαπάς, δηλαδή πρωτοπρεσβύτερος, διαβεβαιώνω όλα τα παραπάνω.

. 


 


Η ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΕΔΡΑ (11 Μαρτίου 2002)

 

Την Αγία Έδρα επισκέφτηκε Αποστολή της Ορθόδοξης Ελληνικής Εκκλησίας, η οποία έφτασε στη Ρώμη με σκοπό να συνεργαστεί με τα διάφορες υπηρεσίες της Αγίας Έδρας πάνω σε θέματα κοινού θρησκευτικού ενδιαφέροντος. Την ελλαδική αντιπροσωπία αποτελούσαν οι μητροπολίτες Αττικής Παντελε­ήμων, ο Κερκύρας Τιμόθεος, οι επί­σκοποι Θερμοπυλών Ιωάννης και Αχαΐας Αθανάσιος και οι αρ­χιμανδρίτες Επιφάνιος Οικονόμου και Ιγνάτιος Σωτηριάδης.

Η αντιπροσωπία της Ελλαδικής Εκκλησίας είχε συναντήσεις με το Ποντιφικό Συμ­βούλιο για την προώθηση της Χριστια­νικής ενότητας, με το Ποντιφι­κό Συμβούλιο για τον πολιτισμό, με μέλη του Ποντιφικού Συμβου­λίου για θέματα δικαιοσύνης και ειρήνης, με το Ποντιφικό Συμβούλιο για θέματα οικογένειας, με το Ποντιφικό Συμβούλιο για τον διαθρησκειακό διά­λογο, με την Ρωμαϊκή Σύνοδο για τη χριστιανική παιδεία, με τους υπευθύνους των Γραφείων Δημοσίων Σχέσεων και Τύπου και της Βιβλιοθήκης του Βατικανού, με τον Αντιγραμματέα της Αγίας Έδρας και με τον καρδινάλιο Ι. Ράντζιγκερ, υπεύθυνο για τη διδασκαλία της πίστεως. Η ορθόδοξη αντιπροσωπεία τέλεσε τη Θ. Λειτουργία στον ορθόδοξο Ναό του Αγίου Ανδρέα της Ρώμης.

Στις 11 Μαρτίου 2002 ο πάπας Ιωάννης-Παύλος Β’ δέχτηκε σε ακρόαση την Αποστολή της Ορθόδοξης Ελληνικής Εκκλησίας. Υποδεχόμενος ο Άγιος Πατέρας τα μέλη της ορθόδοξης αντιπροσωπείας, τους απηύθυνε την παρακάτω ομιλία:

 

Σεβασμιότατοι, Αγαπητοί εν Χριστώ Αδελφοί,

«Χάρη σε σας και ειρήνη από τον Θεό Πατέρα μας και τον Κύριο Ιησού Χριστό» (2 Κορ 1, 2). Με αυτό τον χαιρετισμό του Αποστόλου Παύλου προς τους χριστιανούς της Κορίνθου σας υποδέχομαι σήμερα με χαρά, ελπίζοντας σε ένα μέλλον αδελφοσύνης και κοινωνίας.

1. Αισθάνομαι βαθιά ευγνωμοσύνη προς τον Μακαριότατο Χριστόδουλο, Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, που σας έστειλε στη Ρώμη ως αγγελιαφόρους ειρήνης, ως συνέχεια της αδελφικής συνάντησης που είχα μαζί του κατά το προσκύνημά μου στην Αθήνα, ακολουθώντας τα ευλογημένα βήματα του Αποστόλου Παύλου.

2. Η αμοιβαία προσωπική γνωριμία, η ανταλλαγή πληροφοριών, καθώς και ένας ειλικρινής διάλογος πάνω στα μέσα που χρειάζονται για τη σύσταση σχέσεων ανάμεσα στις Εκκλησίες μας, αποτελούν την απαραίτητο προηγούμενο για να μπορέσουμε να προοδεύσουμε μέσα σ’ ένα πνεύμα εκκλησιακής αδελφοσύνης. Επίσης αυτό αποτελεί τον ουσιαστικό όρο για να αρχίσουμε μια συνεργασία, που θα επιτρέψει σε καθολικούς και ορθόδοξους να προσφέρουν από κοινού μια ζωντανή μαρτυρία της κοινής χριστιανικής τους κληρονομιάς. Αυτό ισχύει κυρίως μέσα στη σημερινή κοινωνία, όπου η αρμονία ανάμεσα στους τρόπους ζωής και στο Ευαγγέλιο φαίνεται να κάμπτεται, έτσι όπως και όλα δείχνουν πως ελαττώνεται η αναγνώριση της αξίας της ευαγγελικής διδασκαλίας σε ό,τι αφορά τον σεβασμό προς τον άνθρωπο, που πλάστηκε κατ’ εικόνα του Θεού, προς την αξιοπρέπειά του, καθώς και προς τη δικαιοσύνη, την αγάπη και την αναζήτηση της αλήθειας. 

3. Μέσα στα πλαίσια της εξέλιξης που χαρακτηρίζει αυτή τη στιγμή την ήπειρό μας, η ώρα της συνεργασίας έχει σημάνει! Λαβαίνοντας υπόψη μας την ανάγκη ένας νέου ευαγγελισμού της Ευρώπης, που θα της επιτρέψεις να ξαναβρεί πλήρως τις χριστιανικές της ρίζες, η ανατολική και η δυτική παράδοση, που η καθεμιά βασίζεται πάνω στη μεγάλη και μοναδική χριστιανική παράδοση και πάνω στην Αποστολική Εκκλησία, πρέπει να στηριχτούν πάνω στο φωτεινό χάρισμα του Μάξιμου του Ομολογητή, που υπήρξε ένα είδος γέφυρας ανάμεσα στις δυο παραδόσεις, ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση και που ήξερε να προτιμά την πρακτική του συν-πάθος για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του κόσμου. Είμαστε επιφορτισμένοι, και εμείς επίσης, να αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα κατά τρόπο δυναμικό και θετικό, και, ισχυροί από την ελπίδα που το Παράκλητο Πνεύμα εμφυσά σε μας, να αναζητήσουμε να βρούμε τις λύσεις τους.

Είναι καθήκον μας να μεταδώσουμε αυτή την χριστιανική κληρονομιά που έχουμε κληρονομήσει. Είναι, λοιπόν, όλο και πιο επιτακτικό, όπως οι χριστιανοί προσφέρουν στην κοινωνία μια υποδειγματική εικόνα της κοινής τους διαγωγής ριζώνοντας στην πίστη. Να αναζητήσουν από κοινού για να βρουν ένα φάρμακο στα σοβαρά ηθικά προβλήματα που θέτουν οι επιστήμες και εκείνες οι προσπάθειες που θέλουν να εξαλείψουν κάθε αναφορά στην υπερβατική διάσταση του ανθρώπου, ή ακόμα και να την αρνηθούν. Αυτό πρέπει να υπογραμμίσουμε, όπως το κάναμε και πέρυσι, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος και εγώ ο ίδιος, πως καθήκον μας είναι «να κάνουμε ό,τι μπορούμε ‘ώστε οι χριστιανικές ρίζες της Ευρώπης και γη χριστιανική ψυχή της να παραμείνουν ακέραιες» (Κοινή Δήλωση στον Άρειο Πάγο των Αθηνών,  4 Μαΐου 2001). 

4. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος, με τον τρόπο που διαφύλαξε την κληρονομία πίστης και χριστιανικής ζωής, έχει μια ιδιαίτερη ευθύνη σε όλα αυτά. Ήδη από τότε που βρισκόμουν στην Αθήνα υπενθύμισα ότι «το όνομα της Ελλάδος αντηχεί παντού όπου το Ευαγγέλιο διακηρύχτηκε… Από την αποστολική εποχή μέχρι σήμερα η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος αποτελεί μια πλούσια πηγή απ’την οποία η Δυτική Εκκλησία αντλεί τη λατρεία της, την πνευματικότητά της και το δίκαιό της (Ομιλία προς τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, 4/5/2002).  Μέσα στην ευθύνη μας που συνίσταται στο να τείνουμε προς ένα τέτοιο οικουμενισμό αγιοσύνης, ο οποίος στο τέλος θα μας οδηγήσει, με τη βοήθεια του Θεού, προς την πλήρη κοινωνία, που δε σημαίνει ούτε απορρόφηση, ούτε συγχώνευση, αλλά μια συνάντηση μέσα στην αλήθεια και την αγάπη (Εγκύκλιος Salvorum apostoli, n. 27), οφείλουμε να εμβαθύνουμε τη συνεργασία μας και να εργαστούμε μαζί προκειμένου να κάνουμε να ηχήσει η φωνή του Ευαγγελίου σ’ αυτή την Ευρώπη που είναι η δική μας, εκεί όπου οι χριστιανικές ρίζες των λαών θα πρέπει να αναζωογονηθούν. 

5. Σ’ αυτή την περίοδο που οδηγεί στο Πάσχα, την Εορτή των εορτών, που, δυστυχώς, δε μπορούμε να εορτάσουμε την ίδια ημερομηνία, εμείς, καθολικοί και ορθόδοξοι, είμαστε ενωμένοι στη διακήρυξη του κηρύγματος της Αναστάσεως. Αυτή η αγγελία που θέλουμε να κάνουμε από κοινού, θα δώσει στους ανθρώπους του σήμερα ένα λόγο να ζήσουν και να ελπίζουν. Η επιθυμία μας να αναζητήσουμε την κοινωνία ανάμεσά μας θα μπορεί να εμπνεύσει επίσης στις πολιτικές κοινωνίες ένα δίκαιο υπόδειγμα συμβίωσης.

Ευχαριστώντας σας για την αγαπητή σας επίσκεψη, σας παρακαλώ να μεταφέρετε τους θερμούς μου χαιρετισμούς στην Α. Μ. τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, στα μέλη της Ι. Συνόδου και σε όλους τους χριστιανούς πιστούς της Ελλάδας. Παίρνοντας και πάλι τα λόγια του Αποστόλου Παύλου με τα οποία τελείωνε η κοινή μας διακήρυξη στην Αθήνα, προσεύχομαι στον Κύριο να οδηγεί την πορεία μας και «να κάμει να αυξάνεται και να αφθονεί η αγάπη που έχουμε οι μεν προς τους δε και προς όλους». 

Είθε η χάρη και η ειρήνη του Θεού να σας συνοδεύουν στην επίσκεψή σας και να σας επιτρέψουν να γνωρίσετε την ειλικρινή και αδελφική αγάπη με την οποία η Αγία Έδρα και ο Επίσκοπος της Ρώμης σας υποδέχονται!

 

 

Απάντησε ο μητροπολίτης Αττικής κ. Παντελεήμων, εν ονόματι της αντιπροσωπείας, ως εξής:

 

Αγιότατε,

Σας παρακαλούμε να δεχθείτε ευχαρίστως, μαζί με τα σέβη μας και τις βαθιές μας ευχαριστίες για τα λόγια αγάπης προς την Εκκλησία μας και για την φιλική και αδελφική υποδοχή.

Θυμόμαστε με πολύ σεβασμό και συγκίνηση το προσκύνημά σας στην Αθήνα και στον Άρειο Πάγο, στα ευλογημένα βήματα του Αποστόλου Παύλου, ιδρυτή και πνευματικού προστάτη της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η επίσκεψή σας σε μας, που υπήρξε όντως ευλογημένη, άνοιξε νέες προοπτικές και κατέστησε πιο θερμές της σχέσεις μεταξύ των δυο αποστολικών μας Εκκλησιών.

Η παρουσία μας εδώ, στην Αγία Έδρα, θα μας επιτρέψει να σας γνωρίσουμε καλύτερα για να μπορέσουμε να συνεργαστούμε αδελφικά σε θέματα πρακτικού ενδιαφέροντος και σε κοινές προβληματικές, ηθικής και κοινωνικής φύσεως, μιας συνεργασίας που θα αποδειχτεί (το ελπίζουμε) πιο εύκολη και πιο αποτελεσματική απ’ ότι ο θεολογικός διάλογος.

Στο παρελθόν καταστάσεις και ιστορικές συμφορές δημιούργησαν, όχι χωρίς λόγο, σε ένα μεγάλο μέρος του λαού μας και του κλήρου μας και κυρίως στους μοναχούς μας, ένα κλίμα δυσπιστίας και υποψίας προς τη δυτική χριστιανοσύνη. Έτσι συγκεντρώθηκε πολλή πικρία. Η Ιεραρχία της Εκκλησίας μας κάνει μεγάλες προσπάθειες να αλλάξει αυτό το κλίμα, να θεραπευθούν οι πληγές του παρελθόντος και να επιστρέψουμε στο αρχικό πνεύμα αδελφοσύνης και χριστιανικής αγάπης.

Κατά την περίοδο δέκα αιώνων οι Εκκλησίες μας έζησαν και προχώρησαν μαζί. Τους επόμενους δέκα αιώνες χωρίστηκαν και ακολούθησαν διαφορετικούς δρόμους. Στην αυγή του 21ου αιώνα είναι καθήκον μας να επιστρέψουμε στην κοινή πορεία των δέκα πρώτων αιώνων. Αυτό δεν θα είναι εύκολο! Δεν θα είναι εύκολο να λησμονήσουμε δέκα αιώνες χωρισμού, που χαρακτηρίστηκαν από μεγάλο αριθμό λαθών και πικρίας. Πρέπει να καταβάλλουμε προσπάθειες, πρέπει να αγωνιστούμε και, κυρίως, να προσευχηθούμε θερμά. Για να φτάσουμε σ’ αυτόν τον σκοπό, ζητούμε την κατανόησή σας και την αποτελεσματική και ειλικρινή σας βοήθεια.

Η επίσκεψή μας προς εσάς, η πρώτη μιας επίσημης αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος, είναι σημαντική και χαρακτηριστική. Είθε η παρούσα προσέγγιση, που αποβλέπει στο να αλληλογνωριστούμε καλύτερα, να αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα σ’ αυτή τη νέα πορεία αγάπης, συνεργασίας και ενότητας.

Σας ευχαριστούμε, ακόμα μια φορά, που μας προσκαλέσατε, που μας δεχθήκατε και που μας δώσατε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα την πολλή σπουδαία εργασία που έχουν πραγματοποιήσει οι Ρωμαϊκές Σύνοδοι. Ευχόμαστε όπως η εδώ παρουσία μας να μπορέσει να πραγματοποιήσει τον σκοπό της και να ανοίξει μια νέα εποχή χριστιανικής αγάπης και συνεργασίας, αποτελεσματικής μεταξύ των δυο Εκκλησιών μας.

Τελειώνοντας, επιτρέψτε μου να σας παραδώσω ένα μήνυμα που σας απευθύνει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, ο Μακαριότατος Χριστόδουλος, και να σας προσφέρω, Αγιότατε, το δώρο που σας αποστέλλει ως ενθύμιο της ιστορικής μας επίσκεψης στην Αγία Έδρα της Ρώμης.

 

Ευχόμαστε όπως οι καλές προθέσεις που εκφράστηκαν σ’ αυτά τα δυο κείμενα να γίνουν σύντομα πραγματικότητα και να υλοποιηθούν όχι απλώς σε «υψηλό επίπεδο», αλλά στη βάση,  για όφελος του λαού του Θεού.


ΤΗΝΙΑΚΑ ΑΝΑΛΕΚΤΑ

ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ "ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ"

ΤΗΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΝΑΞΟΥ-ΤΗΝΟΥ

Τόμοι 3 και 4

Ζητείστε τους στα τηλ. 0283051813 και 0283031359

ή στους εφημερίους σας

Τιμάται 5000 δρχ. ο καθένας

Είναι ένα καλό και χρήσιμο δώρο!!!

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ για τους ΜΕΛΛΟΝΥΜΦΟΥΣ

 

Γίνεται γνωστό προς τους πιστούς όλων των ενοριών, πως οι νέοι που σκοπεύουν να τελέσουν τον γάμο τους μέσα στην περίοδο Μάϊος-Οκτώβριος 2002, οι κατηχητικές συναντήσεις θα πραγματοποιηθούν στην Επισκοπή της Ξινάρας στις:

1 και 3 Απριλίου, 8 και 10 Απριλίου, στις 8 μ. μ.

 

Σημ. Υπενθυμίζεται πως η συμμετοχή των μελλονύμφων στις Συναντήσεις

είναι υποχρεωτική!

 

«T H N I A K A  M H N Y M A T A»

Μηνιαία Έκδοση των Καθολικών Εκκλησιών

Νάξου – Τήνου – Μυκόνου – Άνδρου & Χίου

Υπεύθυνος έκδοσης:  π. Μάρκος Φώσκολος

Ταχ. Θυρίδα 8 *  842 00 ΤΗΝΟΣ ή Καρδιανή *  842 01 ΤΗΝΟΣ 

τηλ / fax: 0283031359  e-mail: pmftinos@thn.forthnet.gr

Διανέμεται Δωρεάν

home

main

The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.
Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.
Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.
 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.
The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.
 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing.